Innehållsförteckning
Äntligen arbetar vi av ett grafikkort utformat efter de med mer begränsad budget! Nåja, det är i alla fall vad MSi säger sig sikta in sig mot med sitt nya RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8GB. Frågan är om det faktiskt innehåller en god balans mellan pris och prestanda i slutänden?
Inledning
När nu äntligen Nvidias RTX 4060 Ti letat sig ut på marknaden kommer det säkerligen dra till sig hungriga blickar från de datorspelare som hållit ut under en lång tid – utsvultna i väntan på ett grafikkort som presterar i höjd med ett längre pris (relativt sett). Inte nog med det lockar MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio på en robust design, som glimtar till ur en estetisk synvinkel – med sin smakfullt upplysta RGB och välkylda trefläktsdesign. Därutöver bjuder även denna nya Nvidia RTX 4060 Ti från MSi på AV1-avkodning för de som gillar att ’streama’, samt DLSS 3.0 Frame Generation. Utifrån ett designperspektiv – sett till dess I/O, är den någorlunda standardmässig och RTX 4060 Ti Gaming X Trio kommer utrustat med tre displayport anslutningar (1.4a) samt en HDMI 2.1:a-anslutning.
Just på grund av vad målet är för denna typ av grafikkort – att vara ett som siktar in sig på användare med en mer begränsad budget, men som samtidigt innehar den nya tidens tekniker (DLSS 3.0, AV1) och en överkomlig prestanda, är detta till synes perfekt för låg- till mellannivåer av användare. De som väntat ett tag – kanske sitter på ett RTX 3060 eller motsvarande grafikkort och vill uppgradera.
Men det är också dessa som befinner sig på mer återhållsamma datorer; vilket är varför vi i detta fall placerar detta grafikkort på en i5-12600-processor från Intel. Uppenbarligen är det inte ’high-end’-användarna som detta grafikkort riktar sig mot, så det ska sannerligen bli väldigt intressant och se hur väl denna faktiskt står sig!
Testdatorn är utrustad med 32GB DDR5 RAM @5200 MHz och som sagt en Intel i5-12600-processor. Två uppsättningar som i vårt tycke rimmar rätt med detta RTX 4060 Ti och dess intention att slåss i låg- till mellansegmentet. På grund av en svagare processor kan dock så kallade ’CPU-bundna scenarion’ uppstå (främst i 1080p), och i de fallen kommer det mer utförligt stå skrivet i respektive ’benchmarks’ underliggande text.
Metodik och idé
Förtydligande! Värt att nämna är att då skillnaderna mellan diverse RTX 4060 Ti-grafikkort hos tillverkaren – MSI i detta fall – kommer vi inte bara ta med detta ’Gaming X Trio’-specifika grafikkorts prisbild i åtanke, utan RTX 4060 Ti 8GB från alla nuvarande modeller från MSI. Skillnaderna kan variera med något procent om ni väljer ett annat RTX 4060 Ti, men detta kommer vara marginella skillnader överlag. Så är ni ute efter detta kort, kan nedan ’benchmarks’ även appliceras med till exempel Ventus och Gaming X-modellerna från MSi.
Vår slutgiltiga omdöme kommer dock fokusera på detta specifika kort primärt, men vi kommer även lyfta RTX 4060 Ti 8GB på ett generellt plan. Allt detta är till för att ge er verktygen att själva komma fram till vad som överensstämmer med vad NI är ute efter. Vi kommer givetvis komma med en slutgiltig bedömning– men också där är det prestandahoppet kontra prisbild som är det som ni själva får ta i beräkningarna om ni funderar på att uppgradera.
Då detta grafikkort dessutom främst riktar sig mot 1080p samt till en grad 1440p-spelande – är det också detta som vi fokuserar på sett till våra ’benchmarks’. Dessa upplösningar är enligt oss vad detta grafikkort är ämnat för, och 4K har därför uteslutits.
Alla processorer har ett tak på antal instruktioner de kan göra. Ju bättre processor, desto fler instruktioner kan skickas ut. I spelsammanhang spelar dock oftast grafikkortet mer roll – och då det i sig konstant skickar instruktioner till processorn att tolka och behandla kan det bli en flaskhals om mängden instruktioner från grafikkort helt enkelt överskrider vad processorn hinner med.
Har du t.ex. en äldre/svagare processor än grafikkort, kan det alltså ske att processorn inte kan hålla jämna steg med grafikkortet, och därför nås inte grafikkortets fulla potential.
