Ett spel vars singulära mål är att skjuta hjärnan ur horder av extraterrestriella monster kan inte vara helt fel! Greedland lever därför upp till sitt namn när det göder min spelgirighet genom att få mig att bara spela lite till hela jäkla tiden!
Vet ni vad, tiden för topdown shoot’em’ups är inte över, utan tvärtom. Med spel som Vampire Survivors och långlivade spel såsom Crimsonland står det klart att denna actionfyllda rättframhet till spel definitivt har en plats i dagens späckade spellandskap. Frågan är snarare, hur får du ditt spel att stå ut från mängden?
Det är här som Greedland siktar mot att vara alternativet du väljer, då det bjuder på en enorm mängd uppgraderingsmöjligheter i allt från vapen, dräkter och förmågor. Konceptet är enkelt. Du landar på en öde planet någonstans i cosmos, och får sedan tid på dig att överleva mängder av blodtörstiga horder av insektsliknande utomjordingar. Under tiden släpps både temporära buffar som högar av kristaller (tänk upptagbara erfarenhetspoäng/XP) och det är upp till dig att snabbt röra dig över kartan, med avsikt att hålla dig så helskinnad som möjligt… allt medan du sakta men säkert bygger upp din rymdsoldat genom uppgraderingar. Om du klarar tiden på banan, sänks ett rymdskepp ner, och efter det att du stigit på det, vinner du ronden och banan. Därefter låser du upp en ny bana och på den vägen är det!
Uppenbarligen doftar detta spelupplägg inte innovation direkt, men potentialen finns ändå här kan jag tycka. Spelet som i nuläget är i ’early access’, är ändå oväntat komplett, och trots att det inte direkt bjuder på en fantastisk presentation sett till bild och ljud, är det ändå dugligt – särskilt när det är spelets ohämmade spellusta som får dig att köra om och om igen.
Att du kan addera ytterligare svårighetsgrader till varje bana vilket ger dig några handikapp (vilket ger mer XP), vilket i sig kan innebära en tacksam svårighetskurva. Utvecklarna har redan nu lyckats hitta en någorlunda bra balans i vapen och förmågor – även om det nog kan behöva slipas lite på här och var. Men för vad det är i nuläget är det sannerligen lovande för en gammal arkadälskande räv som mig.
Det som nog mest haltar är två saker i nuläget. Menyer är lite stissiga och röriga, och handkontrollsstöd bland dessa känns ogenomtänkt. Det är flertalet gånger som jag blir tvungen att temporärt använda musen för att komma rätt i menyer, bara för att handkontrollen inte är optimerad ännu riktigt för detta ändamål. Förvisso är detta i grunden ett pc-spel, så mus och tangentbord rekommenderas oavsett – men under själva spelandet, då fungerar det å andra sidan ypperligt med handkontroll. Det är alltså menyer, vars lite plottriga design gör det lite virrigt ibland, och en aningen halvdan implementering av handkontroll (enbart vid menyer) som i nuläget är frågetecken för mig. Resten är tacksamt solklart!
Ja, det finns ingen som helst berättelse egentligen, men samtidigt känner jag att det är befriande rent. Detta är ett spel som flörtar med forna dagars topdown shoot’em’ups, (exempelvis Alien Breed), där målet mer var att ha kul och snabbt komma in i spelglädjen och utmaningen. I nuläget är Greedland ett löftesrikt litet actionspel, vars direkthet är en av dess främsta styrkor. Det bjuder på en otrolig mängd variation sett till uppgraderingar, där egentligen frågan snarare är ”vilken typ av spelare är du?”. För om du inte diggar denna typ av klassiska arkadaction, ja då lär den inte övervinna dig – då den ändå är tämligen traditionell i sitt upplägg. Särskilt i och med avsaknaden av berättelse. Är du däremot en ur det gamla spelgardet, ja då kan Greedland utan tvekan ruva på god potential. Huruvida utvecklarna löser vissa av de små felen jag hittade i spelet, adderar fler världar (finns tre i nuläget) och eventuella andra funktioner återstår att se. En sak är säker… detta ska vi hålla koll på!
Denna förhandstitt baseras på PC versionen.
Greedland. Lägsta pris 10,79£€ enligt Steam 2024-01-15.
Recensionsex tillhandahållet av Gamersky Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.