Intel Arc A770 16GB

Om du bara spelar spel från 2013... vänd om i dörren!

av Fredrik Olsson

Arc A770 är Intels svar på grafikkortsmarknaden. När det släpptes den 12 Oktober 2022 stod det dock klart att mycket saknades i dess release, sett till spelstöd och allmän funktionalitet. Så här tre-fyra månader senare biter vi tag i det sura äpplet, och märker av en ovanlig söthet?! Har Intel lyckas på grafikkortet att mogna helt plötsligt?


Förord

Grafikkort idag är dyra – och därför är det intressant att ta tag i ARC A770 vilket är Intels starkaste kort sett till prestanda. Trots det är det viktigt att poängtera att kortet primärt är gjort för 1080p och i viss mån 1440p – och att det är där vi kommer placera våra tester och jämförelser. Utöver detta är det även viktigt att poängtera att ett nytt kort som detta innebär barnsjukdomar och att det även har sämre stöd för äldre versioner av DirectX. Kortet kräver även mer eller mindre att du har ett nyare moderkort med stöd för ’Resizable Bar’ (ReBAR) – något som kan hittas på Intels 10:e generation av moderkort (och framåt) eller AMD 400/500 serier av moderkort. Det är därför ett gäng saker som måste uppnås innan detta ens är aktuellt för er. Men om ni har ett nyare moderkort och vill spela moderna spel – då kan det däremot vara mer aktuellt! Tester kommer göras primärt i jämförelse med Nvidias RTX 3060/3060 ti samt AMD Radeon RX 6600/6600 XT, då dessa huserar i samma prisklass, samt har liknande prestanda.

Metodik och idé

I denna recension kommer vi utgå från en mer sansad speldator (Intel i5-12600) som representerar en mer realistisk sådan ute hos användare. Det är en relativt ny dator, men samtidigt väldigt överkomlig sett till pris och prestanda – och ackompanjerar Intel ARC A770 bra, då hela idén med grafikkortet är att vara en prisvärd konkurrent till AMD och NVIDIA. Det kommer inte vara några CPU bundna scenarios direkt, utan mer att mjukvara blir ett problem – och då specifikt vilken DirectX version som hanteras.

DirectX är enkelt förklarat en samling applikationer för rendering av 2D och 3D-grafik och även video- och ljuduppspelning genom Windows. Nyare versioner innebär stöd för nya funktioner – äldre versioner innebär bättre stöd för gamla spel som drivs av dessa. Överlag går merparten av spel att köras via denna mjukvara, men det kräver stöd från grafikkortstillverkare såväl spelskapare.

Vi kommer göra samtliga test primärt utan någon dedikerad uppskalningsteknik (XeSS) aktiverad – även om vissa spel kan köras med mer grafikkortsöverskridande tekniker. Det vill säga tekniker som går att använda oavsett tillverkare. Merparten av testerna är via DirectX 12 vilket rekommenderas för detta grafikkort – men senare kommer vi även titta på DirectX 11 och se hur det kontrasterar.

CPU bundet scenario (CPU flaskhals) på fem röda

Alla processorer har ett tak på antal instruktioner de kan göra. Ju bättre processor, desto fler instruktioner kan skickas ut. I spelsammanhang spelar dock oftast grafikkortet mer roll – och då det i sig konstant skickar instruktioner till processorn att tolka och behandla kan det bli en flaskhals om mängden instruktioner från grafikkort helt enkelt överskrider vad processorn hinner med.

Har du t.ex. en äldre/svagare processor än grafikkort, kan det alltså ske att processorn inte kan hålla jämna steg med grafikkortet, och därför nås inte grafikkortets fulla potential.

CPU-bundna situationer är dock naturligt – och likaså GPU bundna sådana, då varken en processor eller ett grafikkort är oändligt presterande. Det kommer alltså alltid finnas en flaskhals någonstans. Därför handlar det oftast om att hitta två likvärda produkter för att få de att utnyttja varandra på det mest optimala sättet.