CPU-bundna situationer är dock naturligt – och likaså GPU-bundna sådana, då varken en processor eller ett grafikkort är oändligt presterande. Det kommer alltså alltid finnas en flaskhals någonstans. Därför handlar det oftast om att hitta två likvärda produkter för att få de att utnyttja varandra på det mest optimala sättet.
Tydliggörande; överblick och specifikationer
För detta grafikkortstest, kommer vi ta del av benchmarktester från femton varierade och relativt nya spel; se jämförelser de emellan samt göra en genomgång av hur pris kontra prestanda ser ut. Obs! Läs mer ingående under ”The Last of Us Part I” då den står ut en aning.
System:
Intel Core i5-12600 @ 4.8Ghz (Maxboost)
Corsair Vengeace 32GB @5200 RAM
NZXT N7 Z790
Operativsystem: Windows 11 Home 64-Bit 22H2
Använda upplösningar: 1080p, 1440p
Grafikkortsdrivrutiner: Nvidia Drivers 522.25
Grafikkortsdrivrutiner: AMD Drivers 22.7.1
Samtliga tester är gjorda utan V-sync aktiverat, samt att uppskalningstekniker (DLSS, FSR etc.) ej är aktiverade. Varje spel har som lägst High eller Ultra, och mixen sinsemellan de olika spelen (sett till grafikinställningar) har valts för att variera upp processen och skapa mer insikt till hur grafikkorten presterar under olika förhållanden. Som användare varierar vi ändå våra inställningar, därför kan det vara intressant att se när de pressas till både det extrema och när de ligger på en mer rimlig nivå. Givetvis används ej Raytracing – dels för att utgå enbart från ren rasteriseringsprestanda, men också för att det blir en mer jämförlig sådan korten sinsemellan. Samtliga tester görs dessutom i DirectX 12 om inget anges i respektive prestandatest.
Prestanda och speltester
När det kommer till våra benchmarktester, har vi valt femton spel, några äldre, några nyare, men sådana som framförallt upplevs varierade. Användare kommer spelar både äldre och nyare spel så varför inte låta det representeras i urvalet. För varje spel gjordes tre omgångar av benchmarks per grafikkort – plus att MSI Geforce RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8GB fick ytterligare en omgång. Den samlade datan kan ses nedan, och är resultatet av omgångarnas resultat i genomsnitt sett till bilduppdateringsfrekvens (fps).
Obs! Givetvis kan grafikkorts prestation variera mycket från spel till spel, därför försöker vi räkna ut procentuella skillnader i den mån det går. Dock är det viktigt att poängtera att det alltid finns variationer där ute bland spelen; beroende på vilken tillverkare en utvecklare främjat eller hur väl drivrutiner optimerats. Dessa femton spel vi valt ut ska inte ses som det ”ultimata” svaret, utan mer som en antydan om var grafikkorten i fråga står.
Anno 1800 (Ultra High)
Det börjar okej för MSi RTX 4060 Ti Gaming X Trio, när generationslyftet ligger på cirka 11% förbättring över RTX 3060 Ti i 1080p och cirka 12% ökning i 1440p. De 140 fps som uppvisas i det strategiska byggspelet Anno är i sig inte dåligt, men generationslyftet är inte värst imponerande. Tråkigt är att denna nya RTX 4060 Ti inte lyckas slå Nvidias 3070 i varken 1080p eller 1440p. Förslagsvis är målet med ett kort ur de lägre nivåerna nå en bit bortom föregående generation, men här lyckas RTX 3070 8 GB med konststycket i att slå RTX 4060 Ti med i snitt 5%. Inga stora marginaler förvisso, men ändå inte riktigt övertygande för ett grafikkort som ändå konkurrerar i samma prisklass.
Assassin´s Creed Valhalla (Ultra High)
I Assassin´s Creed Valhalla övertygar däremot MSi:s modell av RTX 4060 Ti mer – då den i snitt hamnar runt 16% över sin föregångare RTX 3060 Ti i 1080p. Däremot i 1440p är det snarare 9% ökning gentemot sin föregångare. Det cementerar kortet än mer att vara gjort för full HD, även om dess framerates för 1440p med all säkerhet är dugliga i detta sammanhang.
Detta konkretiseras ytterligare i kontrasten mot RTX 3070 8Gb där det även leder – om än med dryga 8,3% i 1080p. Något som åtminstone är en okej ökning, men bara inte en övertygande sådan. Än värre blir det om vi jämför 1440p siffrorna, där istället RTX 4060 Ti är 2% svagare än RTX 3070 8GB. Förvisso är detta väldigt marginellt, men ändå något som står ut.
