Akademisk underhållning kan säkerligen verka vara en udda kombination för många men är något som stämmer väl in på det kommande spelet Two Point Campus. Denna uppföljare till Two Point Hospital följer upp med märkliga kurser, knasig personal och vaktmästare som fördriver galna forskare från campusområdet. Framtiden ser faktiskt ljus ut för denna universitetssimulator där fokuset är att få dina elever att topprestera, men även att ge de en härlig stunds interaktion med likasinnade!
Det akademiska året tar sin start och som allsmäktig spelare bestämmer du vilka rum som ska byggas runt om på campus, samt vilka typer av kurser som ska läggas till. Detta blir stommen i jakten på att locka till sig nya typer av elever och göra skolan än mer välrenommerad. Ju fler som lämnar skolan med högsta betyg, desto mer klirr i kassan. Formulan som kombinerar strategi och ett slags city building gränssnitt är denna gång mer strömlinjeformat än någonsin och känns verkligen som att det står på en god fot in i framtiden. I mina ögon är själva gränssnittet väldigt moget, och jag fann mig själv frågandes ”Varför är detta inte ute tidigare, det känns så färdigt?”, men då förhandstitten enbart erbjöd de första fyra områdena kan det vara senare element som behövs fixas till ytterligare.
Oavsett är det management som gäller och du behöver anställa personal, välja vilka rum som avser vad på ett par vitt skilda platser runt om i världen. Platser som inte bara är annorlunda rent visuellt, men som dessutom bjuder på specialkurser och nya sätt att implementera de där mysiga kurserna som krävs för varje läsår. Det kan vara allt från kalla slottsmarker där du lär riddare att excellera i tornerspel, eller IT-studenter som lär sig kring VR-teknik. Allt presenterat på alldeles utomordentligt underhållande sätt.
Gastronomistudenter förses med jättepizzor, riddare slåss för glatta livet och magiker får sina Harry Potter-drömmar uppfyllda i det Hogwarts-liknande campus som nås senare i spelet. Allt är färggrant, varierat och samtidigt väldigt genomtänkt. På många sätt förs vi till ett The Sims tänk, då alla elever givetvis behöver vila, mat, underhållning och mängder av saker för att de inte ska drivas till att lämna skolan. En ledsen elev är en dålig elev!
Kursutbudet är även det varierat, och du kan för varje läsår addera poäng och därigenom få både fler utmaningar för dig själv, men samtidigt möjlighet att öka din skolas betyg. Den dagen du lyckas klara av målen för ett trestjärnigt campus är dagen du kan dra vidare till nästa region – och nya knasiga förutsättningar och kurser.
Humorn representeras i det visuella såväl som i både musik och framförallt DJ:s. Under spelets gång får du radiopratare att underhålla dig som spelare och det kan variera från torra britter med one-liners kring te, till amerikaner som snackar vitt och brett om allt möjligt. Jag tänker inte spoila något av detta då dessa radioshower för tankarna till gamla GTA spelen och gör att du många gånger får dig ett skratt. Och då bara av hur ’bonkers’ radiovärden är.
Ser vi istället till dess utseende är det ett numera klassiskt Two Point manér som visas upp. Väldigt cartoony-liknande karaktärer strövar runt, och även om det är allt från monokelprydda eller emo-indränkta ungdomar, blir det dock aldrig riktigt lika galet som i föregångaren där patienter kunde se helt galet märkliga ut ibland. Här har det hittills varit mer nedtonat – något som hjälper spelets upplägg (att driva en skola) faktiskt kännas mer seriöst. Nåja, så seriöst det kan vara när man ibland ser halvnakna magiker ute på campusområdet utföra svart magi…
På det stora hela är potentialen rackarns hög med Two Point Campus, och spelet kan mycket väl bli ett av årets höjdpunkter. Det som jag dock hoppas se mer är en mer tydlig progression framåt mot nya områden i världen samt fler kurser. Givetvis var detta något som var tydligt återhållsamt i den förhandskod vi fick – men det är egentligen de större områden jag vill se utveckling i. Det sista vad gäller eventuella nackdelar är något som jag egentligen inte kan klandra spelet alls för… men som jag ändå bör ta upp. Denna mix av The Sims, möter humor och övervägande mikromanagement kunde lätt bli lite ’same same’, ju mer jag spelade. Personligen rann aldrig bägaren över i förhandskoden, men jag kan dock tänka mig att för någon som inte riktigt är insatt i framförallt mikromanagement i spel, kan det bli monotont, trots att uppdragen ändras och miljöer likaså. Nu vet jag att spelet kommer ge tillgång till ett sandlådeläge efter lansering, och att kampanjen säkerligen kommer vara utbyggd betydligt mer… men det är ändå värt att ha i åtanke.
För mig personligen var det en himla solid spelupplevelse som gav mig mersmak. Dess redan nu välgjorda gränssnitt, strömlinjeformade utseende och glada humor gör att detta definitivt har chansen att bli ett av årets höjdpunkter. Men det märker vi först i augusti. För nu, kan jag bara säga: håll ögonen öppna efter Two Point Campus!
Denna förhandstitt baseras på PC versionen.
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.