Strategispel har alltid varit en genre som jag älskat. Många timmar har spenderats på Warcraft 2 och 3, samt spel som Starcraft 2 är någonting som jag alltid kommer tycka är roligt att hoppa in i och spela då och då. A Year Of Rain från Daedalic Entertainment försöker återskapa denna känsla med många saker som liknar Warcraft 3. Vi får dock se om de lyckas eller inte.
När man säger att A Year Of Rain tar stor inspiration av Warcraft 3 så är det verkligen sant. Spelet är mycket baserat på ens hjälte. Innan man kommer in i en match får man välja vilken faktion och hjälte man vill spela med. Det finns tre faktioner och tre hjältar för varje faktion. Hjälten du väljer kan du levla upp genom matchen för att lära sig starkare och starkare förmågor. Det kommer vara mycket jämförelser till Warcraft 3 i denna text, då detta spel försöker göra mycket liknande saker. Dock har Daedalic Entertainment inte gjort ett bra jobb i detta.
Jag börjar snabbt med att spela igenom några uppdrag i kampanjen. Detta går snabbt och smärtfritt då de första uppdragen är väldigt lätta. Det är dock här jag börjar märka lite konstiga saker. Ofta går en fight sämre än vad jag förväntar mig för att mina soldater fastnar i varandra. Detta är inte en konstig sak i strategispel när man kontrollerar mycket soldater samtidigt, men här ser jag något jag aldrig sett tidigare. Mina soldater fortsätter bara springa in i ryggen på varandra utan att försöka hitta en ny väg. Jag ser direkt att ingen större uppmärksamhet har riktats mot unit pathing när det kommer till utvecklingen av spelet, men låter det glida.
Efter uppdragen i kampanjen känner jag mig redo att ta mig an några matcher i spelarläget skirmish. Jag noterar snabbt att det bara verkar vara en karta som spelas här. Efter att jag tittade runt i custom game såg jag att det finns 3 kartor, men jag fick bara samma karta varje gång jag spelade i skirmish. När jag spelade igenom dessa matcher kraschade spelet också flera gånger. Jag är inte säker på vad som gjorde detta, men det var med två olika lag och olika hjältar vilket visar på att spelet bara verkar göra det då och då.
Grafiken i A Year Of Rain är inte något att heja för med Warcraft 3 Reforged i arbete. Spelet ser ut som något släppt för 4 år sedan. Daedalic Entertainment verkar ha gått för en specifik grafikstil men jag anser inte att den är något passande för ett strategispel i dagens läge. Ljud- och musik designen är okej i spelet, men det är vissa effekter som fick mig att kolla efter ett meddelande från Facebook messenger.
Allt som allt är A Year Of Rain ett spel som behöver mer tid att utvecklas och i stadiet det är just nu är spelet inte något att hänga i granen. Med arbete på grunddelarna som unit pathing och smartare AI tror jag att spelet kan bli bättre dock. Håll er undan från detta spel tills man kan konfirmera att det har fått några ordentliga uppdateringar.
Denna recension baseras på PC versionen.
A Year Of Rain. Lägsta pris 263 kronor enligt Steam.com 2019-11-29.
Recensionsex tillhandahållet av Daedalic Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.