Skämt åsido, men för någon som har lagt ett par timmar i Valheim kommer mycket i Enshrouded kännas igen. Jag tycker om Valheim så för mig är det här inte ett bekymmer. Jag hoppas att det inte är det för dig heller.
Du börjar med att skapa din karaktär. Här blev jag lite besviken över att det inte fanns någon fläta tillgängligt, men det kanske kommer senare. Det finns en bra början till karaktärsskapande i alla fall med förhoppning om utökning av val i framtiden. Du har fler val än ”man” eller ”kvinna”, även om det inte är lika många aspekter att pillra på som i till exempel Baldur’s Gate 3.
När det är klart får du välja hur du vill spela, om du vill spela själv eller med andra. Jag har tydligen inga riktiga vänner så jag har bara provat att spela själv. Väljer du att spela själv trillar du ner i Embervale och kliver ur ett… Ja det bästa jag kan förklara det som är en järnkittel eller ett järnägg, som en Flameborn. Väl ute får du inte värst mycket handledning utan uppmanas att utforska. När du kommer ut i världen ser du att det är riktigt fint. Du får intrycket av att det är en stor värld du tittar ut över som bara väntar på att du ska komma närmare och ta en ordentlig kik. Miljöerna är lite mindre färgglada mot vad jag hade önskat. Det är ju inte svartvitt men det är inte heller lika färgglatt som Valheim. Miljön skulle kunna beskrivas som Valheim, men med mindre kontrast så det stundtals ser väldigt grått ut. Det bidrar dock till en häftig atmosfär och musiken är ibland lugnande och ibland spänningsinbjudande. Ibland är det lite harpor som passar bra när du bygger på ditt hus (jag kommer till detta senare) och ibland känns det som du kommer snubbla över en boss bakom nästa hörn.
Du får även berättat för dig att Embervale har hamnat i en liten kris efter att dimman tagit över. Du hittar anteckningar runt om i världen som ger dig mer insikt i hur illa det är och har varit. Anteckningarna är skrivna av andra krigare/utforskare vilket ger ett annat perspektiv än om någon bara skulle ha berättat det för dig. I anteckningarna beskrivs det öde de ställts inför. Det kan vara lite lurigt att läsa anteckningarna när de förekommer på mindre vänliga områden, rätt vad det är blir du slagen i ryggen… Men du kan läsa igenom i lugn och ro hemma i basen i din dagbok där allt du snappat upp samlas.
Allt är som sagt inte bara harmoniskt och vackert. Vissa områden är täckta i dimma och du är då Enshrouded. Här kan du bara vara under en begränsad tid, annars dör du. (Ja, jag provade…) Det är inte hela världen om du dör, du får en liten gravsten där din ryggsäck ligger så du kan springa tillbaka och hämta allting, om du vågar. I dimman dyker det i övre kanten på skärmen upp en timer som en visuell mätare och en nedräkning av tid. Tiden kan förlängas genom att du uppgraderar ditt flame altar (mer om altaret skriver jag senare), på utvalda platser kan du ”ladda upp” din tid och du kan även förlänga tiden med en speciell bryggd. Dimman har också olika nivåer, springer du in i ett område med dimma som är över din nivå dör du FORT, det rekommenderas med andra ord inte. Nivåerna höjs i samband med uppgradering av ditt flame altar.
Du hittar och kan tillverka olika sorters vapen du sen kan slåss med. Jag har upplevt att det varit lite svårt ibland att träffa med olika vapen och att det ibland känns som en fördröjning mellan det att jag trycker och min karaktär faktiskt slår. Detta kan vara någonting som är ändrat sedan dess eller så är det ett skicklighetsproblem från min sida. Striderna i sig är ganska enkla i principen. I närstrid slår du, de blockerar slaget, de slår dig och du blockerar. Till slut tar någon av er död på varandra. Det finns olika typer av vapen så är du inte speciellt duktig på närstrid kan du istället bli riktigt duktig på till exempel pilbåge. Hittar du ett vapen du tycker om eller något du vill göra bättre oavsett om du tycker om det kan du uppgradera dem med runor, som du hittar eller får när du återvinner andra vapen. Genom uppdrag hittar du också bossar, när du haft ihjäl dem ger de dig väldigt bra vapen, så dunka ihjäl varenda boss du hittar!
Du kan även tillverka lite andra saker. Bland annat kan du tillverka en glider som gör att du kan segelflyga, så slipper du gå överallt. Är det något du inte kan hoppa till kan du använda din grappling hook och svinga dig. Den kan du dock bara använda på utvalda platser som är markerade. Det är lite ledsamt men det är ändå hjälpsamt. På de här sätten behöver du inte gå överallt och kan nå ställen du kanske inte annars hade kommit till i världen, mycket smidigt faktiskt om du frågar mig! Vi har även ett flame altar som bland annat agerar återupplivningspunkt. Altaret hjälper oss också emellanåt för att få oss att förstå hur världen vi är i fungerar. Du kan som sagt också uppgradera altaret för att klara dig bättre ute bland alla skummisar och i dimman.