Call of Duty: Modern Warfare II/2022 (Ultra preset)
Om vi istället ser till fjolårets Call of Duty ger istället MSi:s RTX 4060 Ti ett rejält uppsving, då vi ser runt 28% uppsving gentemot RTX 3060 Ti 8GB i 1080p. För en gångs skulle går det definitivt att säga att RTX 4060 Ti gör ett riktigt bra jobb. Likaså i 1440p där det når hela 25% över föregångaren.
I kontrast mot RTX 3070 lyckas även RTX 4060 Ti nå bra avstånd – om än aningen mer blygsamma. 16% ökning gentemot RTX 3070 i 1080p och 9% ökning i 1440p är tydliga ökningar, även om den senare i sig inte är lika imponerande.
Överlag är det dock ett bra generationslyft, och visar att det ändå finns krut i RTX 4060 Ti för de som vill lyfta sin spelstund i Call of Duty: Modern Warfare II.
Cyberpunk 2077 (Ultra)
Som ett av de mer krävande spelen i sammanhanget fortsätter trenden med ett bra uppsving gentemot sin föregående generation. RTX 4060 Ti lyckas nå 32% över RTX 3060 Ti i 1080p och 13% i 1440p – och klarar i det senare fallet med att nå över 60 fps-strecket. Förvisso är det få siffror i realiteten det handlar om i 1440p, men ändock en viss skillnad.
Gentemot RTX 3070 8GB är siffrorna lite blandade, när RTX 4060 Ti når runt 15% mer prestanda i 1080p, men tappar med 4-5% i 1440p. Märkliga siffror, men några som än en gång cementerar RTX 4060 Ti till att vara ett full HD-grafikkort.
Far Cry 6 (High)
I FarCry 6 fortsätter trenden med oimponerande siffror däremot. RTX 4060 Ti uppvisar enbart 5% uppsving i prestanda gentemot föregångaren RTX 3060 Ti i 1080p – medan märkligt nog 1440p får aningen högre på 7,5%. Huruvida dessa siffror beror på avsaknad av optimering för spelet framgår inte, men det är tämligen tamt. Värre blir det gentemot RTX 3070 8GB där RTX 4060 Ti enbart är 1,6% högre i 1080p och 3,6% högre i 1440p. Det handlar alltså om ett par frames, vilket i sig verkligen är marginellt. Mer än någonsin tidigare. Och då än en gång gentemot ett grafikkort som ligger runt samma prisklass.
Om vi jämför bortom RTX 4060 Ti:s föregångare – och tittar mot AMD:s håll, visar Radeon RX 6700 XT upp väldigt goda siffror. Då skämmigt nog mot ett grafikkort som kostar (i skrivande stund) runt 1 000 kronor mindre.
Forza Horizon 5 (Ultra)
Om vi istället ser över mot senaste Forza Horizon-spelet – lyckas RTX 4060 Ti att toppa sin föregångare, med cirka 12% i både 1080p och 1440p. Det är inga siffror att fnysa åt, om än något svaga för att vara ett generationshopp. När det istället kommer till RTX 3070 8GB är skillnaden högst marginell – och ligger mer eller mindre i jämnhöjd. Spelet i sig är ett av de där spelen som flyter på bäst, och du kommer med all säkerhet vara nöjd med ett RTX 4060 Ti skulle det vara grafikkortet du använde för att spela det på. Men om du hade ett RTX 3070 8GB idag är det ingen större idé att byta i vår mening. Vad gäller ett hopp från RTX 3060 Ti så kan du säkerligen få en viss uppgång i prestanda – och givetvis någon av de nya teknikerna som följer med, men de tolv procent du får – kan bara du säga om de är värda ett köp i slutänden.
Marvel´s Guardians of the Galaxy (Ultra)
Ser vi istället till Guardians of the Galaxy är det milt sagt inga imponerande siffror, då RTX 4060 Ti mer eller mindre hamnar nacke i nacke med sin föregångare i 1080p och med enbart 4% ökning i 1440p. Med andra ord inte ett spel i sig värt att investera i ett nytt RTX 4060 Ti om ni idag besitter dess föregångare RTX 3060 Ti. Likaså är det tveksamma siffror gentemot RTX 3070 8GB där 1080p förloras med cirka 2,6% (förvisso marginellt) och sedan hela 9,5% i 1440p.
