Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: The Anacrusis

Förhandstitt: The Anacrusis

av Martin "Fyghar" Johansson

Att Left 4 Dead blev en massiv succé är det ingen fråga om, men det verkar inte ha gått riktigt lika bra för det senaste Back 4 Blood. Men vad händer om vi tar samma koncept fast flyttar ut det i rymden istället? Det är vad The Anacrusis har gjort och frågan är om det är bättre eller sämre.


Konceptet med Left 4 Dead (L4D), om du inte redan känner till det, är att fyra spelbara karaktärer slåss mot horder och åter horder av zombies. Vissa specialzombies har särskilda egenskaper som att tåla mycket mer skada, spotta slime eller fånga och hålla fast en. Spelarna ska ta sig från punk A till punkt B samtidigt som de ständigt attackeras av alla zombies vilket gör det hela betydligt mer stressigt.

Nu kanske du undrar varför jag förklarar hur L4D fungerar, och det finns en anledning till det. The Anacrusis spelas på exakt samma sätt, fast i rymdmiljö. Visserligen är det inte heller direkta zombies som springer mot en utan människor som har tagits över av parasiter så de beter sig zombielikt. Dock finns det några specialare av de här parasitzombierna också, några kopior av de jag nämnde förut. Biffen som inte vet när det är dags att dö, infångaren och den som spyr goo (=slime). Det finns några detaljer som skiljer de här från fienderna i L4D och jag gillar det. Det ska inte vara raka kopior utan lite förändringar är bra att ha, som att slimespyarn fångar in spelarnas karaktärer i kokonger av slime när det har fått tillräckligt mycket på sig, en kul om än jobbig uppgradering. En frustration jag känner är att jag inte lyckas få tag på ammunition till mina vapen, fast det är inte direkt något negativt mot spelet utan mer jag som är van att kunna springa runt ett hörn och hitta ammo. Här finns det laddningsstationer som laddar upp vapnens ammunition till dess maxgräns, som visserligen går att uppgradera via perks, men jag kände att jag ofta fick förlita mig på pistolen som hade oändligt med ammunition istället för något av de sex andra vapnen som är snäppet vassare och effektivare.

Jag gillar grunden de har byggt hittills i The Anacrusis, men det är mycket jobb kvar att göra. Ett stort problem är att de behöver optimera spelet. Visst, jag har inte den starkaste datorn, det vet jag, men när spelet ställer in mina grafiska inställningar till High och jag har problem med lagg, då sänker jag alla inställningar tills jag kan spela spelet. Problemet är dock att jag fick sänka mina inställningar hela vägen till Low och jag har fortfarande problem med lagg. Om jag vill titta åt höger kan det sluta med att jag istället tittar åt vänster, något som är oerhört frustrerande i ett sånt här spel. För att dubbelkolla så problemet inte låg på min sida gick jag till spelets sida i Steams butik och ser många recensioner av att spelet kraschar, vilket även hände mig första gången jag startade upp det.

Ett annat problem som kanske är mer personligt är att jag måste spela med andra spelare. Nu är det här spelet i Early Access och då är det inte alltid det finns många spelare inne samtidigt. Men istället för att ge mig botar som jag kan springa runt med får jag snällt sitta i en kö och vänta på att jag paras ihop med tre andra spelare. Det är irriterande för att jag har fått sitta en bra stund ibland, det här är nog mer ett personligt problem, men fortfarande irriterande.

The Anacrusis ser rätt bra ut, även när jag spelar det på de lägsta inställningarna. Det är en intressant miljö man springer runt i och jag gillar hur de har designat nivåerna. Nåväl, de flesta av nivåerna. Vi springer runt i hyfsat öppna områden som är både inomhus samt utomhus. Eller, de ska likna utomhus men eftersom vi befinner oss inne i ett rymdskepp blir det mest plastblommor. Jag gillar även ljuddesignen, men kan inte säga så mycket om musiken för det känns som att jag aldrig hör den förutom lugnet före stormen. Vilket är ganska sällan.

Om de lyckas optimera spelet bättre kan jag ge en bättre bild av vad jag tycker om kontrollerna, men det blir lite svårt när jag får problem med att sikta med musen. Det är inga problem att springa runt och såna grejer, men i dagsläget är det svårt för mig att ge en bra bild av vad jag tycker om spelets kontroller.

Jag tror absolut att The Anacrusis kan bli något bra, men jag känner samtidigt att de har en lång väg kvar. Främst behöver de optimera spelet bättre tycker jag för det är där det största problemet. Om de lyckas med det tror jag att de kan ha ett kul spel, kanske inte för alla, men för många.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet kommer även komma till Xbox.

The Anacrusis. Lägsta pris cirka 250 kronor enligt Steam.com 2022-02-22.

Recensionsex tillhandahållet av Stray Bombay.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar