Innehållsförteckning
En bit in på året och äntligen kommer ett grafikkort som på riktigt ska utmana i vad som är dagens mellansegment; MSI Geforce RTX 4070 Ventus 3X 12GB. Ett grafikkort som vill vara svaret på alla ’gamers’ behov. En perfekt mix mellan pris och prestanda. Nåja, det är vad MSi vill att det ska vara i alla fall…
Inledning
Under en lång tid har kampen varit främst i de högsta segmenten – de där grafikkorten gjorda för en liten del av spelarbasen. Nu kommer dock detta RTX 4070 som en till synes gåva från ovan – med en mix av prissättning, prestanda och modern teknik. Allt förpassat till ett segment vi i nuläget inte riktigt sett ännu dessutom.
AMD kommer med all sannolikhet släppa grafikkort lägre i sin stack, än de ’high-end’-kort de i nuläget enbart har ute (RX 7900XT och RX 7900XTX), så håll i åtanke att nedan recension enbart kan jämföras med vad som idag finns på marknaden – och hur väl just detta RTX 4070 passar in i dagens grafikkortslandskap. Med det sagt, är det alltid en stark rekommendation att avvakta bara för att se vad AMD släpper för grafikkort i detta mellansegment. Men med det ur vägen fokuserar vi därför på MSi mer strama Ventus grafikkort!
Metodik och idé
Med tanke på att MSI Geforce RTX 4070 Ventus 3X 12GB och dess krets riktar in sig på mellansegmentet – och därmed en mer prismedveten spelmarknad kommer det testas på en dator som motsvarar en mer låg- och mellanprissatt dator. Denna dator är utrustad med 32GB DDR5 RAM @5200 MHz och en Intel i5-12600-processor. Två uppsättningar som i vårt tycke rimmar rätt med detta RTX 4070 och dess intention att slåss i mellansegmentet.
Innan vi sätter igång ska vi dock påpeka elefanten i rummet – priset! Vad som står klart är att en prisutveckling skett från RTX 3070 till RTX 4070 med ungefär $200. Vad detta innebär för oss i Sverige är att prisbilden nu kommer landa på strax över 8 000-9 000 kronor, eller potentiellt i de höga 7 000 kronors segmentet. Det går säkerligen att lyfta inflation, halvledarsituation och mängder av omständigheter – men i slutänden innebär det ändå en dyrare slant för dig som konsument. Något som rimmar illa i det att det i allmänhet är tuffare för vem som helst i dagens läge.
Med det sagt kan vi inte heller ducka för det faktum att detta kommer vara ett av de mest prisöverkomliga grafikkorten hittills – och OM du i detta nu är ute efter ett sådant. Är då detta ett grafikkort som kommer tillfredsställa era behov eller inte? Allt detta får ni själva utröna utifrån den prestanda som visas nedan i de jämförelser som gjorts mellan olika grafikkort och huruvida de slutsatser vi kommit fram till överensstämmer med er.
Alla processorer har ett tak på antal instruktioner de kan göra. Ju bättre processor, desto fler instruktioner kan skickas ut. I spelsammanhang spelar dock oftast grafikkortet mer roll – och då det i sig konstant skickar instruktioner till processorn att tolka och behandla kan det bli en flaskhals om mängden instruktioner från grafikkort helt enkelt överskrider vad processorn hinner med.
Har du t.ex. en äldre/svagare processor än grafikkort, kan det alltså ske att processorn inte kan hålla jämna steg med grafikkortet, och därför nås inte grafikkortets fulla potential.
CPU-bundna situationer är dock naturligt – och likaså GPU-bundna sådana, då varken en processor eller ett grafikkort är oändligt presterande. Det kommer alltså alltid finnas en flaskhals någonstans. Därför handlar det oftast om att hitta två likvärda produkter för att få de att utnyttja varandra på det mest optimala sättet.
Utseende och design
MSI:s nya grafikkort är ur Ventus-serien, och är därför ett av de mer avskalade och samtidigt mer överkomliga (prismässigt) grafikkorten. Det återspeglas i den rudimentära designen som går i grått och svart. Ingen prålig RGB direkt alls, och fokuset skiftas till kylning och prestanda. Och dessutom tacksamt goda proportioner – då detta kort definitivt inte är lika stort som exempelvis MSI:s 4070 Ti Gaming X-trio. RTX 4070 är utrustat med vad som idag mer eller mindre är standard – tre displayport anslutningar (1.4a) samt en HDMI 2.1:a anslutning.
