Of Life and Land är ett spel som vill ge sig in i den tuffa marknaden med samhällsbyggarspel. Kommer det då att innehålla något som sticker ut, något som medför mervärde? Som tur är har jag fått testa för att se.
Denna typ av spel har alltid legat mig varmt om hjärtat. Age of empire, Civlization är några av de serier som alltid finns installerat på någon av mina datorer och startas flitigt. Är då Kerzoven något på spåret? Vi börjar från början.
Spelet startar med en kort berättelse om varför vi ska bege oss ut och befolka de norra delarna av ett större rike, slängs sedan ut på kartan med 10 byinvånare och vi får lite startuppgifter för att komma igång. Här kommer ett tips när du väl spelar, läs texterna noga för det tog mig några omstarter innan jag läste att det inte ska placeras ut för många objekt att bygga för tidigt då byborna då tappar lite fokus. Det går dock att ta bort de utplacerade objekten innan de blivit byggda, något som jag ofta glömde bort och började spela om från början.
Olika byggnader kan generera olika resurser, och i varje byggnad kan vi prioritera i vilken ordning olika saker ska tillverkas. Detta är något som är viktigt att komma ihåg då vi till exempel hos skräddaren måste först göra trådar och tyg innan vi kan göra kläder. Och utan kläder börjar våra invånare att dö när vintern kommer. Jag förstår det som att invånarna även har enskilda behov som önskan om en pub eller att dom inte hittar dit dom ska även andra gör det. Så vi har finlir på bybors,-nivå produktions-nivån likväl som påverkan av klimatet. Det finns alltså en ordentlig bytta med parametrar att ta hänsyn till för att komma framåt. Vår by kommer dessutom att gå upp i nivå och med den kommer vi få tillgång till nya objekt att bygga. Större hus, mer avancerad metall-bearbetning, jaktstugor, listan är lång. Nästan varje objekt kan uppgraderas, ett exempel kan vara större lager.
Att jag skriver objekt och inte bara hus är för att vi även placerar ut fiske-ställen, latriner och liknande objekt. Utmed att tiden går och spelet fortlöper kommer vi att utforska omkringliggande områden, upprätta handel och avtal i vår jakt på storhet.
Spelet har ett djup i spelmekaniken som jag inte var beredd på men känner att denna behöver göras lite tydligare så att spelaren inte missar det och i frustration startar om och om igen som en viss recensent gjorde innan ljuset gick upp för honom. Exempel på det jag upplever som ett djup kan vara att inte placera ut för många byggnader och tänka att det som i många andra spel läggs i en lista över hur det ska göras, att byborna har individuella behov även om de gestaltas i listor på individens egenskaper.
Kontrollerna är än så länge lite klumpiga i mitt tycke. I dagsläget är vi vana vid att kontrollera liknande spel med musen men här så blir tangentbordet en följeslagare som är svår att komma ifrån. Speciellt när det kommer sig att röra sig på kartan återvänder jag hela tiden till tangentbordet för att flytta och rotera kartan. Det känns inte som att det är så mycket som behöver poleras för att det ska bli en bra upplevelse utöver lite tydligare information, för en gångs skull saknade jag fönster som hoppade upp och behandlade mig som en nybörjare. Informationen finns där men känns lite svårtillgänglig i tämligen stora mängder text.
Även om det känns polerat och djupt på många sätt så var det ändå något som gör att 5 minuter efter jag avslutat spelet så kommer jag inte ihåg att jag spelat det. Inte för att det är dåligt på något sätt, det lämnade helt enkelt inget avtryck. Grafiken är enkel och avskalad, jag får flashbacks till N64/PS1-eran och det är något jag hoppas behålls då fokus hamnar mer på spelandet. Jag upplever att i många liknande spel så är det så detaljerat att det både skymmer sikt och i slutändan tar mycket systemresurser.
Det ska bli spännande att se slutresultatet på spelet och jag misstänker att jag kommer att spela det ett antal timmar mer när det släpps. Några saker som jag önskar och hoppas att det justeras är just tydligare information än hur den visas idag och kontroller som är smidigare. Det är inte fel på de kontroller idag men många andra spel i denna genre har kontrollerna på ett visst sätt och det sitter lite i ryggmärgen hur det arbetas med musen och liknande. Det jag upplever i dagsläget sticker ut är ambitionen att ha ett djup med mer detaljerade behov för byborna och även att det finns skillnader för årstider. För er som är nyfikna finns ett demo tillgängligt på steam redan nu.