Kortspel är en favoritgenre för mig. Spel som Slay the Spire och Guild of Dungeoneering är riktiga klassiker enligt mig. Nu kommer dock Seenapsis Studio med en ny medlem i denna genre. A Long Way Down slänger sig in i denna genre med ett intressant om än ganska generiskt utseende och gameplay. Kan det mäta sig med Slay the Spire i detta? Vi får se.
A Long Way Down introducerar dig snabbt till storyn med att berätta att din karaktär Sam är död. Du måste nu ta dig igenom en labyrint av gångar och monster för att ta dig till slutet. Genom detta kommer du hitta nya karaktärer att ta med dig, få ny utrustning att ge karaktärerna och moraliska val att göra. Valen som görs igenom spelet kommer påverka hur spelet slutar för dig lite i stil med Dishonored.
Vad gör man dock i A Long Way Down? Spelet går ut på att ta dig ut ur denna labyrint. Labyrinten kontrolleras av en Dungeon Master. Han kommer bråka med dig så mycket som möjligt för att göra att du inte kan ta dig igenom. Labyrinten är uppbyggd av plattor som du kan gå på. dessa plattor finns dock inte överallt och du kan själv lägga ut nya för att skapa vägar att ta dig fram. Dock kommer Dungeon Mastern ta plattor av dig varje tur och bygga själv. Detta är inte ett så stort problem om inte plattorna var limiterade. Du kan få slut på dem och då kommer du ingenstans mer.
I denna labyrint av plattor finns det också monster. Dessa är ofta relaterat till ditt mål i labyrinten. Uppdragen kan vara att döda ett specifikt monster, flera olika monster eller hitta något i labyrinten. När du gjort klart ditt huvuduppdrag kan du välja att lämna labyrinten eller fortsätta i den för att hitta mer saker. På tal om monster så kan vi gå in på striderna. Stridssystemet är mycket likt Slay the Spire. Du har en lek med kort som du bygger upp till starkare versioner ju längre du spelar. Korten kostar Action Points och du har tre varje runda. Detta system är mycket likt Slay the Spire (jag vet att jag sagt det ofta), men inte lika bra. Som i Slay the spire kan du se vad din fiende ska göra men det är inte tydligt alls. Det tog säkert en timme innan jag ens hittade var det stod på skärmen och efter det insåg jag att det stod med så liten text att jag inte ens kunde läsa hur mycket skada fienden skulle göra. I labyrinten kan du hitta nya kort och även utrustning. Utrustningen påverkar din karaktärs liv och hur mycket skada du gör mer specifika attacker. Utrustning ger dig även olika kort beroende på vad för utrustning du har med dig.
Att säga att spelet ska mäta sig med Slay the Spire, Guild of Dungeoneering eller Darkest Dungeon (som de själva jämför sig med) är inte rättvist just nu. A Long Way Down gör samma saker men saknar bara tydlighet i sig. Den interface som spelet ger dig behöver bli tydligare. Många av förmågorna du får har en ”damage range”. Jag kommer aldrig kunna göra ett säkert val när en av mina attacker gör 23-47 skada. Fiender kan också ge sig själv mer rustning. Detta är en häftig mekanik men spelet hjälper dig inte på något sätt räkna detta för dig. Det kan stå att din attack ska göra 30 skada men detta är innan fiendens armor räknas med. Lägg bara in detta i uträttningarna på korten du använder och tvinga inte spelaren göra uträkningar på procent för att kunna ta ett beslut. Jag har i denna förhandstitt också stött på många buggar och ofta har spelet låst sig medans jag spelar. Detta är såklart saker som kommer arbetas bort, men vissa av dessa saker var så stora att man inte riktigt kan ignorera det. A Long Way Down lever upp till det som lovas, men är det bättre än konkurrenter i samma genre?
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
A Long Way Down. Lägsta pris 159 kronor enligt Steam.com 2020-01-30.
Recensionsex tillhandahållet av Goblinz Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.