Ur en estetisk synvinkel lär inte den nya Ventus:en vara den mest attraktiva – men ärligt talat gillar jag dess avskalade ’look’ och kan nog se att många kommer luta sig mot den bara för att den är mindre – om än lång – och kommer med ett mer nedtonat yttre. Något som aldrig är fel!
Snabb överblick och specifikationer
För detta grafikkortstest, kommer vi ta del av benchmarktester från elva varierade och relativt nya spel; se jämförelser de emellan samt göra en genomgång av hur pris kontra prestanda ser ut.
System:
Intel Core i5-12600 @ 4.8Ghz (Maxboost)
Corsair Vengeace 32GB @5200 RAM
NZXT N7 Z790
Operativsystem: Windows 11 Home 64-Bit 22H2
Använda upplösningar: 1080p, 1440p, 2160p
Grafikkortsdrivrutiner: Nvidia Drivers 531.42
Samtliga tester är gjorda utan V-sync aktiverat, samt att uppskalningstekniker (DLSS, FSR etc.) ej är aktiverade. Varje spel har som lägst High eller Ultra, och mixen sinsemellan de olika spelen (sett till grafikinställningar) har valts för att variera upp processen och skapa mer insikt till hur grafikkorten presterar under olika förhållanden. Som användare varierar vi ändå våra inställningar, därför kan det vara intressant att se när de pressas till både det extrema och när de ligger på en mer rimlig nivå. Givetvis används ej Raytracing – dels för att utgå enbart från ren rasteriseringsprestanda, men också för att det blir en mer jämförlig sådan korten sinsemellan. Samtliga tester görs dessutom i DirectX 12 om inget anges i respektive prestandatest.
Prestanda och speltester
När det kommer till våra benchmarktester, har vi valt tretton – alla i blandade åldrar – om än relativt nya, men framförallt varierade. Det finns därför några spel som är något äldre (cirka tre-fyra år gamla i skrivande stund) och mer nyutkomna sådana. Användare kommer ändå spela både äldre och nya spel så varför inte låta det representeras i spelen. För varje spel gjordes tre omgångar av benchmarks per grafikkort – plus att MSI Geforce RTX 4070 Ventus 3X 12GB fick ytterligare en omgång. Den samlade datan kan ses nedan, och är resultatet av omgångarnas resultat i genomsnitt sett till bilduppdateringsfrekvens (fps).
Obs! Givetvis kan grafikkorts prestation variera mycket från spel till spel, därför försöker vi räkna ut procentuella skillnader i den mån det går. Dock är det viktigt att poängtera att det alltid finns variationer där ute bland spelen; beroende på vilken tillverkare en utvecklare främjat eller hur väl drivrutiner optimerats. Dessa tretton spel vi valt ut ska inte ses som det ”ultimata” svaret, utan mer som en antydan om var grafikkorten i fråga står.
Anno 1800 (Ultra High)
Anno är en stark start för RTX 4070 från MSi i det att det hamnar jämsides med RTX 3080 12 GB – ett grafikkort som ändå hade ett listpris på $799. Det enda sammanhang där RTX 3080 12 GB drar ifrån är i 4K, där RTX 4070 är cirka 9% långsammare. Oavsett är det en riktigt intressant start, som visar att RTX 4070 verkligen kan konkurrera med föregående generations bästa allroundgrafikkort.
Assassin´s Creed Valhalla (Ultra High)
Motståndet mot föregående generation fortsätter, där RTX 4070 även här ligger mer eller mindre jämsides med det kraftfulla RTX 3080 12 GB – denna gång mer eller mindre i alla upplösningar.
En intressant detalj är att om vi istället jämför mot RTX 3070, ser vi lägst 25% ökning i prestanda. En god utveckling, även om det gärna hade varit aningen högre – särskilt om vi tar med prisbild i sammanhanget.