Tekniskt sett bör RTX 4060 Ti mer jämföras mot RTX 3060 Ti, men i och med att RTX 3070 8GB idag ändå huserar i samma prisklass är det värt att påpeka.
Marvel´s Spider-Man (Väldigt hög)
Märkligheterna fortsätter i det nyare spelet (för PC) Marvel´s Spider-Man, där MSi:s RTX 4060 Ti tappar i prestanda mot RTX 3060 Ti i 1080p (cirka 4%) – men vinner med hela 20% i 1440p?! Testerna gjordes om ett par gånger för att verkligen dubbelkolla, men nog tusan var siffrorna konstanta med vissa småmarginaler. Vad detta faktiskt betyder är att spelet kan vara CPU-bundet sett till 1080p potentiellt, men framförallt att en uppgradering för den upplösningen inte är nödvändig – i alla fall om det är som så att du besitter ett RTX 3060 Ti idag. Men däremot bra om du siktar på att använda 1440p.
Likaså uppvisar kontrasten mot RTX 3070 8GB att det troligtvis snarare handlar om aspekter i spelet i sig, eller optimeringen kring det – då RTX 4060 Ti hamnar cirka 5,5% över i prestanda i 1080p, och 9,4% i 1440p. Inga stora skillnader, men tydligt förbättrade i den högre upplösningen.
Returnal (Episk)
I PC-versionen av det härliga Returnal lyckas RTX 4060 Ti slå sin föregångare RTX 3060 Ti med cirka 10% i både 1080p och 1440p. Siffror som känns aningen svaga ärligt talat. Generationslyftet är alltså sparsamt även här, och då för ett grafikkort som idag kan hittas för bara cirka 600 kronor mindre än RTX 4060 Ti:s mest prisvärda modell på marknaden oavsett tillverkare.
Det hela fortsätter på samma besvikande manér gentemot RTX 3070 8GB där detta äldre kort gör att RTX 4060 Ti hamnar i snitt mellan 4-5% efter. Siffror som verkligen inte intygar, nu när det ändå gått strax över två år sedan föregående generation, och att detta RTX 4060 Ti ändå ses som en utmanare i låg- till mellanbudget-segmentet.
Shadow of the Tomb Raider (Highest)
I det idag äldre spelet Shadow of the Tomb Raider återfår dock RTX 4060 Ti sin lyster, när det lyckas toppa sin föregångare relativt tydligt. I 1080p är 4060 Ti cirka 12% snabbare och i 1440p hela 17,8% snabbare. Likaså slår det RTX 3070 8GB – om än med i snitt 2%, vilket i sig gör att det hamnar inom felmarginalsgränsen.
En sak är säker, RTX 4060 Ti gillar det äldre spelet, och uppvisar i sig imponerande siffror, vilket lär uppskattas av Tomb Raider-fantaster.
The Last of Us: Part I (Ultra – The Slums)
Så kommer vi till spelet jag flaggade om i inledningen – The Last of Us Part I. Ett spel som tydligt uppenbarar vissa problem med ’stutters’ och ’framedrops’ när du använder 8GB-grafikkort. Spelet som initialt inte kunde spelas på 8 GB-grafikkort har adderats – dels för att det nu kan spelas (med Ultra inställningar) på ett sådant kort, men också som ett sätt att skilja agnarna från vetet.
Vi är alltså medvetna om att Ultra-inställningen inte är gjord för 8GB-grafikkort, men då det idag faktiskt funkar, ville vi addera det så ni ändå kan få en bild av hur det fungerar – och framförallt presterar. På det stora hela är det enbart Radeon RX 6700 XT som ger en god prestanda, då det innehar 12 GB. RTX 3060 12 GB hinner inte med på grund av nerskalad teknik, medan RTX 4060 Ti hamnar någonstans mittemellan.
I kontrast mot RTX 3060 Ti är ändå RTX 4060 Ti hela 19% snabbare i 1080p och nästan 12% i 1440p. Dock är det inga direkta imponerande siffror överlag, och med siffror klart under 60 fps målet i 1440p understryker detta bara att grafikkortet bör användas i Full HD.
Givetvis kan grafikkortets svaga prestanda ökas om vi sänker inställningar, men det visar ändå hur ett nytt spel verkligen kan tanka det stackars 8GB-grafikkortet – och att dagens nyare spel kan innebära stora hinder på vägen, skulle du idag skaffa RTX 4060 Ti. Spel kommer antagligen bli alltmer videoramsminneskrävande, och skapar en problematik för ett grafikkort som ändå släpps idag.
Den fördel som hittas är än en gång dess prisbild som i kontrast med andra nyligen släppta grafikkort från exempelvis Nvidia ändå gör att RTX 4060 Ti till synes verkar ansenligt billigare. Men i kontrast med Nvidias föregående generation är samtidigt inte prestandauppgången lika tydlig, vilket återigen skapar ett hinder. The Last of Us Part I är därför lite av ett tecken på hur framtiden kan se ut för ägare av detta grafikkort.
The Riftbreaker (GPU-test) – (High)
Om vi istället blickar över på det betydligt snällare spelet The Riftbreaker, går det inte förneka att det uppvisar riktigt fina prestandasiffror överlag. Men att RTX 4060 Ti är ett 1080p grafikkort understryks ytterligare.
I jämförelse med föregångaren RTX 3060 Ti lyckas RTX 4060 Ti enbart vara 14% snabbare i 1080p, medan det istället är cirka 14% långsammare i 1440p. Det hela fortsätter i jämförelsen med RTX 3070 8GB i 1080p där RTX 4060 Ti istället är runt 2% svagare – och hela 27% svagare i 1440p.
Det handlar troligtvis om ett CPU bundet scenario här, men att RTX 4060 Ti presterar så illa i 1440p är oroväckande – och lite av en besvikelse. Det är än en gång bra mängder av bilduppdateringar som visas, men ändå tydligt lägre generellt mot dess föregångare.
Tom Clancy´s Rainbow Six Extraction (Ultra)
Om vi istället blickar över mot ett av de senare Tom Clancy-spelen, ser det plötsligt mer gynnsamt ut för RTX 4060 Ti från MSI. I detta fall hamnar RTX 4060 Ti på topp, och lyckas vara hela 37,8% snabbare än föregående generations RTX 3060 Ti i 1080p. Något som därutöver även ses i 1440p där ledningen istället är 15%. I detta fall lyckas åtminstone RTX 4060 Ti med att se imponerande ut i kontrast till sin föregångare.
I jämförelse med RTX 3070 8 GB är det dock inte lika stor ledning, utan snarare ingen alls. Med ett procent åt endera hållen lyckas RTX 4060 Ti inte riktigt imponera, men det är å andra sidan inte heller långt bakom det äldre kortet.
Spelet som i sig självt är någorlunda snällt i systemkrav gillar oavsett RTX 4060 Ti, och du lär definitivt ha en bra spelupplevelse – oavsett om det är i 1080p eller 1440p.
Tom Clancy´s The Division 2 (High)
I det äldre Tom Clancy-spelet, lyckas RTX 4060 Ti att slå sin föregångare RTX 3060 Ti med mellan 13-19 procent i både 1080p och 1440p. Ingen jätteledning direkt – särskilt då det ändå handlar om goda hastigheter sett till fps, men ändå ledning.
I jämförelsen med RTX 3070 hamnar det återigen på samma nivå, och är mer eller mindre lika. Något som återigen alltså blir något som på ett sätt drar tillbaka RTX 4060 Ti då de båda ligger på samma prisnivå. Det är förvisso bra för personer med betydligt äldre grafikkort, men om du idag redan har ett RTX 3070 8GB finns det ingen större anledning för uppgradering.
Watch Dogs Legion (Very High)
I det sista spelet vi lyfter, ser vi återigen positiva vibbar från RTX 4060 Ti, då det lyckas slå både RTX 3060 Ti och RTX 3070 8GB i 1080p på ett imponerande vis. Förvisso kan det finnas begränsningar i drivrutinsstöd eller något annat som hämmar den tidigare generationens grafikkort, då båda presterar mer eller mindre likadant i 1080p och 1440p.
I jämförelse med föregångaren RTX 3060 Ti lyckas det nyare RTX 4060 Ti med en 18% ökning i 1440p dessutom – något som däremot hamnar jämsides med RTX 3070 8GB igen i samma upplösning. Det hela är en bra ökning, generation mot generation – men problematiken med att detta grafikkort riktar sig mot en mer kostnadskänslig publik gör det hela mer svårt.
Samtliga 15 spel totalt – ett genomsnitt som för samman samtliga spels ’frame-rates’.
Om vi då kombinerar alla femton spel till ett totalt genomsnitt, får vi siffror som i sig inte blir lika imponerande. Det finns exempel på spel där det nya RTX 4060 Ti från MSI ger ett bra generationslyft – men överlag faller det på att inte vara på den nivå vi riktigt önskat. Främst på grund av dessa anledningar:
RTX 3060 Ti-grafikkort finns idag för runt 4 200 kronor – och då detta grafikkort kostar runt 6 000 kronor (och en av de billigare modellerna utifrån RTX 4060 Ti-serien från MSI runt 5 200 – 5 300 kronor) skapar det ett stort hinder. Trots prisuppgången är RTX 4060 Ti i snitt bara 10,4% snabbare än RTX 3060 Ti, och enbart 5,6% snabbare i snitt i 1440p.
Det är alltså återigen ett 8 GB-grafikkort i 2023, där t.ex. det tidigare recenserade RTX 4070 12 GB ger dels bättre försäkring i att kunna köra nyare spel – och samtidigt ge ett mer tydligt uppsving i prestanda. Allt medan RTX 4060 Ti upplevs mer snålt på tydlig utveckling.
Om prestandauppgången i snitt är minimal, kan då övriga nya tekniker vinna över nya användare? (DLSS 3.0 och AV1) och om du idag sitter med exempelvis ett RTX 3060 Ti eller RTX 3070 8 GB, vad krävs för dig att uppgradera. Troligtvis inte dessa siffror, särskilt om du tar med priset i bilden.
DLSS 3.0 Frame generation, AV1 och strömförsörjning
Vad gäller tillgången till specifik teknik som bara hittas på 40-serien är det specifik DLSS 3.0 Frame Generation som står ut mest. Denna teknik (om än förenklat) tar hjälp av en AI för att skjuta in en AI-genererad bild mellan två riktiga ’frames’. På detta sätt skapas känslan av mer följsamt spelande och spelets ’fps’ ökar.
Nu är det viktigt att säga att denna ”fps” är en AI-genererad sådan, och att det i grunden handlar om att ge känslan av mer följsamt spelande – än att det faktiskt är det du ser. Så ta det med en nypa salt.
Förvisso bör det nämnas att ju högre grund ’fps’ du har, desto mindre chans att du hinner märka eventuella artefakter, då utrymmet och hastigheten som de ai-genererade bildrutorna kommer i, är avsevärt mer hastigt. Om du däremot aktiverar DLSS 3.0 i ett spel med betydligt lägre ’fps’ från start, kommer glappet mellan två bildrutor vara avsevärt större och därmed lättare att urskilja. Men med tanke på att 40-serien hittills gett bra utveckling i prestanda – särskilt i 1440p – skulle jag säga att försäljningsargumentet för DLSS 3.0 ökar stadigt för varje dag som går.
Mängden spel som stödjer DLSS 3.0 är däremot inte alls lika stor som DLSS 2.0, och därför bör du vara extra uppmärksam kring vilket spel du vill spela, innan ett eventuellt köp av detta grafikkort. Om du är intresserad av att se vilka spel som i nuläget stöds och vilka som komma skall – kan du se rockpapershotguns lista av DLSS 3.0-spel här.
Några punkter att hålla i åtanke oavsett – gällande DLSS 3.0 Frame Generation:
- V-sync-support saknas – även om stödet arbetas på.
DLSS 3.0 skjuter in påhittade frames – och dess blir svåra för en v-sync att hålla koll på. Att därför ”låsa” ditt spels uppdatering till din skärms uppdateringsfrekvens kan innebära finlir. Och i slutänden kan det fortfarande skapa artefakter pga avsaknad av denna support. (förutsatt att du försöker använda dig av v-sync). - Latensproblem.
Då varje bildruta som skjuts in är articifiellt framtaget – innebär det att merparten bildrutor (frames) inte är påverkbara på samma sätt som en riktig sådan. Från det att du trycker på musknappen eller rör på tumspaken på handkontrollen ska denna rörelse aktiveras och visas på skärmen. Med dessa inskjutna bildrutor blir det påtagligt segare. Tack och lov motverkas detta av Nvidias teknik; Reflex – eller om du bara har från start hiskeligt höga bilduppdateringar. - Artefakter i bilden.
Slutligen kan det påverka din upplevelse av spelet. I vårt fall märktes det mer ju lägre fps du når. Ju lägre fps, ju längre visas (om än i millisekunder) dessa inskjutna bildrutor och då de är artificiellt framtagna, kan deras artefakter vara tydligare. Det kan vara gränssnitt som inte återskapats korrekt, snabba områden som AI:n inte kunnat replikera alls – eller bara ovan latens/lagg.
Lite kort kan vi nämna att RTX 4060 Ti även kommer AV1-avkodning direkt med på kortet – vilket innebär att vi längre fram bör kunna se både mer detaljerade streams, samtidigt som de tar upp lägre bandbredd. Du som användare ska kunna använda dig av högre upplösningar och ’frame-rates’, om du t.ex. kör e-sportsevent eller mer normala sändningar.
Vi har redan sett AV1-encoding inkluderat på Intels Arc A770 eller A750, men att ett så pass kraftfullt kort som exempelvis RTX 4060 Ti – som samtidigt vill vara mer prisvärt – inkluderar detta gör det till en betydligt mer attraktiv produkt. Att limitera din bandbredd till exempelvis 8 Mbps men samtidigt få ut en klarare bild, bättre upplösning och högre framerate är synnerligen något som kommer vara hett inom kort. I nuläget däremot, är det svårare att säga om detta ska vara det största säljargumentet för dig som funderar på ett nytt grafikkort.
Många plattformar har ännu inte helt implementerat denna encoder ännu, men det kan vara extra värt en titt om du är en nybliven streamer letandes efter ett kraftfullt men ändå överkomligt grafikkort.
Slutligen har vi strömförsörjning, där effektiviseringen av RTX 4060 Ti fortsätter vara godartad. Detta grafikkort har en TGP (W) – betyder Total Graphics Power och ska inte förväxlas med TDP – på 160W. I kontrast till exempelvis RTX 3070 (220W), RTX 3070 Ti (290W) och RTX 3080 10 GB (320) förefaller den vara betydligt mer energimedveten. Något som hjälper plånboken i långa loppet även det. Vad som också står ut är att till skillnad från MSi Geforce RTX 4070 Ti Gaming X Trio (och merparten av RTX 4070 Ti kort på marknaden) kommer detta grafikkort istället med en enkel 8 pins strömkontakt.
Med andra ord krävs ingen PCIe 5.0/ATX 3.0-nätaggregat för denna – utan ett ”normalt” sådant. Utifrån ett energiperspektiv ger alltså RTX 4060 Ti ett betydligt mer attraktivt erbjudande, frågan är bara om det är sparandet av el som gäller för konsumenterna – eller prestandautveckling?
Utifrån prestanda enbart…
Ser vi till spel i 1080p och även 1440p kan vi åtminstone säga att du kommer kunna få en acceptabel spelupplevelse i merparten av de spel du tar dig an. Problemet kommer dock alltmer bli de spel som kräver mer videominne än 8 GB. Förvisso är detta ett av de mer budgetorienterande grafikkorten, och är därför lite öppna med att inte vara ett grafikkort där du maxar allt – men när prisbilden ligger på en nivå som gör att det snarare går nacke i nacke med tidigare generationen av grafikkort, ja då skapar det problem.
Du får förvisso tillgång till DLSS 3.0 Frame Generation för spelande, men ärligt talat är dess prestanda inte riktigt rätt kort för tekniken. Uppskalningstekniken tar utifrån en lägre upplösning och skalar till exempelvis 1080p – vilket gör att det lätt kan se bra suddigt ut. Förvisso underlättar detta vid 1440p spelande avsevärt mycket mer – men då kommer problemet med att DLSS 3.0 inte finns i alla spel. Utan att du i regel behöver använda dig av antingen AMD:s fria FSR 2.0 uppskalning, vilket i sig inte riktigt presterar lika god presentation – men att det även där handlar om att tekniken bör ha implementerats i spelen.
Det lägre energikonsumtionen är dock en tydlig styrka med RTX 4060 Ti, vilket innebär att den lättare kan etableras i många äldre datorer – vilket också är skälet till varför vi använt oss av en mer blygsam dator i våra tester.
Om vi då återgår till prestandan är egentligen det största problemet att vad den uppvisar här inte är ett incitament för de på föregående generation – då prestandautvecklingen är väldigt låg. Något som varken AV1 avkodning eller DLSS 3.0 egentligen kan råda bot på. Men det största problemet är nog prisbilden…
Utifrån prissättning enbart…
Om vi då börjar med detta specifika grafikkort – MSI Geforce RTX 4060 Ti Gaming X Trio, är dess lägsta pris i skrivande stund 6099 kronor. Ett pris som inte direkt står sig mot exempelvis RTX 3070-grafikkort som fortfarande kan hittas för runt 5 300 kronor. Om vi istället ser till RTX 4060 Ti-kretsen i sig, och även inkluderar modeller som MSI Geforce RTX 4060 Ti VENTUS 2X Black och MSI Geforce RTX 4060 Ti Gaming X – så ser vi fortfarande priser som huserar runt 5 200 kronor.
Dessa priser är uppenbarligen avsevärt mer överkomliga mot exempelvis RTX 4070 Ti, eller för den delen RTX 4070, men redan då upplevs dessa kort som tydliga uppsving i prestanda, medan RTX 4060 Ti istället står sig väldigt blek i jämförelse.
Allt detta resulterar i att MSI Geforce RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8GB faller mellan stolarna – då det aldrig riktigt lyckas behaga varken de som är ute efter ett billigt grafikkort, eller de som vill se en stor utveckling ’generation-mot-generation’ sett till ’framerates’. Dess styrkor bestående av lägre energiförbrukning, DLSS 3.0 och AV1 upplevs i det sammanhanget som pittoreska adderingar, mer än något som faktiskt behövs. I alla fall i nuläget.
Avslutande ord
Kommer du kunna spela på MSI Geforce RTX 4060 Ti Gaming X Trio? Givetvis, det finns gott om spel där detta grafikkort kommer ge dig en god upplevelse. Grafikkortet i sig självt är bra, men det är inte den utveckling av prestanda vi velat se för ett i detta segment – inte heller för ett egentligen attraktivt pris.
Sedan har vi de 8 GB av videominne som alltmer kommer göra sig påminda i kommande spel och framtidssäkringen får det att tappa mer tillförlitlighet i långa loppet. För många som just huserar i denna prisklass är samma personer som förlitar sig på att använda sitt grafikkort i ett gäng år; men om detta innebär att de ändå måste uppgradera om säg bara 1-2 år, ja då tappar det många pluspoäng direkt där.
Det är tråkigt att se att utvecklingen inte varit större för denna typ av låg- till mellanbudgeterade grafikkort, men det är vad det är. Styrkorna övervinner inte svagheterna, och i vår mening skulle vi avvakta tills priserna stabiliserat sig ytterligare. Om detta RTX 4060 Ti-grafikkort hamnar under 5 000 kronor är det definitivt betydligt mer attraktivt, men i nuläget skulle vi nog avvakta överlag att skaffa det. Men valet är ert – ni ser alla ’benchmarks’ ovan. Är det som så att ni sitter på ett betydligt äldre grafikkort, ja i det fallet är det ett bra köp, men annars… vänta…
Fotnot.
Mot slutet av juli (2023) lanseras en 16 GB-modell av detta grafikkort. Hur väl dess ökning av videominne påverkar prestanda är inget vi har svar på – men om det är de 8 GB av videominne som håller er tillbaka, kan detta vara ett alternativ att vänta in. Den modellen kommer i övrigt vara lika kraftfull (enligt Nvidia), därför kan ovan ’benchmarks’ säkerligen vara applicerbara. Men framtidssäkringen blir med ett sådant kort betydligt mer positiv.
MODELLNAMN | GeForce RTX™ 4060 Ti GAMING X TRIO 8G |
GRAFIKBEARBETNINGSENHET | NVIDIA® GeForce RTX™ 4060 Ti |
GRÄNSSNITT | PCI Express® Gen 4 x16 (använder x8) |
CORE-KLOCKOR | Extrem: 2685 MHz (MSI Center) Boost: 2670 MHz |
CUDA ®-KÄRNOR | 4352 enheter |
MINNESHASTIGHET | 18 Gbps |
MINNE | 8GB GDDR6 |
MEMORY BUS | 128-bitars |
OUTPUT | DisplayPort x 3 (v1.4a) HDMI™ x 1 (stöder 4K@120Hz HDR och 8K@60Hz HDR och Variable Refresh Rate (VRR) som specificeras i HDMI™ 2.1a) |
HDCP-STÖD | Y |
ENERGIFÖRBRUKNING | 160 W |
STRÖMKONTAKTER | 8-stift x 1 |
REKOMMENDERAD PSU | 550 W |
KORTETS MÅTT (MM) | 338 x 141 x 52 mm |
VIKT (KORT/PAKET) | 1167 g / 2025 g |
SUPPORT FÖR DIRECTX-VERSION | 12 Ultimate |
OPENGL VERSIONSSTÖD | 4.6 |
MAXIMALT ANTAL SKÄRMAR | 4 |
G-SYNC ® -TEKNIK | Y |
DIGITAL MAXIMAL UPPLÖSNING | 7680 x 4320 |
Recensionsex tillhandahållet av MSI. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner