Vad får man om man kombinerar roguelike med deckbuilding och sedan slänger in lite minigolf också? Jo, man får Golfie och jag måste säga att kombinationen av spelgenrer låter väldigt intressant, men passar de ihop?
Spelet börjar med en liten tutorial i hur spelet fungerar. Jag började med att spela med en handkontroll då jag inte riktigt förstod hur jag aktiverade mina kort. I början av varje putt får man nämligen välja mellan olika kort för att få olika effekter på sitt slag. Det kan vara att man slår hårdare, lobbar skottet eller får bollen att svänga. Just de här tre effekterna har man i början av rundan och sedan, ju längre in i rundan man kommer, kan man byta ut eller uppgradera sin kortlek alltmer. Enkelt och bra. Jag trodde först att det bara var att klicka på kortet man ville ha aktiverat, det var ju bara att välja och trycka på kryss med knappen. Det tog mig längre tid än vad jag är villig att erkänna att lista ut hur jag aktiverade kort med musen, vilket man gjorde genom att klicka och dra upp-kortet. Vilken befrielse det var att upptäcka det här, för spelet är oerhört frustrerande att spela med handkontroll. Man behöver ibland, eller rätt ofta egentligen, sikta noga med precis rätt mängd kraft i slaget för att komma dit man vill. Annars kanske man missar med bara någon millimeter eller så kanske man åker av banan. Jag rekommenderar starkt att man spelar Golfie med mus och tangentbord.
När jag ändå är inne på kontrollerna kan jag säga att de är rätt enkla. För att skjuta klickar man på bollen, drar musen bakåt för att bestämma hur mycket kraft man ska använda och flyttar musen åt höger eller vänster för att sikta. Man använder även musen för att flytta kamerans vinkel för att lyckas med de lite knepigare skotten med skumma vinklar. Man kan även trycka på en knapp på tangentbordet för att ändra om kameran ska vara fixerad vid bollen eller om man ska kunna flytta på den fritt. Det är trevligt att kunna välja hur kameran är fixerad för att kunna planera sina slag och sikta ordentligt för att undvika olika hinder som kan lura runt hörnen.
Nu har jag diskuterat minigolfdelen samt lite om deckbuilding, men inget om hur det är en roguelike. Den biten är faktiskt inte någon stor del av spelet, men man har en viss mängd batteri som visas i det övre vänstra hörnet. Om man råkar åka av banan försvinner en bit av batteriets laddning, likaså om man inte lyckas få bollen i hålet under ett visst antal slag. För varje slag man slår över par försvinner en bit av batteriets laddning och när batteriet är tomt är omgången över och det är bara att börja om igen. Kortleken är tillbaka till de tre korten jag pratade om tidigare och man måste bygga upp den på nytt. Man får dock erfarenhetspoäng efter varje spelomgång och man går upp i nivå. Ju högre nivå man är, desto fler kort och bonusar får man tillgång till under spelomgångarna. Vissa kan man få tag på genom att skjuta bollen på blåa kristaller, andra på röda kristaller och sen finns det vissa i godisautomater som man betalar för med mynt som man samlar på sig.
Jag gillar hur kreativa utvecklarna har varit när de har designat spelet. Det finns i dagsläget fyra olika teman på nivåerna och de har olika gimmicks beroende på vilket tema nivån har. De ser olika ut och har alla olika sorters musik som spelas vilket är en trevlig detalj. Ljudeffekterna och musiken låter bra överlag också, jag gillar verkligen ljudet som spelas när man träffar en kristall, ett tillfredsställande litet klirr.
Till en början tyckte jag inte om det här spelet, men det var inte spelets fel utan det var ju jag som inte spelade med “rätt” kontroller. När jag väl listade ut hur jag använder musen för att göra det jag vill försvann min frustration för Golfie och jag ville istället fortsätta spela. Det finns en hel del buggar och grejer som behöver fixas, men jag väntar ivrigt på hur spelet kommer forma sig i framtiden.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Golfie. Lägsta pris 54 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-06-09.
Recensionsex tillhandahållet av Yogscast Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.