Lyssna till fågelsången och regnet som droppar när du skuttar fram på skogsstigen. Vilka blommor och kryddor kan du samla idag och vilka gäster kommer på besök? Och vilka hemligheter finns det i denna vildvuxna trädgård?
Den sagobokslika stilen i The Graden Path fångade mig direkt och när jag startar upp spelet möts jag av fågelsång och en dunkel skog. Men denna skog är egentligen en gammal trädgård och som dess nya trädgårdsmästare är det upp till dig att undersöka, sköta och gestalta den.
Med olika verktyg som du får tillgång till allt eftersom kan du fälla träd, samla örter, blommor och kanske fånga en och annan fisk. Allt detta är väldigt mysigt och världen, eller trädgården, känns lugn och avslappnande. Trots detta upplever jag dock spelet som lite tomt.
Det finns redan från början besökare i trädgården och nya anländer efter hand som du förändrar den genom att plantera fröer eller placera ut olika föremål. Dessa fröer kan du i vissa fall hitta själv genom att klippa olika buskar och växter, men mer exklusiva fröer och lökar samt olika dekorativa föremål kan du byta till dig av vissa av trädgårdens besökare. Priset för dessa varor är saker du kan samla på dig i trädgården, men allt är väldigt dyrt, åtminstone till en början, och ditt inventory väldigt litet i proportion till detta.
Besökarna kan även ge dig uppdrag eller be dig om en tjänst i utbyte mot olika föremål. Men då spelet ännu inte är helt klart fungerade dessa uppdrag lite underligt och jag fick inte alltid den belöning som utlovats – om ens någon. Besökarna där emot är en underlig skara och jag fann det spännande att varje ny dag leta upp dagens besökare och se vilket djur eller grönsak de personifierat.
Tanken att du ska gå omkring och mysa i en trädgård och lyssna till fågelsång och ljuva flöjttoner är fantastisk. Uvecklarna har även inkluderat en dygnsrytm som följer din verkliga 24 timmars-cykel där du på kvällstid får lysa dig fram mellan träden med en lykta. Dessvärre är det många små fixar som krävs för att detta spel ska kännas helt färdigt.
Många spännande funktioner så som att dina achievements gestaltas som stjärnor vilka skapar stjärnbilder och att fiskarna du fångar genom att vissla rätt ton släpper lös en sång som ger kraft till omgivande växter gör spelet spännande, men en tydligare förklaring av dessa funktioner hade varit trevligt.
Som tidigare nämnt känns spelet lite tomt och de höga priserna på varorna gör att jag kände mig lite omotiverad till att samla in något alls, särskilt som det tar ett bra tag att sedan hitta tillbaka till rätt karaktär för att köpa det där enda fröet. För att få lite mer flyt i spelet och ge spelaren känslan av att faktiskt komma någon vart tror jag det skulle hjälpa att justera priserna på varorna något. Jag saknar den där skaparkänslan som man får i Animal Crossing eller Stardew Valley av att kunna fortsätta att hitta nya växter, material och dekorationer som håller spelaren intresserad och nyfiken.
Med lite buggfix för att få bort kraschar och frysningar samt en irriterade ospecifik promt när du kan utföra olika handlingar tror jag dock att detta kan bli ett mysigt spel för den som vill ha ett alternativ till Animal Crossing och liknande kreativa och lugna spel. Men det är inget högt tempo här och jag hoppas att utvecklarna till releasen kan höja känslan av att man faktiskt gör något annat än springer omkring på måfå. Detta då det finns så mycket spännande och vackert här, men som i dagsläget tyvärr inte väger upp för bristen på spelets kapacitet att fånga och hålla kvar spelarens intresse.
Denna recension baseras på PC versionen. Kommer även till Nintendo Switch.
The Garden Path. Lägsta pris anges vid release.
Recensionsex tillhandahållet av Carrotcake.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.