Snabb överblick och specifikationer

För detta grafikkortstest, kommer vi ta del av benchmarktester från elva varierade relativt nya spel, jämförelser dess emellan – samt genomgång av hur pris kontra prestanda ser ut. Och för detta så har följande testsystem använts:

System:
Intel Core i5-12600 @ 4.8Ghz (Maxboost)
Corsair Vengeace 32GB @5200 RAM
ROG Strix B660-I gaming Wifi
Operativsystem: Windows 11 Home 64-Bit 22H2
Använda upplösningar: 1080p, 1440p
Grafikkortsdrivrutiner:

  • Nvidia: 528.02
  • AMD: Adrenalin Edition 22.11.2
  • Intel ARC Drivrutin 31.0.101.4034.

Samtliga tester är gjorda utan V-sync aktiverat, samt att uppskalningstekniker (DLSS, FSR etc.) ej är aktiverade. Varje spel har som lägst High eller Ultra, och mixen sinsemellan de olika spelen (sett till grafikinställningar) har valts för att variera upp processen och skapa mer insikt till hur grafikkorten presterar under olika förhållanden. Som användare varierar vi ändå våra inställningar, därför kan det vara intressant att se när de pressas till både det extrema och när de ligger på en mer rimlig nivå. Givetvis används ej Raytracing – dels för att utgå enbart från ren rasteriseringsprestanda, men också för att det blir en mer jämförlig sådan korten sinsemellan.


Prestanda och speltester

När det kommer till våra benchmarktester, valdes elva spel ut – alla både relativt nya, men framförallt varierade. Det finns därför några spel som är något äldre (cirka tre år gamla i skrivande stund) och mer nyutkomna sådana. Användare kommer ändå spela både äldre och nya spel så varför inte låta det representeras i spelen. 

För varje spel gjordes tre omgångar av benchmarks per grafikkort – plus att Intel ARC A770 fick ytterligare en omgång. Den samlade datan kan ses nedan, och är resultatet av omgångarnas resultat i genomsnitt sett till bilduppdateringsfrekvens (fps).

Obs! Givetvis kan grafikkorts prestation variera mycket från spel till spel, därför försöker vi räkna ut procentuella skillnader i den mån det går. Dock är det viktigt att poängtera att det alltid finns variationer där ute bland spelen; beroende på vilken tillverkare en utvecklare främjat eller hur väl drivrutiner optimerats. Dessa elva spel vi valt ut ska inte ses som det ”ultimata” svaret, utan mer som en antydan om var grafikkorten i fråga står.


Anno 1800 (Ultra High – DX12)

Kombinationen CPU och GPU går här hand i hand – då spelet särskilt behöver processorn på grund av spelets top-down vy. I DirectX 12 presterade Intel ARC A770 alldeles förträffligt. I detta fall är det enbart Geforce 3060 Ti som drar iväg i prestanda. A770 levererar bra stats i 1080p och är dugligt i 1440p. Det kan behöva justeringar i spelets inställningar för en mer konsekvent leverans av framerates i spelet – vilket är väldigt görbart. På det stora hela serverar alltså A770 en fullgod upplevelse, som utan tvekan konkurrerar med både 3060 och 6600 XT utan problem.

DirectX 11 vs DirectX 12:

Att Intel ARC A770 är gjort för DirectX 12 blev väldigt tydligt när vi testade DirectX 11. I 1080p såg vi att A770 höjde sig med hela 45%, och i 1440p cirka 49%! Ett tydligt tecken på att grafikkortet lämpar sig för användare som vet vilka spel de vill spela – och att spelen bör vara DirectX 12 spel. Det går givetvis att spela med nedan framerates (DirectX 11), men man lämnar prestanda på bordet om så sker.


Assassin´s Creed Valhalla (Ultra High)

Assassin´s Creed serien gynnas i regel av AMD:s kort, men trots det ligger ändå ARC A770 och flåsar i nacken på de andra grafikkorten – och hamnar mer eller mindre på samma nivå (sett till fps) i 1440p. Att Valhalla flyter på så här väl på A770 är intressant, då drivrutiner fixats upp på senare tid och fått det att faktiskt blivit en god titel för Intels grafikkort. Det ligger tillsammans med Nvidias 3060 12GB på 72 fps, medan både 6600XT och 3060 Ti levererar nära nog 20% bättre prestanda. Det må låta mycket, men med tanke på att just Valhalla ändå är ett krävande spel kan jag tycka att det är godtagbart.


