“Det var bättre förr” finns det många människor som påstår. Det kan röra sig om allting från musik till filmer, eller vad som helst egentligen. Till och med Rally. Utvecklaren Pixel Perfect Dude kanske inte nödvändigtvis tycker att Rally var bättre förr, men verkar i alla fall ha en fäbless för just den motorsporten under 90-talet. Hursomhelst! Det är dags att köra fort! Ta med din kartläsare, spänn fast säkerhetsbältet och tryck gasen i botten!
#Drive Rally är ett Rallyspel Som befinner sig i Early Access. Vanligtvis brukar det röra sig om en simulator när spel tacklar just Rally. Vid de tillfällen som ett Arkad-inspirerat Rallyspel dyker upp, brukar det snarare röra sig om ett vanligt Racingspel fast med bilar som ser ut som vanligtvis används inom Rally. För att klargöra begreppen en aning om det skulle råda någon förvirring, är racing när flera bilar åker samtidigt på en bana, gärna under flera varv och den som kommer först i mål vinner. I Rally däremot åker en bil i taget på avlysta vägar, gärna i skogsmiljö. Dessa kallas för specialsträckor. Den som kör genom dessa Specialsträckor på snabbast tid vinner.
När det kommer till #Drive Rally har vi faktiskt att göra med ett Arkad-inspirerat Rallyspel som fortfarande behåller formen som Rally körs efter. Personligen uppskattar jag detta jättemycket. Inte för att jag tycker illa om Rallysimulatorer, men jag har länge tänkt att det skulle vara skönt med ett Rallysspel där jag inte behöver bekymra mig om någonting annat än att köra bilen så fort som möjligt. Spelet har helt enkelt skrapat bort allting som inte rör just själva körningen. Inga mekaniska inställningar, inget ledande av teamet, det är bara att köra. Personligen har jag inget emot det, eftersom att i slutändan är det körandet jag är mest intresserad av. Även i simulatorer är det just körandet som jag bryr mig mest om.
I nuläget har spelet två stycken spellägen som vi kan ägna oss åt. Eftersom att det för närvarande befinner sig i Early Access finns möjligheten att mer innehåll kan tillkomma. I nuläget kan vi antingen starta upp ett så kallat Quickrace. Här får vi välja vilken bil och vilken sträcka vi vill köra. Till en början har vi inte jättemånga alternativ i just den här kategorin. Många bilar och sträckor är låsta. För att kunna låsa upp dessa, behöver vi istället starta upp det andra spelläget som heter Championship. I detta spelläge får vi välja mellan fyra stycken turneringar. Vilken typ av bilar vi kommer köra avgörs av vilken av turneringarna vi väljer, då varje turnering representeras av ett team. Varje turnering utspelar sig i olika områden i världen. Vi har Benzin Motorsports Team där vi får gasa runt på tyska grus och asfaltsvägar. Gassol Team tar oss till ett amerikanskt ökenområde. Northern Lights Team bjuder på finska vintervägar. Slutligen låter Steel Lotus Team oss uppnå hissnande hastigheter på asiatiska vägar.
Du kan med andra ord inte kunna välja fritt mellan vilket team du vill tävla för, eller vilken bil du vill köra. Vill du till exempel köra det tyska mästerskapet, måste du köra för Benzin Motorsports och köra deras bilar. Vilken av deras bilar du ska köra, får du inte välja heller. Du börjar med deras första bil i den lägsta klassen, som kallas för CL vilket är en tvåhjulsdriven bilklass. Kör du tillräckligt bra, kommer du låsa upp nästa bil i klassen. När du låser upp en ny bil hos ett team, kommer du automatiskt köra den nästa gång du väljer samma turnering vare sig du vill eller inte. Varje turnering/team har tre stycken bilmodeller som alla är inspirerade av Rallybilar som finns i verkligheten. Bilmodellerna kommer alla tillhöra den tvåhjulsdrivna klassen CL.
Ju längre och ju bättre vi kör kommer vi att kunna uppdgradera bilarna två gånger. Första för att nå klassen RS, då bilarna blir fyrhjulsdrivna och slutligen XR som är trimmade fyrhjulsdrivna bilar. Även om jag till en början tyckte att avsaknaden av fritt val var märklig, kom jag i slutändan att uppskatta detta. Det är ett smart sätt att skruva upp utmaningsnivån, eftersom att vi ofta kommer att behöva ändra vårt körsätt.
Bilarna skiljer sig nämligen från varandra. Vissa av dem accelererar långsamt, medan andra uppnår topphastigheten även om du knappt nuddat vid gasknappen. Likaså skiljer dem sig även från varandra kring huruvida de under eller överstyr. Med detta menas hur mycket du behöver röra på vänster styrspak för att bilen ska börja styra. Vissa bilar snurrar nästan runt ett varv när du bara snuddar vid spaken och andra går mer eller mindre rakt fram, även om du pressar spaken så mycket du kan i den önskade riktningen. Somliga skulle säkert hävda att detta bara låter frustrerande, men detta är också ett tecken på att utvecklaren har tänkt på bilfysiken. Det är inte bara att trycka gasen i botten och hoppas på det bästa, utan du måste ha lite fingertoppskänsla, framförallt när du sitter i en ny bil, för att på så sätt avgöra vilken körstil som passar bäst. Jag uppskattar detta, då det för med sig att jag hela tiden behöver vara observant på bilen och lägga upp en strategi varje gång jag kör. Det blir involverande helt enkelt.
