Werewolf: the Apocalypse – Heart of the Forest är en visuell novell med RPG-inslag baserad på en gammal bordsspelserie som heter World of Darkness av White Wolf Publishing. Här får vi nu en försmak på deras nästkommande titel i spelserien. Frågan är dock, kommer jag fastna för spelets historia och dess visuella utseende, häng på så ska vi se vad jag har att säga om förhandstitten på spelet.
Werewolf: the Apocalypse – Heart of the Forest ger mig redan från start ett gott intryck då spelets visuella distinkta utseende lockar in mig, det är mörkt och man känner att det finns saker som gömmer sig där man minst anar det. Dess enkla men ändå målande bilder som vi ser i de akter vi spelar igenom har ett större djup än vad som först anas. Vi kanske börjar en akt med att se en skog med en stjärnklar himmel, för att sedan lägga till fler lager med objekt som ger en mörkare bild än vad den första versionen såg ut att vara; en stor måne som uppenbarar sig, fler förvridna träd och en kropp hållandes ett avkapat huvud.
Vad jag kan säga så här initialt, är att bara på den visuella sidan så säljer spelet in sig till mig snabbt. Men en visuell novell kan inte bara leva på sitt utseende, det måste ha en historia som får mig att vilja klicka vidare, göra mig nyfiken och ge mig val som kan vara svåra att välja mellan; då man är nyfiken på vad de andra valen kan leda historien.
Här får vi följa Maria, en amerikans student som har återkommande drömmar om en skog som hon har haft så länge hon kan minnas. Skogen får vi reda på att den ligger vid Białowieża i Polen, så tillsammans med hennes nyfunna norska väninna Anya åker de dit.
Redan från start så får vi val som kan komma att påverka hur vi kommer att uppleva demot. Vi kan vara sura eller vänliga p.g.a. en dröm som vi har i början på spelet, som gör att vi antingen kan ha med Anya eller ej genom demot. Så redan där ser vi hur valen vi gör kan påverka utgången vår tid här i detta demot. Vi kommer få val där vi kan få de som vi är med att känna tillit för dig alternativt vara reserverade mot dig och då påverka val som komma skall. För min del gjorde jag två genomspelningar där jag först körde igenom så aggressivt jag bara kunde och en där jag var sympatisk, förstående och gjorde allt för att göra helt olika val än föregående spelomgång. Och skillnaden var ganska stor, då jag ena gången fick vara själv med de nya karaktärerna man mötte och den andra omgången istället fick med mig Anya genom hela demot.
När man träffar på alla som man möter i spelet så är de neutrala mot dig, men beroende på hur man interagerar med dem så kan man få dem att bli vänliga eller misstänksamma mot dig. Vilket som sagt kan ha direkt påverkan på dialog.
I spelet så finns två olika mätare att hålla koll på, den första är vår Rage-mätare. Genom Rage så kan vi göra direkta saker som att konfrontera personer eller bara vara aggressiv i dialoger och vara mer rak på sak när man inte vill dalta runt. Men man kommer inte alltid få positiv respons tillbaka, vilket är särskilt tydligt om man har mycket Rage i mätaren. Har man dock ingen Rage kvar så kommer man istället att vara mer empatisk till sin omgivning, men att man kanske inte alltid kommer kunna göra de saker man vill, då de kräver tillräckligt med Rage för att kunna välja vissa val i dialogerna.
Den andra är Willpower-mätaren, den fyller vi på om vi är mer uppmärksamma till omgivningen och personer vi är med och väljer val som kommer att fylla på mätaren. Dessa val kan andra val i dialogerna än Rage – så vi ser här att valen mellan dem båda kan låta oss få nya dialoger samt information och beteenden.
Det finns även en informationsruta som vi har tillgång till. Här finns information om Maria, hur hon mår, hennes relation till de som hon har träffat på och hennes personlighetsdrag. Det finns sex stycken olika personlighetsdrag och de är Brave, Inspiring, Analytical, Spirutal och Cunning. Dessa kommer att påverkas beroende på de val du gör i dialogerna och beroende på vilken som du har mest poäng i så kan du få nya dialogval baserade på dem.
Spelet som jag skrev om i början av texten har en riktigt intressant handritad design, men vad som än mer sålde in mig var den ljudbild som fanns i spelet. Eftersom vi gick i en skog så hade vi flugor som surrade omkring, vinden som blåste och fåglar som kvittrade.
Det är en bra ljudbild som tillför till det visuella och historien vi får följa. Samt att den musik som finns vid vissa tillfällen ger en bra resonans till det som händer i scenen. Det finns inga inlästa röster till spelet utan det är bara textbaserat, hade kanske varit trevligt med röster men nu kan man spela i egen takt utan att sitta och vänta in att de ska läsa klart sina repliker.
I slutändan så är jag väldigt imponerad av det lilla man fick uppleva, demot är ca 30-40 minuter långt och ger oss bara en liten smakbit av vad som komma skall när spelet släpps. Jag tycker om att man har så många olika val som kan ge en sådan variation på utgången för ens spelsession. Vad jag oroar mig för är om de har en tillräckligt involverande historia som får mig att vilja sitta timvis och klicka mig igenom spelet. Att ge mig en 30-40 minuters demo gör att jag enkelt kan spela igenom och ha en intressant upplevelse, men jag hoppas att hela spelet lyckas hålla upp historian och få mig som spelare att sitta på kanten av stolen för att man vill veta mer och att historien lyckas hålla samma kvalitet hela tiden.
Denna recension baseras på PC versionen.
Werewolf: The Apocalypse — Heart of the Forest. Spelet har inte släppts och har inget pris utsatt ännu.
Recensionsex tillhandahållet av Walkabout Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.