Cyberpunk 2077 (Ultra)

Få spel är så krävande som Cyberpunk – och trots min skepsis innan jag påbörjade testerna överraskade ändå A770 rejält, både på positivt och negativt sätt. Sett till 1080p slogs kortet på fingrarna av merparten av de andra korten, även om det var marginellt i vissa fall. Medan det var imponerande starkt i 1440p. Denna dualitet kan vara härstamma från en svagare processor, dåligt optimerade drivrutiner eller bara att kortet helt enkelt fungerar bättre i högre upplösningar (vilket är troligt i detta fall). Oavsett är Cyberpunk 2077 definitivt spelbart i 1080p och med lite justeringar (samt uppskalning) likaså i 1440p. Problemet för A770 är väl egentligen att de andra korten är det minst lika mycket – med undantaget RX 6600 som är relativt svagt. Även om det kortet är tacksamt billigt i jämförelse. Allt har sina för- och nackdelar.


Far Cry 6 (High)

I 1080p flyter spelet på ypperligt, och kommer utan tvekan göra de flesta spelare nöjda. A770 är 10% svagare i prestanda, men det är också den största skillnaden i detta sammanhang. På 1440p är A770 istället cirka 11% efter i prestanda från denna grupps ledare; Geforce 3060 Ti. Oavsett har ändå A770 oväntat konkurrenskraftig prestanda i båda upplösningarna och kan utan tvekan ökas ännu mer skulle du som spelare vilja lätta på vissa inställningar.


Forza Horizon 5 (Ultra)

I Forza Horizon 5 lyckas A770 prestera i toppen, vilket är kul att se – med bara Geforce 3060 Ti med en 11% ökning i 1080p och 8,5% ökning i 1440p. Inte mycket men ändå en ledande position. I övrigt lyckas A770 prestera bättre än samtliga övriga grafikkort vilket är kul att se. Forza Horizon 5 har förvisso alltid varit ett väldigt väloptimerat spel, men att se samma optimering för Intels grafikkort är glädjande, särskilt om man blickar framåt.


Marvel´s Guardians of the Galaxy (Ultra)

GotG är ett grafiktungt spel och dessutom ett spel som A770 verkligen inte är lika optimerat för. Bara kontrasten mellan A770 och Geforce 3060 Ti i 1080p där det sistnämnda presterar hela 27% mer är imponerande. Men inte för A770 så klart. Även i 1440p ser vi runt 26% mer prestanda i Geforce 3060 Ti – även om A770 ligger mer jämt i prestanda mot de övriga korten här. Det är givetvis fullt spelbara framerates vi pratar om här – men ändå värt att påpeka. Detta kan vara ett fall där framtida uppdateringar av Intels drivrutiner minimerar detta gap. Det är dock irrelevant i detta nu, då vi inte kan bedöma på något som kanske kommer, men det är åtminstone värt att hålla i åtanke.


Shadow of the Tomb Raider (Highest)

Som ett av de äldsta spelen i våra standardspeltester ger A770 goda resultat i både 1080p och 1440p. Även här är det Geforce 3060 Ti som leder (vilket är standard nära nog), men i 1440p jämnar sig skillnaderna ut mer och gör det mer jämnt. Det som är intressant i detta exempel är att A770 ändå står sig bra i ett äldre spel, vilket är hoppfullt i sig självt. Nu finns det andra äldre spel som fallerar betydligt mer, men trots det är det ändå värt att belysa känner jag.


The Riftbreaker (GPU test) – (High)

The Riftbreaker är ett av de mest intressanta spelen i våra tester utifrån två aspekter, dess råa prestanda och kontrasten av hur det är i DirectX 11. Utifrån DX12 slår A770 samtliga kort på fingrarna, med den största procentuella skillnaden jämfört med RX 6600 på nära nog 40% i 1080p och nästan 47% i 1440p! Bara det faktum att att 1440p levererar över 250 fps med A770 visar ändå potentialen hos Intels grafikkort – även om det är svårt att veta huruvida det är rå kraft eller bara extra optimerade drivrutiner.

Kontrasten blir däremot enorm i DX11. Vi passade på att testa det för detta spel, och även om den bilduppdatering som sker är fullt spelbar så tappar A770 nästan 60% prestanda i 1080p och 42% i 1440p. Det verkligen cementerar tanken om att undvika äldre titlar – om det går. Det är som sagt fullt spelbart i detta spel, men skillnaderna säger sitt tydliga språk ändå.

DirectX 11 vs DirectX 12:

 


Tom Clancy´s Rainbow Six Extraction (Ultra)

Anvilmotorn som driver Rainbow Six Extraction är optimerad, då den har sitt ursprung i ordinarie Rainbow Six Siege. Därför är det föga förvånande att spelet flyter på bra i både 1080p och 1440p på A770. I 1080p ligger A770 mer eller mindre ’on par’ med Geforce 3060 Ti, och i 1440p bara 1-2 % efter sagda grafikkort. Det är fortfarande riktigt bra siffror som visas upp, och du skulle säkert kunna nå 144fps i 1440p (om du ex. har en skärm som stöder det) bara genom att justera litegrann. Spännande ändå att se denna prestanda!


Tom Clancy´s The Division 2 (High)

The Division 2 är intressant främst på grund av sin ålder. Dels är det i regel inställt på DX11 i grundutförande – men trots sin ålder finns ändå DX12 tillgängligt. Att DX11 faktiskt fungerar väl nog för att ge en okej prestanda är dock det intressanta här, även om det upplevdes innehålla mer artefakter i detta läge. Medan i DX12 flöt det på riktigt bra. Båda alltså fullgott spelbara men att det var över 50% mer prestanda i 1080p och 32% i 1440p de två lägena emellan visar ändå på (än en gång) hur mycket du lämnar kvar på bordet.

DirectX 11 vs DirectX 12:


Watch Dogs Legion (Very High)

Om vi istället ser till Watch_Dogs Legion står sig merparten av grafikkorten bra mot varandra – och alla håller sig mer eller mindre inom samma räckhåll. Undantaget är återigen Geforce 3060 Ti som drar ifrån ytterligare. Ett bra resultat överlag – där A770 imponerar i en nyare titel.


Samtliga 11 spel totalt – ett genomsnitt!

För att runda av de elva spelens individuella fps genomsnitt – gör vi istället en total sådan för varje upplösning; 1080p och 1440p. Varje grafikkorts fps-antal förs samman för att skapa ett totalt värde, vilket vi därefter har fört in i ovan diagram. 

Utifrån dessa specifika elva spel ser vi därför att Intel Arc A770 i 1080p har 15,5% mer prestanda än AMD RX 6600, likvärdig nivå som AMD RX 6600 XT och 8,5% mer presterande än Geforce RTX 3060 12GB. Sedan har vi slutligen Geforce RTX 3060 Ti som vi istället ser Intel Arc A770 hamna i 11,6% efter i prestanda.

Över på 1440p fortsätter det på liknande sätt. Arc A770 är hela 24,2% mer presterande i dessa 11 spel kombinerat än AMD RX 6600 och 9,5% mer presterande än dess storebror AMD RX 6600 XT. För att sedan övergå i en ledning av 11,6 % i prestanda över Geforce RTX 3060 – och för att slutligen hamna efter Geforce RTX 3060 Ti med 10,5%.

Vad dessa siffror kan ge en hänvisning på, är att det mycket riktigt finns en ’sweetspot’ för Intel Arc A770 i det högre segmentet bland dessa fem grafikkort. Det når aldrig Geforce RTX 3060 Ti, men då det kortet i regel är avsevärt dyrare kan vi ändå köpa det. Däremot finns det grafikkort (som RX 6600) som är avsevärt billigare. Allt detta ger dig förhoppningsvis en god inblick i vad du vill lägga pengar på – skulle du komma över någon av ovan kort billigt. Och framförallt om du finner dig i en situation där priser har pressats och du ställs inför samtliga kort som du ser ovan.


