Innehållsförteckning
Det är aldrig bra att döma något utifrån storlek, det vet jag. Det handlar om vad du faktiskt kan göra med den storlek du fått. Sedan skadar det inte när något är himla stort! Ja, jag pratar givetvis om Corsairs nya chassi; 6500D Airflow. Ett ’dual-chamber’-chassi som inte bara bjuder på utrymme, utan även stil, luftflöde och mängder av anpassningsalternativ!
Inledning
Chassin idag får allt fler funktioner och unika aspekter till sig, till den grad att dagens marknad för chassis är stentuff. Det är i det här hårda klimatet som Corsair släpper sitt utseendeföränderliga chassi 6500D Airflow. Två kammare för bättre installationsöverblick, god kylförmåga och möjlighet att köpa till frontpaneler i olika stilar, gör detta till ett av de mer intressanta chassina av idag.
Design & Formfaktor
Storleken på chassit är sannerligen svårt att vara blind för, då dess dimensioner á 496 x 481 x 328 mm definitivt upplevs som att det är riktigt stort –trots att det i grunden ”enbart” är ett enkelt ’mid-tower’-chassi, och ej ett ’fulltower’. På grund av dess dubbelkammarkonstruktion, där moderkortsplats och baksidans utrymme för nätaggregat och kablage har avsevärt större utrymme, är det därför dess bredd som skapar den här känslan av enormhet. Perforerad höger, topp och frontsida samt härdat glas på vänstersidan skänker det ett stabilt, och framförallt luftflödesvänligt utseende.
Utifrån ett rent estetiskt perspektiv är det ett sobert men ändå elegant chassi du hittar i 6500D Airflow. Inte nog med att det finns i svart eller vitt för denna specifika modell, dess återhållsamma design är tacksamt tillbakalutad – utan mängder av ’bling-bling’. Corsair brukar i min mening hålla saker och ting rena i sitt formspråk och så även här.
En intressant detalj med just det här chassit är dock möjligheten till att ändra utseendet. Vi mottog nämligen även ett extra kit med borstad aluminiumdelar (kallad ’Obsidian’), vilket du kunde byta till på framsida och toppsida av chassit. Det finns dessutom även i allt från t.ex. valnöt, teak och bambu för de som vill variera utseendet ännu mer.
Dessa är dock accessoarer mer eller mindre, och då dessa kit kostar mellan 700 – 1 000 SEK ungefär, skulle jag säga att de mer är ”grädden på moset”, för de som vill smycka ut sin dator mer. Om vi utgår från det svarta aluminium set – vid namn ’Obsidian’ – som tillverkaren skickade med går det utan tvekan få till en mer säregen ’look’. Än en gång, det är valfritt att köpa till – och datorns grundutseende är i mina ögon snygg i sig, men det är aldrig fel med fler alternativ.
Där det står ut en aning är avsaknaden av chassifläktar. Corsair brukar bjuda på åtminstone en eller två i sina större chassin, men ej i denna modell – vilket är märkligt kan jag tycka. Extra märkligt då det ändå är så många sidor med perforeringar. Jag vet inte riktigt strategin här, då chassits riktpris á $199,99 ändå är saftigt, hade jag gärna sett åtminstone en medföljande chassifläkt.
Vad det däremot inte är snålt med är USB-portar. Hela fyra USB 3.2 Gen 1-portar samt en USB 3.2 Gen 2 Typ-C-port (och givetvis audio-port) gör att det är en av de mest givmilda varianter jag sett på länge. Kan de ha bytt ut fläktar mot fler USB-portar månntro? Nåja, medan jag kliar mig i huvudet kring detta bör det sägas att stödet för dessa USB-portar kommer med ett pris. Nämligen det att du behöver ett moderkort med plats för två interna anslutningar för frontpaneler med USB 3.2, något som inte alla har.
Utifrån vad du kan se som användare av chassit är det alltså en strömlinjeformad samt frikostig sådant – något som sedan fortsätter även i dess insida…
Support & installation
Något som dubbelkammarchassis har gott om är utrymme – och så även med 6500D. Inne i vänstra sidan, där moderkortet ska placeras finns det ett par saker att anmärka. Först och främst har chassit försetts med en riklig mängd utrymme, gummiförsedda öppningar samt ordnat så att du som användare kan (om du vill) använda moderkort med omvända kontakter. Det senare hänvisar till en ny typ av moderkort där strömkontakter istället placerats på undersidan. Detta innebär att du som användare kan få en ännu mer stilren inredning utåt sett. Med andra ord kan du få till ett bygge där väldigt lite kablar syns utåt, för de som skulle slänga in ett öga i ”burken”. Det är dock inte många moderkort som har stöd för detta ännu – undantaget är ASUS BTF och MSI Project Zero-modeller, vilket istället för oss till installation för moderkort i allmänhet.
På grund av den stora ytan, är allt från mini-ITX, micro-ATX, ATX och även E-ATX-storlekar inget problem. Installation av kablar – även med det mest stora ATX/E-ATX-moderkort upplevs fortfarande rymligt och lättåtkomligt. I många fall är CPU-kablar mer svåra att plugga i, men här är det inga problem. Till och med om du sätter chassifläktar i denna modells topp.
Stora mängder fläktar är aldrig fel, eller hur!
På tal om fläktar – ja, det stämmer, inga medföljer – men tack vare den stora ytan, samt perforeringar i topp, front och baksida, har du ett naturligt luftflöde från start. Rekommendationen är dock att placera in- och utsug med hjälp av fläktar i exempelvis toppen och baksidan, så att du får en positiv riktning på inkommande och utgående luftflöde. Poängen är att du ges väldigt goda möjligheter sett till förbättring av luftflöde. Tre 120 mm i fronten, tre likadana i topp- och botten av chassit, samt en 120 eller 140 mm på baksidan. Stora mängder med fläktar är aldrig fel, eller hur!
Om du dessutom vill förse din dator med vattenkylning (AIO-lösning) har denna stöd för både 280 och 360 mm stora modeller. Dessa kan placeras antingen i toppen, botten, fronten och till och med sidan. Att placera den på sidan, innebär att du placerar den jäms med högersidans perforeringar – en plats som för övrigt kan justeras i djup, vilket innebär att du ges mer möjligheter för hur just du vill att din vattenkylares radiator ska placeras. Imponerande design milt sagt! Kanske är det alla dessa ingenjörsmässiga detaljer som gjort att de istället låtit placeringen av fläktar vara ett val helt hos användaren i slutänden.
Sedan kommer vi till något många pc-spelare bryr sig om; grafikkortssupporten sett till storlek. Här kan du ha hela 40 cm långa grafikkort, med en höjd på 19 cm. Med andra ord riktigt biffiga grafikkort, vilket innebär att trots att detta är ett ’mid-tower’-chassi, är det ett sådant du kan utveckla utan problem. Åtminstone sett till gaming. Men det tar inte slut där!
Dess dubbelkammarfunktion innebär att under högerkåpan, hittar du en helt avskild sektion för kablage och nätaggregat. Luftigt, välstrukturerat och intuitivt är ledorden här. När det kom till installation av komponenter var chassits storlek något som gjorde att det hela gick på ett nafs. Dels är nätaggregatsplatsen centralt placerad, vilket gjorde det lätt att bygga i – men dessutom fanns det gott om utrymme runtomkring för exempelvis HD/SSD-släde och allmänt kablage. Det jag egentligen känner är en brist är avsaknaden av kabelrännor. Många konkurrenter har nämligen ett bättre system där du kan gömma kablar eller åtminstone enklare få de dragna för bättre kabelmanagerande, men här är det mer sparsmakat.
Ett kungarike för bättre sätt att hålla kablar – som inte är att du behöver köpa in nya beståndsdelar till chassit!
Det finns inga tillfredsställande öglor att riktigt dra buntband igenom, utan gör det hela till en mer tråkig upplevelse – åtminstone sett ur kabelhanterarperspektivet. Ett kungarike för bättre sätt att hålla kablar – som inte är att du behöver köpa in nya beståndsdelar till chassit! Det går nämligen att köpa två kabelrännor separat, men det är givetvis något som jag inte kan ta med i beräkningarna medan jag bedömer själva grundchassit. Lite snålt ärligt talat kan jag tycka…
Nåja, detta är inget unikt för detta chassit direkt, men ändå något jag känner de kunde ha sett över mer. Nåja, det finns dock en brasklapp på detta. Frontpanelens kablage är försatta i en egen kammare på sätt och vis. Denna kammare som egentligen är gjord för radiatorer (AIO-lösningar), kan dock användas relativt smidigt som ett sätt att få undan kablage. Om du drar kablar via denna, kan du få många av datorns kablar mer undangömda… Åtminstone från området för nätaggregatet. Inte ett hundraprocentigt tillvägagångssätt, men ändå något att poängtera.