Cyberpunk 2077 (Ultra)
Det är först med Cyberpunk 2077 som RTX 4070 verkligen kommer att svettas, och hamnar på efterkälken efter RTX 3080 12 GB. Särskilt i 1440p där vi ser RTX 4070 vara 21% långsammare än 3080 12GB. Samtidigt är RTX 4070 en god bit över sin föregångare (RTX 3070) i framförallt de två lägre upplösningarna (1080p och 1440p) – mellan 16,5 – 21%). Medan 4K ser en ynklig utveckling på dryga 5%.
Vad som framträder mer och mer är att RTX 4070 mår som bäst i den alltmer standardiserade 1440p upplösningen – och att det är här vi ser den bästa utveckling mot särskilt föregående generation.
Far Cry 6 (High)
I detta spel framträder alltmer CPU bundna scenarios i 1080p, och i mångt och mycket är det 1440p och uppåt som visar de reella skillnaderna. Oavsett presterar RTX 4070 riktigt föredömligt även här, och konkurrerar med den avsevärt dyrare (vid lansering) RTX 3080 12GB.
Intressant nog är det 4K här som är det mest avvikande – särskilt i kontrast mot föregångaren RTX 3070. Här ser vi ett lyft på 27% vilket verkligen inte är fy skam. Förvisso tappar RTX 4070 cirka 6,3% mot RTX 3080 12 GB – men att det samtidigt ligger jämsides i 1440p gör tidigare observation om att detta grafikkort mår bäst i denna upplösning mer och mer utträdande.
Forza Horizon 5 (Ultra)
Det oerhört optimerade Forza Horizon 5 levererar en riktigt bra spelupplevelse körandes RTX 4070 – då det i snitt presterar mellan 4-5% bättre än RTX 3080 12GB. Inte en stor ökning förvisso, men än en gång är det mot ett grafikkort som var förra generationens kung av prestanda/pris.
Vi ser även en hälsosam ökning i varje upplösning gentemot RTX 3070. Något som ökar ju högre vi kommer i upplösning – och ger hela 26,7% förbättring i 4K. Något som definitivt lär märkas av för 1440p och 4K spelare där ute.
Marvel´s Guardians of the Galaxy (Ultra)
Återigen en titel där CPU-bundna scenarios uppstår i 1080p. I 1440p och 4K ser vi några direkta skillnader grafikkorten emellan – där än en gång specifikt 1440p visar på riktigt bra prestanda. I den upplösningen ligger RTX 4070 jämsides med RTX 3080 12 GB – medan det ligger 12% bakom RTX 3080 12GB i 4K.
I jämförelse mot RTX 3070 specifikt är det mer blygsamma vinningar, där 1440p presenterar en 10,2% ökning hos 4070, och 22,7% ökning i 4K. Inga dåliga resultat, men ändå sådana vi gärna sett kontrasterat ytterligare.
Shadow of the Tomb Raider (Highest)
Lara Crofts äventyr är även det gynnsamt för RTX 4070 och levererar resultat som nuddar RTX 3080 12GB. Särskilt står 1440p ut då vi ser en liten utveckling mellan 3080 och 4070. Det i sig kan förvisso vara inom ramen för felmarginal – men ändå kul att se.
Det är däremot i jämförelse mot föregångaren RTX 3070 som RTX 4070 verkligen står ut. I både 1440p och 4K ser vi mellan 34-35% förbättring. En sådan förbättring som gör att prestandan utan tvekan lär märkas av användare. Riktigt kul att se!
The Riftbreaker (GPU test) – (High)
The Riftbreaker är ett sånt där spel som rent generellt låter bilduppdateringarna flöda – och mycket riktigt ser vi så även här. RTX 3080 12GB sträcker verkligen ut sig, och visar att det fortfarande har juice att ge – då RTX 4070 ligger mellan 10-17% bakom den gamla mastodontkortet.
Däremot i kontrast mot RTX 3070, levererar RTX 4070 ett rejält uppsving. Mellan 15-20% prestandaökning kan ses hos det nyare kortet.
Tom Clancy´s Rainbow Six Extraction (Ultra)
Återigen ser vi ett spel där RTX 4070 presterar riktigt väl i 1440p – men hamnar aningen bakom i 4K (i kontrast till RTX 3080 12GB). Det är sannerligen kul att se RTX 4070 ändå konkurrera direkt mot föregående ’high-end’ kort från Nvidia – och att det samtidigt ger ett bra uppsving i alla upplösningar gentemot RTX 3070.
Det må ”bara” vara ett uppsving på 17,5% i 4K, men i 1440p briljerar RTX 4070; här med nästan 32% förbättring. En aspekt som samtliga spelare lär märka av skulle just detta spel vara aktuellt.
Tom Clancy´s The Division 2 (High)
Som ett av våra äldsta spel i denna ’line-up’, är det synnerligen intressant att se hur väl ett så pass nytt grafikkort som RTX 4070 presterar. 1080p är här helt över hela stället – och det verkar som att CPU-bundna scenarios är i faggorna till viss del. Men än en gång är det i 1440p och 4K vi behöver fokusera.
RTX 4070 hamnar på efterkälken i jämförelse med RTX 3080 12GB – med i snitt 15-20%, medan det stora upplyftet snarare kan urskiljas i kontrast mot sin föregångare RTX 3070.
Jämförelse med RTX 3070 ger RTX 4070 8% utveckling i 1440p och 21% i 4K. En märklig mix av resultat som kan härleda från CPU bundna scenarios såväl som bara mindre väloptimerade drivrutiner. Vad det än må vara leder RTX 4070 enbart i de två högre upplösningarna.
Watch Dogs Legion (Very High)
Här kommer ytterligare ett Ubisoft-spel och nog tusan ger RTX 4070 det föregående ’high-end’-kortet (RTX 3080) en match.
Överlag ligger RTX 4070 inom felmarginalen för 1080p och 1440p – med andra ord skulle de mer eller mindre vara jämsides. Medan vi ser en mer tydlig skillnad i 4K, där RTX 3080 12 GB drar ifrån med 8,5%. Det må vara lite egentligen då det rör sig om 6 fps i snitt, men är ändå en skillnad.
Jämför vi istället mot dess föregångare RTX 3070, ser vi istället en betydligt större utveckling – särskilt (återigen) i 1440p och 4K. Med ett snitt som går mellan 21-25% i förbättring över föregående generation kan vi åtminstone konstatera att spelet kommer få en märkbar skjuts framåt i fps skulle du byta till RTX 4070.
Call of Duty: Modern Warfare II (Remake) (Ultra preset)
Med 149 fps i 1080p får vi här en stark start omedelbart från Nvidias senaste grafikkort. Något som är oerhört märkbart över samtliga upplösningar – och faktiskt ger en enorm skillnad för en gångs skull. Så till den grad att vi var tvungna att göra om våra tester två-tre extra gånger bara för att säkerställa att det vi såg faktiskt stämde.
Det kan möjligtvis vara inte helt optimerade drivrutiner för de äldre korten – eller rentav bättre optimerade drivrutiner för RTX 4070; oavsett är resultaten imponerande minst sagt.
I jämförelse med RTX 3070 står sig RTX 4070 synnerligen bra – 1080p visar 42% förbättring, 1440p visar 40% förbättring och i 4K hela 31% utveckling. I detta spels fall kan du som spelare definitivt märka skillnaden, något som givetvis är målet med alla former av uppgraderingar.
Returnal (Episk)
Slutligen kommer vi till Returnal, som agerar det senaste tillägget i denna benchmark-svit. Som det toppmoderna spel det är, är det en synnerligen tuff best att tämja – oavsett grafikkort och särskilt i 4K.
Om vi just tittar på 4K resultaten når RTX 4070 knappt ett snitt på 60fps ens, vilket vittnar om hur tufft spelet faktiskt är – medan RTX 3080 12GB når strax över sagda 60fps.
Återigen är det i 1440p som RTX 4070 mår som bäst – här bara dryga 5% sämre sett till prestanda gentemot RTX 3080 12Gb. Medan RTX 4070 presterar avsevärt bättre än sin föregångare i samtliga upplösningar; 22% i 1080p, 26% i 1440p och 24% i 4K.
Samtliga 13 spel totalt – ett genomsnitt som för samman samtliga spels ’frame-rates’.
Om vi då slår ut samtliga tretton spels genomsnitt (sett till ’fps’), kan vi klart se att 1440p och 4K tydligt står ut. Särskilt i den bemärkelse att RTX 4070 och RTX 3080 12GB faktiskt mer eller mindre ligger i närheten av varandra – även om 4K drar ifrån lite till fördel för RTX 3080.
Än en gång är det specifikt 1440p som står ut då kortet har ett genomsnitt på 17,8% utveckling gentemot RTX 3070. En siffra som är aningen mer blygsam, men ändå får tas med en nypa salt då vi såg en del CPU-bundna scenarios ovan.
Poängen är dock att RTX 4070 visade sig vara oväntat stark överlag, och att det gav det dyrare RTX 3080 12GB en rejäl match. Något som jag inte riktigt hade väntat mig alls. Det har ändå varit aningen snikna prestandavinningar på sistone, så det var aldrig något jag ville anta skulle ske.
DLSS 3.0 Frame generation, AV1 och strömförsörjning
Vad gäller tillgången till specifik teknik som bara hittas på 40-serien är det specifik DLSS 3.0 Frame Generation som står ut mest. Denna teknik (om än förenklat) tar hjälp av en AI för att skjuta in en AI-genererad bild mellan två riktiga ’frames’. På detta sätt skapas känslan av mer följsamt spelande och spelets ’fps’ ökar.
Nu är det viktigt att säga att denna ”fps” är en AI-genererad sådan, och att det i grunden handlar om att ge känslan av mer följsamt spelande – än att det faktiskt är det du ser. Så ta det med en nypa salt.
Men vi kan inte förneka den utveckling som skett under den korta tid sedan 40-serien lanserades. Det tydligaste exemplet var i Forza Horizon 5, där DLSS 3.0 gav 51% förbättring i 1080p, 32% förbättring i 1440p och 9,5% förbättring i 4K. Men utvecklingen jag främst syftar på är avsaknaden av artefakter – något som var betydligt mer tydligt i tidigare spel. Här hade jag svårt att märka av några alls.
Förvisso bör det nämnas att ju högre grund ’fps’ du har, desto mindre chans att du hinner märka eventuella artefakter, då utrymmet och hastigheten som de AI-genererade bildrutorna kommer i, är avsevärt mer hastigt. Om du däremot aktiverar DLSS 3.0 i ett spel med betydligt lägre ’fps’ från start, kommer glappet mellan två bildrutor vara avsevärt större och därmed lättare att urskilja. Men med tanke på att 40-serien hittills gett bra utveckling i prestanda – särskilt i 1440p – skulle jag säga att försäljningsargumentet för DLSS 3.0 ökar stadigt för varje dag som går.
Mängden spel som stödjer DLSS 3.0 är däremot inte alls lika stor som DLSS 2.0, och därför bör du vara extra uppmärksam kring vilket spel du vill spela, innan ett eventuellt köp av detta grafikkort. Om du är intresserad av att se vilka spel som i nuläget stöds och vilka som komma skall – kan du se rockpapershotguns lista av DLSS 3.0 spel här.
Några punkter att hålla i åtanke oavsett – gällande DLSS 3.0 Frame Generation:
- V-sync support
DLSS 3.0 skjuter in påhittade frames – och dess blir svåra för en v-sync att hålla koll på. Att därför ”låsa” ditt spels uppdatering till din skärms uppdateringsfrekvens kan innebära finlir. Och i slutänden kan det fortfarande skapa artefakter p.g.a. avsaknad av denna support. (förutsatt att du försöker använda dig av v-sync). - Latensproblem
Då varje bildruta som skjuts in är artificiellt framtaget – innebär det att merparten bildrutor (frames) inte är påverkbara på samma sätt som en riktig sådan. Från det att du trycker på musknappen eller rör på tumspaken på handkontrollen ska denna rörelse aktiveras och visas på skärmen. Med dessa inskjutna bildrutor blir det påtagligt segare. Tack och lov motverkas detta av Nvidias teknik; Reflex – eller om du bara har från start hiskeligt höga bilduppdateringar. - Artefakter i bilden
Slutligen kan det påverka din upplevelse av spelet. I vårt fall märktes det mer ju lägre fps du når. Ju lägre fps, ju längre visas (om än i millisekunder) dessa inskjutna bildrutor och då de är artificiellt framtagna, kan deras artefakter vara tydligare. Det kan vara gränssnitt som inte återskapats korrekt, snabba områden som AI:n inte kunnat replikera alls – eller bara ovan latens/lagg.
Lite kort kan vi nämna att RTX 4070 även kommer AV1-avkodning direkt med på kortet – vilket innebär att vi längre fram bör kunna se både mer detaljerade streams, samtidigt som de tar upp lägre bandbredd. Du som användare ska kunna använda dig av högre upplösningar och ’frame-rates’, om du t.ex. kör e-sportsevent eller mer normala sändningar.
Vi har redan sett AV1 encoding inkluderat på Intels Arc A770 eller A750, men att ett så pass kraftfullt kort som exempelvis RTX 4070 – som samtidigt vill vara mer prisvärt – inkluderar detta gör det till en betydligt mer attraktiv produkt. Att limitera din bandbredd till exempelvis 8 Mbps men samtidigt få ut en klarare bild, bättre upplösning och högre framerates är synnerligen något som kommer vara hett inom kort. I nuläget däremot, är det svårare att säga om detta ska vara det största säljargumentet för dig som funderar på ett nytt grafikkort.
Många plattformar har ännu inte helt implementerat denna encoder ännu, men det kan vara extra värt en titt om du är en nybliven streamer letandes efter ett kraftfullt men ändå överkomligt grafikkort.
Slutligen har vi strömförsörjning, där effektiviseringen av RTX 4070 fortsätter vara godartad. Detta grafikkort har en TGP (W) – betyder Total Graphics Power och ska inte förväxlas med TDP – på 200W. I kontrast till exempelvis RTX 3070 (220W), RTX 3070 Ti (290W) och RTX 3080 10 GB (320) förefaller den vara betydligt mer energimedveten. Något som hjälper plånboken i långa loppet även det. Vad som också står ut är att till skillnad från MSi Geforce RTX 4070 Ti Gaming X Trio (och merparten av RTX 4070 Ti kort på marknaden) kommer detta grafikkort istället med en simpel 8 pins strömkontakt.
Med andra ord krävs ingen PCIe 5.0/ATX 3.0 nätaggregat för denna – utan ett ”normalt” sådant.
Kontentan av alla dessa saker är att RTX 4070 kommer med några ytterligare goda tillägg som adderar till en redan god helhet i min mening. Något som vi inte sett av så värst mycket det senaste året.
Coil whine (Oönskat ljud orsakat av vibrationer)
I fallet med denna GPU – RTX 4070 Ventus 3X 12GB – kom dess trefläktsbaserade system med en initial dos ’coil whine’. Däremot avtog det relativ snabbt och kom sedan att bli mer som ett elektriskt surr… knappt urskiljbart. Det i sig är dock något du behöver ha i åtanke skulle du fundera på att skaffa specifikt detta grafikkort. Det kan vara värt att tänka på också i den bemärkelse att ’coil whine’ kan variera till viss del inom sin egen modellserie.
Utifrån prestanda enbart…
Som spelkort är det 1440p som gör RTX 4070 från MSi den mest tydliga skiljelinjen mot föregående generation. Det är ett hopp ner i prestanda från MSi Geforce RTX 4070 Ti Gaming X Trio – men ärligt talat inte nämnvärt sådan.
Obs. då vi inte har tillgång till MSi Geforce RTX 4070 Ti Gaming X Trio, kunde vi inte göra uppdaterade tester gentemot det grafikkortet. Men läs gärna dess recension här utifrån drivrutinsversionen 522.25 vilket det testet gjordes på.
Utifrån dess egen prestanda är det dock en riktigt positiv upplevelse vi fått här. Den presterar jämsides i de flesta spel, med föregående toppkort RTX 3080 12 GB – och kommer leverera riktigt god prestanda i äldre såväl som nya spel, särskilt i 1440p.