DirectX 11 vs DirectX 12; problemet med äldre spel överlag…

Intel är nya på denna marknad och support för av äldre varianter av DirectX är dock märkbart. Intel har i senaste uppdateringen (i skrivande stund) från December 2022 lagt till stöd för ett gäng DirectX 9-titlar. Dessa:

  • League of Legends
  • Counter-Strike: Global Offensive
  • Payday 2
  • Stellaris
  • Starcraft 2
  • Guild Wars 2
  • NiZhan
  • Moonlight Blade

Problemet för ARC A770 är att den inte har inbyggt stöd för DX9, utan använder istället en öppen källkodsöversättare som heter D3D9On12 som enklat förklarat egentligen emulerar DX9 spel i DirectX 12 API:n. I våra tester av exempelvis Counter-Strike: Global Offensive visade det sig att spelet mycket riktigt flöt på riktigt bra med cirka 300 fps i 1440p och 360 fps i 1080p. Siffror som säkerligen kan slås av andra grafikkort, men som ändå gör att ARC A770 nu är med i fajten på riktigt. Intels mål med att förse merparten av de mest populära spelen med stöd är ändå något värt att lyfta. Men processen kommer ta tid, och givetvis kan man inte banka på framtida stöd om man är ute efter ett mer allmänt grafikkort som har stöd åt merparten av titlar.

Att många äldre spel går igång är inte riktigt hindret, så mycket som att många spel uppvisar texturinläsningsfel eller att många flimrar. Ibland kan det vara när man aktiverar MSAA x16, ibland bara rakt av på grund av grafikkortet i sig. Givetvis har vi inte testat varenda spel som existerar på marknaden, men en sanning är att du behöver fundera extra nog inför ett köp av detta grafikkort just på grund av denna osäkerhet sett till stöd.


Mjukvara och XeSS

När det sedan kommer till Intels grafikprogramvara måste jag tyvärr säga att den är under all kritik. Den fungerar och du kan mycket riktigt göra justeringar till ditt grafikkort där – eller för den delen aktivera fps mätare och annat. Men programmet verkar slöa ner systemet, och bara det faktum att det inte går att ha öppet om du alt-tab:ar gör det hela ännu mer märkligt. Programmet i sig uppvisar fel från gång till gång, och är något som Intel definitivt måste se över omgående i min mening. Inte för att gemene användare nödvändigtvis hanterar den varje dag, men när det väl sker ska det vara utan strul.

Ser vi till de tekniker det har stöd för är det främst Ray Tracing, XeSS och AV1 (encode/decode) som står ut. Ray Tracing fungerar överlag okej, särskilt om man tar med i beräkningarna att detta är Intels första generation – men att de även har en egen uppskalningsteknik (påminnande om Nvidias AI-styrda DLSS) i XeSS. I nuläget finns det ett tjugotalspel som stödjer XeSS, men listan ska enligt Intel öka succesivt. Under tester har XeSS fungerat felfritt, även om uppskalningen inte gett lika hög fps som AMD FSR eller Nvidias DLSS. Kvalitetsmässigt duger det, även om artefakter dykt upp i våra tester då och då. De har dock varit väldigt få – så till den grad att det går att räkna på en hand, men det är ändå något man får ha i beräkningarna när det gäller ny teknologi som denna.

Coil whine (Oönskat ljud orsakat av vibrationer)

Intel Arc A770 kommer med märkbart Coil Whine. Det var tydligt högt under första tiden (ett par timmar) för att sedan lägga sig på en märkbart lägre nivå. Är man därför känslig för detta, kan det vara värt att tänka även på detta. Nu är denna företeelse inget ovanligt bland grafikkort oavsett märke, och trots att ljudnivån sänktes markant – så framkommer det ändå när grafikkortet pressas i exempelvis spel.


Utifrån prestanda enbart…

Bara utifrån dess prestanda finns det bra och dåliga saker att säga om ARC A770. I de DirectX 12 spel som finns och som släppts är det utan tvekan med i striden om låg- och mellanskiktet av grafikkort. Att det slåss gång på gång mot AMD RX 6600 XT och Geforce 3060 gör det ändå till ett intressant kort…

Å andra sidan är avsaknaden av stöd för äldre spel ett stort hinder för de som vill spela vad som helst ur till exempel sitt gamla Steam bibliotek. Ja, det finns fler och fler spel av exempelvis DirectX 9 som ska adderas, men här och nu går det inte förneka avsaknaden av support. Är du däremot en person som mycket riktigt siktar in dig på nyare spel, då är denna på kartan. Det är ändå mycket man får för pengarna i inte bara dess råa prestanda, utan även stödet för XeSS, Ray Tracing och avkodning (AV1 m.m), vilket ändå är riktigt bra…


