Det råder ingen större brist på racingspel på marknaden och för att stå ut behöver man antingen göra ett riktigt bra racingspel eller ha en gimmick som lockar. Turbo Sloths har definitivt en gimmick, men frågan är egentligen om den är bra? Dags att starta ångvälten och ta reda på det.
Jag har länge gillat arkadracing. Det började med Twisted Metal 2 på Playstation 1 där förödelsen man orsakade var rätt massiv. Efter det tog det ett litet tag innan jag upptäckte Need for Speed: Underground och även om man inte kunde orsaka förödelse på samma sätt var farten man kunde uppnå i det spelet något jag aldrig hade sett eller upplevt tidigare. Sen upptäckte jag Burnout 3: Takedown och fick nu kombinera fart med förödelse på ett, enligt mig, fenomenalt sätt. Höjdpunkten kom med Burnout Revenge där jag kunde sitta i timmar och förstöra mina motståndare i höga hastigheter samtidigt som jag med nöd och näppe kunde undvika att själv krascha. Men efter det spelet har det varit svårt att hitta något som har lockat till samma spelglädje. Nu sitter jag här och har kollat in Turbo Sloths där man kör ångvältar, av alla saker, i hög hastighet och försöker vinna race. Rent spontant låter det här som ett koncept som jag skulle gilla om än bara för knasigheten att köra en stor ångvält som har både vapen och jetmotor installerat. Dock krävs det mer av ett spel än bara ett intressant koncept.
Det finns lite olika lägen att välja mellan, det är dock ett demo och jag har bara tillgång till quick races, split screen samt inställningarna. Det finns dock en hel del att välja mellan bara bland spelets quick races. Man kan bara köra ett vanligt race om man vill det där man kör runt ett antal varv, skjuter på robotar, motståndare och skärmar samtidigt som man försöker komma till första plats. Ett alternativt race är utslagning där racet fungerar på samma sätt, fast siste ångvält att rulla in under ett varv elimineras. Jag är mer än lite besviken över att ångvälten inte sprängs när den elimineras, men det är nog mer en personlig detalj. Sen kan man också åka runt i en arena och skjuta sönder robotar som spawnar fram i fem vågor, det gör man på tid och kan försöka på nytt för att försöka klå sina tidigare försök. Eller varför inte klara av race på tid eller ta sig från punkt A till punkt B samtidigt som robotar, explosiva tunnor, och ibland även självaste vägen, försöker stoppa ångvälten som dånar fram. När man har valt vilket sätt man vill racea på får man sedan välja en bana att köra på, vissa race har fler banor att välja på än andra, vilket är helt normalt.
När man sedan har valt bana då är det dags att välja fordon. Det finns tre att välja mellan och de är mer eller mindre identiska. Skillnaderna mellan dem deras färgerna samt specialförmåga vilket är lite tråkigt tycker jag. De körs på samma sätt, vilket är ungefär lika smidigt som en ångvält kan köras. Jag hoppas att det kommer vara större skillnader mellan fordonen när spelet väl släpps fullt ut, eller att man kan modda fordonen, för att få lite skillnad på upplevelsen.
När man väl är inne och kör ett race är det som sagt klumpigt att köra runt de här maskinerna. Nu förväntade jag mig inte att de skulle vara smidiga att köra, men jag hade förväntat mig att spelet överlag skulle kännas smidigare under race. Det är löjligt hur lätt dessa stora, tunga ångvältar studsar upp och ner på banorna för att sedan flyga av. Sedan tar det en halv evighet att bara lyckas svänga tillräckligt mycket för att komma tillbaka till vägen och då är motståndarna redan halvvägs över banan. Okej, kanske inte riktigt så pass mycket, men de får ett rejält försprång som känns orättvist. Utvecklarna verkar vara noga med att fordonen ska kännas tunga när de accelererar samt när de styrs, men då önskar jag att de dessutom känns tunga när de flyger upp i luften.
Det är egentligen mitt enda klagomål på spelet, för jag tycker att det ser bra ut och det låter även bra. Det är många effekter som sker och mycket att hålla koll på. Det är lätt att bli lite överväldigad i början över allt som sker, men efter ett varv eller två vet man mer vad man bör fokusera på för att få en chans att vinna. Musiken som spelas är tyngre rock och passar bra in i ett sånt här spel tycker jag. Det kan vara jag som är formad av racingspelen jag spelade som barn, men jag tycker att rock passar väldigt bra in i racingspel. Ljudeffekterna låter även de bra med explosioner, maskingevär, stenar som krossas samt en robotröst som förolämpar mig som spelar när jag kör dåligt. Allt för att motivera min inre roadrager.
Jag tror det här kan bli ett kul spel, men det krävs lite mer arbete. Ångvältarna känns för lätta i spelet när de helt plötsligt flyger upp och kan studsa runt lite innan de till slut stannar. Samtidigt kan man förstöra en hel del saker på nivåerna, men om en ångvält skulle köra på en sten eller något hinder flyger de återigen upp istället för att mosa hindret som ligger i vägen. Jag förstår hur fysik fungerar och att det är logiskt att de här maskinerna blir mer ostadiga vid dessa hastigheter, men nu är det ett spel jag sitter med. Det är ju inte som att jag monterar fast en raketmotor på en ångvält i verkligheten, även om det onekligen skulle vara intressant. Men om de arbetar lite mer på spelet, vilket de verkar göra, tror jag det här kan bli ett kul spel att spela med mina vänner.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet kommer även till Nintendo Switch, Playstation samt Xbox.
Turbo Sloths. Lägsta pris 213 kronor enligt turbosloths.com 2022-09-11.
Recensionsex tillhandahållet av Turbo Sloths Game Team.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.