Du blir även tilldelad olika kartläsare beroende på vilken turnering/team som du väljer. Kartläsarna är ofta baserade på stereotyper från det aktuella landområdet. Inte på ett nidbildssätt, utan mer glimten i ögat. Den asiatiske kartläsaren har till exempel inte en accent där alla “R” blir till “L”. Förutom att de instruerar dig vad det är för kurva som kommer härnäst, bjuder de även på lite skämtsamt prat. När du startar säger de något humoristiskt om att köra fort. Likaså kan de även mitt i sträckan kommentera hur fort, långsamt, bra eller dåligt det går för dig. På det stora hela tycker jag detta är charmigt, men jag har lite bekymmer med det också. Till att börja med känns det som att skämten ibland prioriteras över instrueringen om nästa kurva. Det har hänt flera gånger att jag dundrar in i en vägg eller flyger av vägen, för att kartläsaren valde att säga något skämtsamt om Autobahn i tyskland eller att fixa håret, istället för att säga att en skarp vänster eller höger väntade härnäst.
Jag skulle inte heller klaga om kartläsarens instruktioner skulle utökas en anig. Just nu får vi bara veta om det svänger höger eller vänster samt hur skarp kurvan är. Jag hade önskat att få reda på om kurvor kommer efter krön eller inte. Varje gång jag kör uppför en backe i nuläget tappar jag tid eftersom att jag instinktivt bromsar, då inte kartläsaren talar om vad som döljer sig bakom det. Utvecklaren bör också se över hur tidigt eller sent som kartläsarens noter ska komma och vara konsekvent med dessa. Just nu är det lite frustrerande att vissa noter kommer jättetidigt och andra kommer väldigt sent. Det kan förvisso vara ett sätt att försöka imitera den mänskliga faktorn som kan uppstå i sporten i verkliga livet, men det upplevs mest som slarvigt i nuläget.
En annan märklig sak med kartläsarna är att samtliga som sagt är baserade på stereotyper från det aktuella landet vi kör i. Så är dock inte fallet med kartläsaren vi har med oss i den finska tävlingen. Den kartläsaren låter snarare som en partypingla från Kalifornien i USA än en finska. Det förekommer inga skämt om bastubad eller liknande, utan det är skämt om skönhet, dans och glitter. Detta är förvisso inget som spelet står och faller med, men jag tycker att det är märkligt att just den finska kartläsaren ska sticka ut från mallen som de andra är skapade efter.
Utseendemässigt har vi en stiliserad grafik som för mina tankar till Firewatch. Jag tycker dels att det passar spelets humoristiska stil väldigt väl och det ger spelet ett charmigt utseende med. Ljudbildsmässigt bjuds vi på ett synthigt soundtrack som spelas i huvudmenyerna. Det är inget direkt fel på det, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag kommer ihåg det när jag inte spelar. Det är bakgrundsmusik i sin rätta bemärkelse, den spelas för fullt, utan att jag stör mig eller tar någonm notis om den överhuvudtaget. Vad jag dock önskar med ljudbilden är att utvecklaren hade gett bilarna individuella motorljud. i nuläget låter alla bilar likadant, vilket såklart inte spelar någon roll när det kommer till själva körandet, men det skulle hjälpa till att stärka känslan av att du sitter i en annan bil än förut.
Slutligen önskar jag två kameravinklar till. I nuläget kan du välja mellan två kameravinklar. Du har en exteriör kamera, där kameran är placerad bakom bilen när du kör genom sträckan. Alternativet är en förstapersonsvy där du ser ovansidan av ratten, instrumentbrädan samt vindrutan av bilen. Mitt problem är att ingen av dessa kameravinklar fungerar klockrent, då båda vinklarna lider av att antingen bilen eller en del av bilen blockerar sikten för mig. Jag hade önskat en exteriör vinkel som placeras lite längre bakom och något högre än bilen för att få bättre sikt framåt. Likaså önskar jag en förstapersonsvy som är placerad på motorhuven för att på så sätt komma slippa interiördelar som skymmer sikten för mig. Det kan vara så att detta är ett medvetet val från utvecklaren, för att det ska bli tuffare, men jag anser att spelet skulle tjäna på denna justering, då mycket onödig frustration skulle elimineras.
#Drive Rally är i nuläget underhållande och visar på fin potential, oavsett om du är en inbiten Rallyspelare eller inte. För den erfarne är det en lättsam omväxling från alla oförlåtande simulatorer där ute, medan oerfarne får möjlighet att faktiskt få köra bilen, utan att behöva sätta sig in i en massa mekaniskt mumbo jumbo. Det finns aspekter jag gärna ser att utvecklaren ser över såsom fler motorljud, utöka kartläsarnas noter samt fler kameravinklar. Trots det rekomenderar jag fans av bilspel att spana in spelet och till och med överväga att skaffa det i sin Early Access-form. Jag är väldigt nyfiken på hur spelet kommer bli framöver, framförallt när det släpps i fullversion. Underhållande lär det bli i vilket fall som helst och ibland behövs inte mer än så!
Denna recension baseras på PC versionen.
#Drive Rally. Lägsta pris 215 kronor enligt Steam 2024-10-12.
Recensionsex tillhandahållet av Pixel Perfect Dude.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.