Efter Supermarket Simulator dök upp har spelmarknaden exploderat med spel i liknande stil fast i olika miljöer. Här har vi snabbmatsvarianten där jag tar mig an en stor restaurang och ser till att ge folket alla burgarna som de vill ha.
Jag hade en aning om att det kan vara stressigt att jobba i en hamburgerrestaurang, men riktigt hur stressigt det kan vara är svår att förstå när jag inte har jobbat där själv. Nu har jag fått en bild av hur det kan vara, tack vare Fast Food Simulator, även om det är en skev bild från verkligheten. För i Fast Food Simulator är jag till en början helt själv och ska ta emot beställningar, laga till maten, dela ut maten till rätt kund och så vidare. Utöver det är det ju också mitt ansvar att se till att jag har tillräckligt med varor hemma för att smidigt kunna tillaga maten kunderna vill ha. Problemet är ju att jag är själv och ska sköta alla de här sysslorna i en restaurang lika stor som en vanlig McDonald’s!
Men, de slänger inte på mig allt på en gång, utan jag låser upp ingredienser och grejer baserat på min level i spelet. Ju fler nöjda kunder, desto snabbare ökar min level. Det här innebär ju, för min del, att verkligen hålla koll på vad kunderna vill ha ända nere på detaljnivå. Hur många sprut ketchup vill de ha? Är det en eller två isbitar i drickan? Skulle det ligga salladsblad, ost eller gurka på hamburgaren? Jag känner att jag konstant kollar på de olika skärmarna som visar beställningarna för att vara säker på att jag inte missar eller blandar ihop beställningarna. Det är här jag känner mig stressad, för det blir sakteliga så himla mycket att hålla koll på. Vid högre levlar låser jag upp en drive thru samt fritöser för kycklingburgare samt pommes. Problemet är att de inte känns som belöningar, utan jag får bara ännu mer grejer att hålla koll på.
Dock måste jag inte spela själv, utan spelet går att spela med sina vänner, men jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa på den biten själv. Jag kan dock tänka mig att stressnivån sjunker rätt bra om det bara är en extra spelare med i restaurangen som jag kan dela arbetet med. Men eftersom jag spelar själv i dagsläget kan jag bara anställa två botar, en som hämtar upp beställningen och tar med den till rätt bord när jag säger att den är klar, och en som städar bort efter kunden samt plockar upp betalningen. Jag kan tycka att en anställd hade kunnat göra båda grejerna, för i dagsläget står de båda två och stirrar in i köket större delen av dagen. Och det betalar jag dem båda 30 dollar om dagen för att göra.
Likt andra spel i simulatorgenren ser Fast Food Simulator okej ut; det är inget magnifikt jag kollar på, men det funkar. Maten ser ju rätt bra ut och lokalen är väldetaljerad när jag tittar runt. Men karaktärerna som kommer in i min restaurang är bara standardmodeller, likt kunderna i de andra spelen i den här genren. Det funkar, men kan bli bättre. Ljudmässigt har jag kanske lite mer att säga, mestadels för att spelet känns så tyst. Det finns ingen musik som spelas, utan de enda ljuden jag hör är burgarna som steks, kunderna som säger hej, papper som lindas runt maten och brickorna som flyttas. Det är små ljud här och där som visserligen bidrar till en atmosfär, men överlag tycker jag bara spelet är tyst. Kontrollerna är enkla, jag går runt och klickar på saker för att interagera med dem. Ibland behöver jag högerklicka eller trycka på någon specifik tangent men det är inte mer än så, och det fungerar.
Fast Food Simulator är inte ett svårt spel, det är bara stundvis stressigt utan någon större belöning för mödan känner jag. När jag tvättat färdigt något i PowerWash Simulator får jag höra ett tillfredsställande ding och i TCG Shop Simulator kan jag öppna massvis med kortpaket för att utöka min samling. Det är inga stora grejer, men det är ändå en form av belöning jag som spelare får. I Fast Food Simulator får jag höra ett “WOHOO!” när kunderna får rätt beställning till sig, inte riktigt lika charmigt som ett ding. Men jag tror ändå att det här kan bli kul, särskilt om du har vänner att spela tillsammans med.
Enligt utvecklarens roadmap finns det mycket de planerar att lägga in i spelet innan det är färdigt, och vissa saker tycker jag ser intressanta ut medan andra känns mindre lockande. Oavsett vad kommer jag hålla ett öga på utvecklingen av Fast Food Simulator.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Fast Food Simulator. Lägsta pris 14,79€ (motsvarar ca 170 kronor) enligt Steam.com 2025-01-18.
Kod tillhandahållen av No Ceiling Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.