Just idén om att få bättre hantering av energi, fler tekniker (DLSS, AV1) och samtidigt möjligheten att slippa köpa ett nytt nätaggregat gör detta kort än mer attraktivt för spelare av idag. Givetvis är AMD det oskrivna bladet här – då de i skrivande stund inte släppt något grafikkort som konkurrerar i detta segment – i alla fall inte ur sin senaste 7000-serie av Radeon grafikkort. Därför kan vi enbart utgå från vad vi har framför oss i detta nu. Och ärligt talat är det fullt rimligt prestanda – som till och med överraskar en smula!
Utifrån prissättning enbart…
Men sedan kommer vi till prissättningen som kan vara bödel såväl som ängel för kortet. Idag kan vi inte förneka att inflation, världsläge och mängder av omständigheter oundvikligen gjort att elektronikpriser ökat markant. Något som märks av i ett pris på $599 (runt 8 000 – 9 000 kronor inklusive moms).
Det är inte billigt, men i kontrast till RTX 4070 Ti som kan hittas i skrivande stund för lägst 10 499 kronor står det ändå ut som ett riktigt bra alternativ. Allt är givetvis relativt, men ärligt talat för prestandan du får, den sänkta TGP:n och mervärdet i AV1 och DLSS 3.0 blir detta ändå det bästa köpet du kan göra idag – förutsatt att du vill ha något som är mer framtidssäkert, klarar av spelande på hög nivå, och allt detta i minst 1440p.
Avslutande ord
MSI Geforce RTX 4070 Ventus 3X 12GB ger oss spelare äntligen en värdig instegsplats till den nya generationen av grafikkort. Och även om jag skulle rekommendera er att avvakta för att se vad AMD presterar i samma segment, går det inte förneka prestandan och mervärdet i DLSS här – särskilt med tanke på att grafikkortet i vår mening riktar sig primärt mot 1440p och 4K (även om 1080p kan se viss utveckling också).
Just på grund av dessa faktorer är slutomdömet ändå övervägande positivt, och gör att jag äntligen kan rekommendera ett grafikkort för spelare av idag – som ändå sitter på en mer blygsam budget. Detta RTX 4070 Ventus grafikkort kommer onekligen fungera väl för er, som i detta nu bara måste skaffa ett grafikkort – och inte vill vänta mer – och på grund av detta får detta utmärkelsen ”bra köp”. Äntligen, vad skönt!
Graphics Processing Clusters | 4 |
Texture Processing Clusters | 23 |
Streaming Multiprocessors | 46 |
CUDA Cores (single precision) | 5888 |
Shader FLOPS | 29 |
Tensor Cores |
184 (4th Generation)
|
Tensor FP8/INT8 TFLOPS/TOPS w/ Sparsity | 466 |
RT Cores |
46 (3rd Generation)
|
RT FLOPS | 67.4 |
Texture Units | 184 |
ROP Units | 64 |
Base Clock | 1920 MHz |
Boost Clock | 2475 MHz |
Memory Clock | 10500 MHz |
Memory Data Rate | 21 Gbps |
L1 Data Cache/Shared Memory | 5888 K |
L2 Cache Size | 36864 K |
Total Video Memory | 12 GB GDDR6X |
Memory Interface | 192-bit |
Total Memory Bandwidth | 504 GB/s |
Texture Rate (Bilinear) |
455.4 GigaTexels/second
|
Max Display Resolution |
4K at 240Hz or 8K at 60Hz with DSC
|
Fabrication Process |
4N NVIDIA Custom Process
|
Transistor Count | 35.8 Billion |
Connectors |
3 x DisplayPort 1 x HDMI
|
Form Factor | Dual-Slot |
Power Connectors |
2x PCIe 8-pin cables (adapter in box) OR 300 W or greater PCIe Gen 5 cable Certain manufacturer models may use 1 x PCIe 8-pin power cable
|
Required System Power Supply | 650 Watts |
Video Engines |
1xNVENC (8th Gen) 1xNVDEC (5th Gen)
|
Power |
10 W Idle, 16 W AV1 Video Playback, 186 W Average Gaming Power (AGP), 200 W Total Graphics Power (TGP)
|
Max GPU Temperature | 90° C |
PCI Express Interface | Gen 4 |
Recensionsex tillhandahållet av MSI. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
MSRP (Listpris) börjar på $599 – Pris vid publicering: 7 799 kronor inklusive moms.
i samarbete med PriceRunner