Gentleman Rat Studio vill ta steget från beroendeframkallande mobilspel (Blocktagon och PegGoo Pop) och ta sig in på den lite större marknaden med ett spel som är lite sandlåda. Och det är inte ens en metafor.
Din båt tar sig med nöd och näppe in till bryggan på den lilla ön Critter Cove. Stadens borgmästare välkomnar dig och det är tydligt att ön har förfallit ordentligt. Det är skräp överallt, alla affärer har stängt igen och det står en trasig robot på stranden. Med andra ord har centrumdöden kommit till Critter Cove och det är upp till dig att få rätsida på allt. Till din hjälp har du sagda borgmästare och båtens kapten som ger dig uppdrag att slutföra, samt roboten på stranden som du kan sparka igång med lite råolja och hoppfulla drömmar.
Uppdragen varierar med allt från att hämta andra personer på angränsande öar till att leta upp gamla saker som har följt med sjunkna skepp i djupet. I stort sett är det samma sak hela tiden men variationen i miljö gör att det inte känns så upprepande som det hade kunnat vara. Du spenderar dina dagar med att rensa upp skräp från gatorna, monterar ner trasiga lyktstolpar och bänkar och på nätterna sover du. Du kan inte uppgradera din karaktär något, och inte heller dina verktyg. Däremot låser du upp flera andra verktyg som kan göra andra saker ju längre du spelar.
Det är bara att ta på dina utforskarbyxor och ge dig ut på ön för att se vad du kan hitta. Det finns grottor och bergstoppar, skeppsvrak och hemligheter överallt. Efter ett tag, när du har gjort ett par uppdrag och snyggat till lite på ön, får du möjlighet att bygga din första båt. Och det är här som hela spelet öppnar upp sig. Det finns andra Critters (som ni kallas) att hitta som behöver någonstans att bo. Sagt och gjort så sätter du dem Critters du hittar i din badkarsbåt, tittar ut över stjärnhimlen och kör tillbaka dem till ett nytt liv på Critter Cove. Här kan du hjälpa Critters du har räddat med att bygga sina hus och öppna upp sina affärer. Husen bygger de själva, gömda bakom presenningar och byggnadsställningar. Däremot måste du hitta allt material till dem eftersom de inte kan se skillnad på en planka och en trasig gaffel tydligen. Lite då och då kommer det ett fartyg med turister som vill handla och nu har du en egen liten ekonomi igång. Frågan är hur stor du kan göra din lilla ö nu när allting börjar snurra.
Här har du premisserna för spelet, i stora drag. Det är en simulator där vi får fokusera på vänskap, utforskande och att hitta nya recept att laga. Allting går att göra och det känns inte som att Gentleman Rat Studio direkt missar något med sin Early Access release. Visst är det lite småsaker här och där som behöver putsas till. Som till exempel kan du klicka på “E” för att utföra en aktion med din Critter. Det är jättebra att kunna när du ska göra något. Om jag däremot inte vill göra något och råkar trycka på “E”, stannar min Critter upp och det kommer en hel animation där den lagar något, gräver eller liknande. Det är inte något som stör intrycket, men det är något jag hoppas att de kan putsa bort.
Musiken är, lite sådär lagom, som hissmusik. Det ligger i bakgrunden utan att ta över och jag märker att när jag sitter här och skriver detta, nynnar jag på melodin i huvudet vilket gör att jag får svårt att koncentrera mig. När det kommer till grafiken är den oerhört prunkig. Det är färger precis överallt och det börjar redan i karaktärsskapandet. Du kan välja exakt hur du vill att din Critter ska se ut och det finns alla möjliga färgkombinationer att välja på. Det gör mig glad inombords eftersom många spel i dagens industri tar en väldigt säker väg med färgsättning.
Menyerna är helt okej. De är inte för svåra att förstå sig på, även om jag saknar lite mer förklaring på vissa saker. Jag hade gärna haft en inställningsmeny som förklarar vad vi kan göra och vilka tangenter som gör vad. Det var inte svårt att lista ut i början hur jag skulle placera möbler eller liknande, men en liten snabb text hade kanske varit på sin plats. Kartan är däremot väldigt enkel att tyda, med dina diverse uppdrag bra markerade och lätta att hitta. Kompassrosen i hörnet pekar också åt vilket håll du ska så att du slipper ta upp kartan hela tiden. Din energimätare är också tydlig, varje gång du gör något, som att gräva i marken eller tar isär metall försvinner lite av din energi. Du fyller på genom att laga mat och äta den och här har du faktiskt möjlighet att kombinera olika ingredienser för att få fram andra maträtter.
Styrningen är väl egentligen det jag kämpar mest med. Du kan välja mellan att spela med mus och tangentbord, eller så kan du koppla in en kontroll. Det verkar vara mer standard nuförtiden att den möjligheten finns. Jag spelade med mus och tangentbord och även fast det går bra att springa och röra sig, är det lite fördröjning i dina aktioner. Det tar den där lilla tiden för lång tid innan du börjar gräva eller plocka upp något för att det ska flyta på ordentligt.
Det finns många tydliga likheter med spel som Animal Crossing när det kommer till grafik och gameplay, men Critter Cove försöker göra något som är mer än bara något du sitter med ett par timmar och lägger ifrån dig sen. Jag får intrycket att Gentleman Rat Studio verkligen vill göra något som ger dig mycket för pengarna. Som early access är så här bra och om de kan göra animationerna lite smidigare, samt kontrollerna mer responsiva så är det inte mycket som hindrar spelet från att gå precis hur långt som helst.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet släpps till Xbox One, Xbox Series X|S, Playstation 4 och Playstation 5 Q1 2025.
Critter Cove. Lägsta pris 24,50€ enligt Steam 2024-09-30.
Recensionsex tillhandahållet av Gentleman Rat Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.