Om du tröttnat på att dö i Elden Ring, slutat jaga robotdinosaurier i Horizon Forbidden West och äntligen bestämt dig för att ta den där blodtryckssänkande medicinen doktorn tjatat om, så är detta förhandstitten för dig.
Världen är täckt av svarta, rödlysande (till utseendet ondskefulla) tentakler. Och just det, vatten, jättemycket vatten. Så pass mycket vatten att båt är det enda färdalternativet. Du har dock en gåva och kan kommunicera med den skräckinjagande tentakelmassan. Den är egentligen inte elak alls, utan beter sig på detta vis för att någon kidnappat dess ”barn”, enorma färgglada fröbollar. Det är upp till dig att undersöka den vattentäckta världen och återföra fröerna till sina ”föräldrar”. Att göra detta är dock inte så lätt som det låter. Fröerna finns lite varstans och innan du hittat dem med din kikare har du ingen aning om vilken av alla översvämmade byggnader ett frö kan finnas i.
I denna förhandstitt fick jag spendera en timme med Submerged: Hidden Depths, det låter kanske inte som så mycket, men jag han med en hel del. Samlande och upptäckande ser ut att vara en av de centrala delarna i spelet, då du förutom frön kan plocka på dig blommor, nya frisyrer, nya båtmodeller, uppgraderingar till din båtmotor och boksidor. Boksidorna är viktiga, då de berättar hur allt detta kunde ske. Detta görs i ett seriestrippformat, där fyra insamlade boksidor motsvarar fyra seriepaneler som berättar en historia om hur världen var, hur den är, eller hur den kommer att bli. Att hitta världens lore kan ibland ha effekten att man struntar i den helt och hållet, men i det här spelet, där du har hur lång tid som helst på dig att uppnå dina mål, känns det inte som ett slöseri på tid att ta reda på vad det är som egentligen har hänt.
Du hittar alla ovan nämnda objekt genom att åka båt till en plats, för att sedan klättra runt som en apa tills du når vad du nu vill ha tag på. Till skillnad från andra spel som innehåller klättrande har Submerged: Hidden Depths inte övertydliga markeringar som visar vad du kan klättra på. Självklart återkom liknande klätterbara objekt under tiden jag spelade, men det fanns inget ”fågelbajs” på klippkanterna eller God of War’s gula runmarkeringar på väggarna.
Det lilla jag sett av spelets historia verkar lovande. Man tar upp ämnen som utanförskap, människans våld mot naturen, och skuld. Visuellt har man verkligen ansträngt sig för att skapa en värld nästan täckt av vatten, men som för det inte ska se tråkig och blå ut. Det finns saker där borta vid horisonten, men vad dessa objekt är får jag inte berätta än.
Spelet marknadsför sig självt som att vara chill, fritt från våld och en avslappnande upplevelse, vilket utan tvekan stämmer in på den första timmen av spelet. Jag hoppas dock att det finns lite mer innehåll, kanske ett lätt pussel eller två, annars riskerar Submerged: Hidden Depths att falla i det klassiska ”vi gjorde ett spel, men borde gjort en film istället”-fällan.
Är detta spelet ett collectathon månntro?
Denna förhandstitt baseras på PC/Steam versionen.
Spelet kommer även släppas till Playstation 4/5 och Xbox One/Series X den 10 Mars.
Submerged: Hidden Depths. Lägsta pris anges vid spelets release.
Recensionsex tillhandahållet av Uppercut Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.