Utöver detta kan vi vara riktiga samlare och bygga/tillverka olika saker, till exempel har jag byggt ett hyggligt hus. Vi kan senare tillverka möbler och avancera framöver där vi kan börja tillverka järn. När vi upptäcker järn kan vi göra mer avancerade rustningar, vapen och annat. Jag vet inte hur många ”nivåer” som finns ännu, jag vet bara att det helt klart finns att göra för den som vill. Har du tillverkat en hacka kan du gå ut och gräva lite runt omkring och hitta material som till exempel flinta. Allt du hittar kan du tillverka saker av eller konsumera för att till exempel få mer hälsa. Dubbelkolla dock så du inte äter något som du måste tillaga först, då blir du matförgiftad och din karaktär påverkas negativt. Med en lägereld kan du grilla ditt kött så slipper du må dåligt, starkt rekommenderat.
Något jag skulle uppskatta i alla fall till en början när det är tal om att tillverka saker är om spelet kunde ge lite tips på vart material kan finnas. Några grejer är inte så svåra att lista ut, animal fur till exempel kommer rimligen från djur. Andra saker är lite svårare att se logiken i vart de kan hittas. Jag förstår att utvecklarna inte vill göra det allt för lätt för spelaren att hitta alla tillgångar och spelaren uppmanas som sagt till att utforska. Men när man springer runt själv som en yr höna är det lätt att tappa suget för det.
Spelet är väl utvecklat för att du ska kunna samla på dig så mycket du bara orkar. När du ska flytta saker från din ryggsäck till en fin liten låda du byggt till exempel kan du välja att flytta allt eller sortera allting i rätt högar, med ett enkelt musklick. Sorteringen gör att du själv inte behöver dra över varje pryl och lägga i korrekt hög. Om du redan har sten i din låda och trycker på ”deposit stacks” från din ryggsäck kommer dina stenar sorteras in i samma hög som dina andra stenar. Mycket skönt för människor likt mig som samlar på sig allt vi kommer över.
Du kan även slåss med magi. Med en trollstav kan du dela snabb men lite skada och med en staff kan du göra STOR skada. För att kunna använda din staff behöver du ha ”laddningar” i din ryggsäck eller i ditt bälte. Det finns lite olika laddningar du kan använda som till exempel eld och is. De gör som sagt stor skada men det tar en stund att ladda upp dem, så det kan bli lite stressigt i närstrider. Du har också ett typ av färdighetsnät där du kan uppgradera och ”bygga” din karaktär till ditt tycke. Det kan till exempel vara att du slår hårdare eller kan dubbelhoppa.
Du är inte helt ensam i den här världen, oavsett om du spelar med vänner eller om du väljer att se monstren som dina vänner. Med tiden låser du upp fler karaktärer som till exempel en smed som hjälper dig att avancera med vad du kan tillverka. Utöver honom kan du hitta en bonde, en alkemist, en jägare och en snickare. Alla dessa hjälper dig med sina speciella egenskaper och hjälper dig utveckla din karaktär, ditt spelande och din bas.
Som du märker finns det väldigt mycket att utforska, hitta och bygga. Även om jag ibland blir smått irriterad för det känns som jag bara går och dör hela tiden vill jag ändå gå tillbaka till spelet. När man spelar ensam blir det ibland väldigt segt att hämta allt material och allting själv, så jag rekommenderar att spela med vänner om du inte är van att behöva göra allt själv. Jag har ju klarat mig dock så du gör nog det också.
Helt felfritt är inte spelet. Vid några tillfällen har det dykt upp en fiendes hälsomätare, för att sedan försvinna. Detta har gjort mig skapligt paranoid vid flera tillfällen men det har inte varit någon fiende där. Det verkar vara någon mystisk bugg. Jag finner även kartan vara smått värdelös ibland. Du kan markera riktpunkter och se på din kompass längst upp på skärmen och det hjälper mycket för såna som mig som har noll och inget lokalsinne. Jag har dock märkt att spelet luras ibland med detta. Vid ett tillfälle har spelet sagt ”location above” men icke… det var faktiskt nedåt jag skulle. Mycket irriterande. Det är också väldigt svårt att se på kartan vilka vägar som är tillgängliga. Det ser ut på kartan som att du bara ska kunna springa tvärt till vänster till exempel och vara framme vid ditt mål, men där står det ett berg. Det var ju synd. Du får vara lite kreativ när du försöker nå dina resmål helt enkelt.
Kort sagt är det här ett spel som det finns lite att jobba på, vilket utvecklarna fortfarande gör då det kommit en uppdatering under tiden jag haft spelet. Utöver det jag nämnt ovan känns spelet väldigt färdigt och är absolut värt att upplevas!
Denna förhandstitt baseras på PC versionen.
Enshrouded. Lägsta pris ungefär 339 kronor (29,99€) enligt Steam 2024-02-15.
Recensionsex tillhandahållet av Keen Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.