Jag har aldrig spelat Baldur’s Gate 3 och planerade aldrig riktigt att göra det. Visst är det säkert ett fantastiskt spel, men genren har aldrig riktigt lockat mig tidigare. Men den inställningen ändrades helt efter att jag fått smaka på genren med New Arc Line.
New Arc Line blandar två av världens coolaste konststiler i en. Å ena sidan finns en tydlig inspiration från steampunk, med massiva motorer, mekaniska innovationer och robotar. Å andra sidan genomsyras spelet av ett magiskt fantasytema med trollstavar, magiska böcker och portaler. Det är sannerligen en blandning jag aldrig stött på förr, och resultatet är en spelvärld som känns såväl fräsch som nytänkande. Varje miljö är härligt vacker och bjuder med sin steampunk-estetik på tillbakablickar till Bioshock. Men då och då dyker magin upp med portaler, flygande älvor och mycket mer. Därtill finns en djup lore som går att läsa om och nöta sig in i, som stundtals kändes något förvirrande och ointressant vid spelets början. Det finns mycket innehåll här, och under early access-versionen får vi endast tillgång till spelets första akt, som tar drygt 8-10 timmar att ta sig igenom.
Spelaren får välja sin karaktärs “klass” utifrån dessa två konststiler – steampunk och fantasy. Väljer spelaren att exempelvis bli en Voodoo Shaman får den tillgång till trollstavar och magi, medan en Steam Mechanic eller Diesel Engineer istället får tillgång till traditionella vapen som revolvrar och släggor. Skillnaden mellan dessa olika klasser är främst vilka vapen som spelaren får tillgång till, men därutöver dyker det upp tillfällen i dialoger där karaktärens kunskap om mekanik (eller magi) kommer till nytta. Under spelets gång får man också tillgång till nya karaktärer som (likt en companion i Fallout) hänger med och assisterar i strider. Dessa karaktärer går dessutom att ge vapen till, byta kläder på och allmänt uppgradera, så på sätt och vis får spelare uppleva båda klasser i en och samma genomspelning. I early access-versionen finns det få klasser och endast två raser (människa eller älv) och jag hoppas sannerligen att fler läggs till innan spelets utsläpp. De nuvarande valen, medan varierande, kändes aldrig riktigt tilltalande för mig. Men utöver de få valen känns klass-systemet utvecklat och intresseväckande.
I vanlig CRPG-anda går det – utöver valet av klass – att välja din karaktärs attributer fritt vid spelets början. I early access-versionen går det att vara man eller kvinna, människa eller älva och välja bland karaktärsdrag som “monsterjägare” eller “utforskare”. Dessa ger karaktären olika styrkor och svagheter, men finns mest till för att ge spelaren valet att få sin karaktär att se ut precis hur dem vill. Enligt mig är karaktärsskaparen, medan mycket enkel, robust nog för att ge möjligheten att skapa den karaktär som man vill. Det finns dessutom sex olika attributer – såsom styrka, fingerfärdighet och visdom – som spelaren fritt får välja hur bra eller dålig sin karaktär ska vara på. Men karaktärsskapandet tar inte slut där! Sist men inte minst har karaktären olika färdigheter som går att välja bland. Ska din karaktär vara en charmig, atletisk och kunnig person? Eller vill du snarare kunna håna, avskräcka och lura alla i din närhet? Valet är ditt!
Det är dock lätt för ett spel att införa alla dessa färdigheter och attributer utan att ge användaren någon någon nytta av dem, men så är det inte i New Arc Line. I nästan varje konversation spelaren stöter på finns det olika val av dialog där karaktärens egenskaper utmanas. Försöker du charma någon att ge dig blommor gratis (ja, det sker) har du en betydligt högre chans att lyckas om du faktiskt har en charmig karaktär. Genom spelet går dessa attributer att uppgradera, dels genom att karaktären levlar upp och dels genom valet av kläder som du väljer att bära. Systemet är också oerhört enkelt – har du en fingerfärdighet på 48 poäng, då har du en 48-procentig chans att lyckas med fingerfärdiga aktiviteter såsom att öppna kistor eller agera ficktjuv. Det är ett system som dyker upp i väldigt många spel, men här görs den enkel och användbar. Jag skulle dock önska lite mer tydlighet kring vad de olika färdigheterna gör; vad händer när jag sätter 5 fler poäng i “Diesel Tech”?. Det vill jag gärna ha förklarat i klartext.
Hur är då spelets gameplay? Svaret är… något simpelt. Strider är turordningsbaserade och något för enkla vid spelets medium svårighetsgrad. Spelaren får tillbaka allt liv direkt efter striden, så eventuella misstag under strider har inte heller några långvariga konsekvenser. Det hela leder till att striderna känns tämligen ofarliga. Samtidigt är striderna i sig och hur de utspelas engagerande. Spelaren kan exempelvis göra combos genom att använda sina karaktärsdrag och vapen på finurliga sätt, samtidigt som valet av klass i stor grad påverkar hur striderna går till. Utifrån denna aspekt skulle jag inte ändra särskilt mycket, men förvänta dig inte särskilt mycket strategi vid de enklare svårighetsgraderna.
Kontrollerna i New Arc Line är intuitiva och enkla att förstå, även för nybörjare inom genren. Att navigera och interagera i spelvärlden görs genom att klicka med muspekaren. Kameravinklarna är dynamiska och erbjuder god överblick, även om jag skulle önskat lite mer frihet i lutningen av kameran. Dock märkte jag att vissa interaktioner, som att välja specifika objekt i omgivningen, kunde stundtals vara lite oprecisa. Detta är inget som förstör spelupplevelsen, men det finns utrymme för finjusteringar.
Väldigt lite av New Arc Line är dock strider. Faktum är att mycket av din speltid kommer att vara i dialoger. Nåväl, är dialogerna bra då? Njae… ibland. Visst, dialogerna är enligt mig välskrivna och karaktärerna är genuint intresseväckande – röstskådespelarna har gjort ett bra jobb med att ge dem liv och personlighet. Men konversationerna känns ibland aningen långrandiga, så pass att jag halvvägs genom flera dialoger tänkte “Okej, kan jag få spela nu?”. Det finns en berättarröst som, medan uppskattad på det viset att den förklarar viktiga delar i konversationen, drygar ut på dialogerna ännu mer. Ljudet är dessutom ofta buggat där varken berättarrösten eller karaktärernas röster dyker upp. Ett flertal karaktärer saknar dessutom röster helt. Men ja, detta är ett early access-spel, och sådant förväntas bli fixat innan lansering. New Arc Line gör redan mycket bra, exempelvis med hur spelet erbjuder flera olika dialogval (snälla och elaka) som faktiskt har reella konsekvenser.
Uppdragen består mycket av “Snacka med person, gå till plats, döda/snacka med person, gå tillbaka”. Det är en gammal och uttjatad cykel, men på något sätt kände jag aldrig att uppdragen här var tråkiga eller repetitiva. Visst, uppdragen i spelets början är väldigt tråkiga, men när världen öppnar upp blir det hela mycket mer intresseväckande. Uppdragen bjuder oftast på nya miljöer eller strider vilket gör att de faktiskt känns unika. Sidouppdragen är därtill engagerande och något enormt varierande – allt från att fixa en dejt åt en dvärg till att springa runt och fånga fåglar. I övrigt en tillfredsställande upplevelse, även om det går aningen för långsamt för min smak med alla dialoger och springande från punkt A till punkt B. Jag önskar bara att det fanns fler, större sidouppdrag.
Där spelets early access-titel blir som tydligast är i menyerna. Spelarens inventarie går inte att sortera och känns allmänt klumpigt. När du levlar upp din karaktär får du ett par poäng att uppgradera din karaktär med, men oklarheten kring vad de olika färdigheterna förbättrar gör att man inte kan justera karaktären riktigt som man önskar. Spelet har bra ljud och musik, inget som varken sticker ut eller är besvikande, men det går inte att justera ljudnivåerna för de olika delarna. Just nu finns bara ett reglage för volym, men ingen för musik! I övrigt har jag knappt stött på några buggar alls, vilket är enormt imponerande för ett early access-spel.
Jag vill också nämna spelets grafik, som är något oerhört trevlig. Miljön som New Arc Line utspelar sig i är redan väldigt fin, men den härliga grafiken med vackra reflektioner, fina texturer och härligt ljus ger miljöerna en inbjudande värme. Det finns oerhört många smådetaljer i spelvärlden och karaktärerna ser därtill riktigt bra ut. Och trots den vackra grafiken upplevde jag inga kraschar eller grafiska buggar. Allt gott!
New Arc Line är en lovande titel som blandar steampunk och magi på ett sätt som känns både originellt och underhållande. Med sina intuitiva kontroller, engagerande dialogval och en vacker spelvärld har spelet potential att bli en favorit bland fans av denna genre. Mycket av detta spel påminner om Baldur’s Gate 3, men det är bara en fördel. Det finns dock också utrymme för förbättringar – särskilt när det gäller karaktärsbyggaren, dialogens tempo och menyerna. För att vara ett early access-spel imponerar det redan på flera plan, och jag ser fram emot att se hur det utvecklas inför lanseringen.
Denna recension baseras på PC-versionen.
New Arc Line. Lägsta pris 230 kronor enligt Steam.com 2024-12-13.
Recensionsex tillhandahållet av Fulqrum Publishing.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.