Fotnot.
Detta är en liten men underbar detalj. Många av oss datorbyggare kanske dras med ett äldre moderkort som inte följer dagens standard. Detta chassi har från start en ’all-in-one’-adapter för frontpanelens on/off-knappar, vilket är underbart (med andra ord en enda anslutning), men många äldre kräver en annan typ där denna delats upp i flertalet små kablar. ’Reset’, ’Power Switch’ och ’Power-LED’ är de nedrans små kablarna som vi behövt leta upp på moderkortet för att sedan försöka få på plats. I detta chassi medföljer en adapter från start, som gör att om du har en av dessa äldre moderkort, så kan du smidigt ’pluppa’ på denna adapter, och vips så får du en enda anslutning. Detta innebär att chassit helt enkelt är riktigt vänligt mot äldre moderkort, och vad som är mer viktigt – snällare i den mån att det blir busenkelt att bygga datorn. Bra jobbat Corsair!
Värt att köpa (och använda) – och för vem är den egentligen?
Corsair har puttat fram gränsen för flera områden – medan de hållit igen på vissa. Det är tråkigt att det inte finns fullgoda kabelrännor på baksidan, eller för den delen medföljande fläktar. Samtidigt går chassit verkligen i PC-byggarandan, när du inte bara kan justera djupet på radiatorer, får enormt stöd i allmänhet för fläktar och frikostig support av frontpanelsportar. Att chassit dessutom är underbart restriktivt och stilrent i sitt utseende, samtidigt som det ger dig val att förändra det längre fram skulle du vilja, gör att det snabbt blir en ny favorit. Marknaden för denna typ av produkt är tuff, och det känns som att Corsair verkligen vill hitta sin egen nisch – något som faktiskt funkar här. Bara det faktum att du enkelt kan köpa (dock separat) ett vertikalt grafikkortskit för de som vill placera grafikkortet på ett sådant sätt – gör det än mer flexibelt i framtiden. Givetvis inget måste, men något som ökar flexibiliteten ännu mer!
Avslutningsvis är detta ett chassi på runt 2 200 SEK i Sverige – som i sig är en rätt hög summa för ett ’mid-tower’, det stämmer – men för vad du får är det ändå väldigt överkomligt. Konkurrenter som gör liknande dubbelkammarchassis ligger runt denna prislapp, så till syvende och sist handlar det om vad du prioriteringar. Vill du ha goda uppgraderingsmöjligheter, mängder av fläktplatser och otroligt gott om utrymme (trots ’mid-tower’-standarden) är detta utan tvekan en stark rekommendation – om än ej en fulländad sådan. Det ska bli oerhört intressant att se vad de tar med sig från denna serie av chassis i framtiden!
Obs. Om du köper via Corsair.com finns det paket med extra fläktar och dyl. Dessa kostar givetvis mer än ordinarie pris, men är aningen lägre än om du köper fläktarna separat. Ett tips för de som faktiskt är intresserade. Du kan rentav köpa till kabelrännor – dock hur väl dessa fungerar kan vi inte svara på då de ej medföljde att testa.
Fallhöjd | 496 |
---|---|
Falllängd | 481 |
Fallbredd | 328 |
Färg | SVART |
Vikt | 16.9 |
Kylarkompatibilitet | 120 mm, 140 mm, 240 mm, 280 mm, 360 mm |
Maximal GPU-längd | 400 mm |
Maximal CPU-kylarhöjd | 190 mm |
Maximal PSU-längd | 225 mm |
Kompatibla vätskekylare | H60, H100i, H115i, H150i (alla serier) |
---|---|
Fodralstorlek | NA |
Case strömförsörjning | ATX |
Case Expansion Slots | 8 horisontella (+4 vertikala med vertikalt monteringstillbehör) |
Fodral Front IO | (1x) USB 3.2 Gen 2 Typ-C, (4x) USB 3.2 Gen 1 Typ-A, (1x) Audio in/out |
Fallfönster | Härdat glas |
Fallgaranti | 2 år |
Interna 3,5″ Drive Bays | 2 |
Interna 2,5″ Drive Bays | 2 |
Recensionsex tillhandahållet av Corsair.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Corsair 6500D Airflow. Lägsta pris 2 226 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-04-19.