Utifrån prissättning enbart…

Detta specifika kort (vilket är Intels referenskort) finns att hitta för runt 4 790 kronor i skrivande stund; ett pris relativt konkurrenskraftigt utifrån dess råa prestanda. Att det går att hitta tredjepartstillverkare såsom Asrocks Arc A770 för bara 4 308 kronor gör det hela än mer intressant. Men konkurrensen är väldigt hård i detta segment, där framförallt AMD RX 6600 XT står ut som den svåraste konkurrenten att slå. I nuläget går det att komma över för cirka 4 200 kronor vilket ärligt talat är en ’no-brainer’, då supporten av spel är väldigt mycket bättre. Likaså är RTX 3060 (i sin billigaste variant) en utmanare som bör tas med i beräkningarna.

Allt detta innebär att utifrån enbart prissättning är det en fråga om vem du är som person mer än något annat. I nuläget blir man mer eller mindre Intels testkanin – och även om Intel Arc A770 mycket riktigt kan bjuda på imponerande prestanda, så är det ändå helhetsbilden som gäller, och där fallerar grafikkortet dessvärre. Allt detta sammanfaller då till slut med mina…

 

Avslutande ord…

Hade stödet för spel varit mer omfattande hade Intel Arc A770 definitivt varit med och slagits mot de stora pojkarna i slaget om spelarna. Men som det är nu måste Arc-serien mer ses som en kul addering till grafikkortsscenen, och något för de mer äventyrslystna spelarna där ute. Dess snygga utseende – där flertalet zoner kan ändras sett till RGB, inte allt för stora design och överlag goda prestanda i DirectX 12 når tämligen långt. Men när det i slutänden handlar om pris/prestanda – samt spelstöd, då faller det tyvärr bort direkt.

Så vem är det exakt för? Om du gillar att testa nya spännande produkter, och mest spelar nya spel, ja då kan denna vara något för dig. Du behöver veta om att barnsjukdomar finns, och att spelstödet är fattigt, såväl som att Intels programvara är lite sisådär. Men kommer du över detta… tja, kör i vind! För alla andra är det fortfarande AMD eller Nvidia som gäller dock! Det är bara så det är!


Specifikation
Modellnummer: A770
Kodnamn: Alchemist
Mikroarkitektur: HPG
Litografi typ: TSMC N6
Vertikalt segment: Desktop
Marknadsföringsstatus: 
Lanseringsdag: Q3’22

GPU-specifikationer

Xe-cores: 32
Render Slices: 8
Ray Tracing Units: 32
Intel® Xe Matrix Extensions (Intel® XMX) Engines: 512
Xe Vector Engines: 512
Graphics Clock : 2100 MHz
TBP: 225 W
PCI Express-konfigurationer: Upp till PCI Express 4.0 x16

Minnesspecifikationer

Minnesstorlek: 16 GB
Minnestyp: GDDR6
Grafikminnesgränssnitt: 256 bitar
Grafikminnes bandbredd: 560 GB/s
Grafikminneshastighet: 17,5 Gbps

Teknik som stöds

Ray Tracing: Ja
Variable Rate Shading (VRS): Ja
Stöd för DirectX: DirectX 12 Ultimate
Vulkan* Support: 1.3
Stöd för OpenGL*: 4.6
Stöd för OpenCL* : 3.0
Multi-format codec-motorer : 2
Adaptiv synkronisering: Ja

I/O-specifikationer

Antal skärmar som stöds4
Grafikutgång: eDP* 1.4, DP 2.0 upp till UHBR 10**, HDMI* 2.1, HDMI* 2.0b
Maxupplösning (HDMI): 4096 x 2160 vid 60Hz
Max upplösning (DP) : 7680 x 4320 vid 60Hz

Funktioner

H.264 hårdvarukodning/avkodning: Ja
H.265 (HEVC) hårdvarukodning/avkodning: Ja
AV1 Koda/avkoda: Ja
VP9 Bitstream & Avkodning: Ja

Intel® Deep Link-teknik

Intel® Deep Link Hyper Compute: Ja
Intel® Deep Link Hyper Encode: Ja
Intel® Deep Link Stream Assist: Ja
Intel Arc A770 16 GB – Referensmodeller samt nuvarande tillgängliga tredjepartsmodeller:
 

i samarbete med PriceRunner

För jämförelse – Konkurrerande grafikkort i snarlik prisklass:
 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar