Tre hekto realtidsstrategi, nio gram äventyr, ett kilo automation och ett ton sötma. Detta är grundingredienserna i OddSparks: An Automation Adventure – ett spel där lummiga skogar och söta oknytt ska böja sig för industrialismens framfart! En tänkbar pärla i automationsgenrens framtid?
Äventyret i spelet är inte så mycket ett personligt sådant, i det att din karaktär ställs inför narrativa val. Istället är det gammal hederlig spelmekanik som är berget du ska bestiga. Kommer du kunna utforska den vackra värld som står framför dig utan problem? Kommer du hitta de resurser som för dig framåt i din teknologiska utveckling – samt kommer små trädstubbar springa omkring dig, likt galna vättar!? Ja! Svaret är ja på alla dessa frågor!
Smågubbar i skogen…
OddSparks är något så unikt som ett ’top-down’-inspirerad mix av genrer. Här gömmer sig konceptet om att bygga löpande band där dina undersåtar marscherar fram och tillbaka med resurser. På vissa sätt har vi sett konceptet förut – exempelvis i Factorio. Du styr din karaktär, medan denne löper land och rike runt, huggandes mot varje typ av objekt som kommer i din väg. För tjejen du skapar – ja det är vad som finns att välja i nuläget – vill så klart utveckla sitt kunnande. Tack och lov då att staden hon passerade precis innan hon kom ut i vildmarken, bjöd på mängder av personer redo att förse dig med mysiga små uppdrag.
Uppdrag som inte bara levereras på ett putslustigt sätt, av en ganska varierad samling individer – men sådana som även hjälper dig naturligt att komma vidare i dina industriella framfart. Givetvis är det tufft att för hand hugga ner varenda kvist, träd och sten du hittar, därför kommer de magiska små ’sparks’-en in i bilden likt små puttenuttiga räddare i nöden. Du hittar nämligen här och var små slags verkstäder, där dessa ’sparks’ kan skapas. Dessa är små magiska oknytt som blint följer dig och som du kan domdera bäst du vill. Du kan specificera att de ska gå en viss rutt, hugga ner träd och sten samt egentligen göra allt som du känner för i stunden.
Dessa ’sparks’ kan rentav användas i strid, skulle något monster känna att din karaktär skulle smaka prima som eftermiddagsfika. Grejen är att dessa små gynnare kommer med olika förmågor. Det kan vara ’sparks’ som är snabbare, bättre på att bära fler saker samtidigt eller strid för att nämna några aspekter. Dessvärre för dig, är att du behöver konstruera dessa små gynnare. Med andra ord, du behöver vissa resurser, som i sin tur skapar olika ’sparks’. Något som sedan bärs över till samtliga typer av verkstäder i spelet. För varje typ av pryl eller ’spark’ som du behöver, behöver du upprätta ett bra system för att dessa ska masstillverkas. Dessa ’sparks’ kan nämligen lätt gå hädan när du exempelvis är i strid, så det är bra att ha många till hands skulle du behöva.
Vad gäller dessa små medhjälpare, bör det nämnas att deras närvaro i nuläget ej direkt kommer med någon större förklaring. På samma sätt som spelet i övrigt, då det på många sätt saknar en berättelse. Mycket av detta kommer härstammar säkert från faktum att det har intentionen av att även vara ett spel för samarbete mellan fyra spelare. Det är definitivt inget måste – vilket jag kände när jag spelade – att spela med andra, men detta parat med dess ’early access’-tillstånd, gör att jag nog tänker de håller på intriger. Om det nu ens kommer komma längre fram. Spelet står ärligt talat bra på egna ben utifrån enbart dess ’gameplay’.
De uns av ’lore’ som poppar upp är från uppdragsgivarna men dessa är ärligt talat lite väl sparsamma för att du ska kunna urvinna något narrativ från det. Visst, hade det varit den berömda grädden på moset, men återigen känner jag inte att jag saknar någon story. Spelets fokus på ’crafting’, automatisering och progression av olika typer av verkstäder, gör i sig att du hela tiden drivs till att ständigt utveckla dig, och verkstäderna du bygger. Är du därför som mig, en ’sucker’ för denna typ av spel, kan detta sannerligen bli beroendeframkallande.
För precis som i Factorio, är det därför mängder av verkstäder som behövs skapas – där alla behöver olika typer av resurser. Detta innebär många rutter fram och tillbaka, resurser som omvandlas till det ena och andra – och allt lett av dig, som konstant letar dig längre och längre bort, redo att hitta något nytt piffigt att lära dig.
Automation med precis rätt mängd söthet!
Där exempelvis spel som Factorio eller Satisfactory kan bli övermäktiga i sin jakt på enorma mängder av resurser, där den övergripande vyn kan gå förlorad. På nästan samma sätt är det här – men i och med att du får uppdrag och lite mer äventyrslusta i OddSparks, blir det tydligt att en annan ton etableras. En betydligt mer naturligt och framförallt lättförståelig process i att hitta och utvinna material etableras. Logistik och automatisering blir förvisso en grund i spelet, men i den lummiga vackra värld det utspelar sig i – parat med de underbart söta ’sparks’ – känns det som att spelets nuvarande skick har riktigt god potential att stå ut mot övriga spel i genren.
Det som saknas kan jag tycka, är en bättre förtydelse kring hur du specifikt optimerar saker och ting. I de flesta spel av detta slag kan du får timtal av ’tutorials’, men här är det mer pang på rödbetan. Förvisso är det mycket riktigt mer intuitivt sett till dess koncept – det hade bara varit najs om det även fick mer ingående hjälp kring optimeringen och balanseringen av världen och ditt sätt att spela. Du får mycket riktigt snabbt förståelse kring hur du bygger, men hur gör du det mer effektivt? Ja detta är inte alltid tydligt.
Nåja, detta stoppar inte mig från att både utforska och känna att omspelningsvärdet är stort här – särskilt i och med att världen är slumpmässigt framtagen. I nuvarande skick, är det trots detta oväntat komplett. Balansering sett till svårighetsgrad känns god och där skulle jag säga att det mer handlar om att ge spelet mycket tid. Ta din tid och undersök saker och ting i lugn och ro, så du kommer till hundra procent komma vidare sett till uppdrag och mer ambitiösa verkstäder. Till skillnad från vissa andra spel i genren som snarare sätter farthinder – är ändå OddSparks betydligt mer snällare, ger snarare en hjälpande hand än motsatsen för nya spelare.
Kliar det i fingrarna?
För min del är detta oerhört lovande. Den inbjudande världen, ett peppigt och glatt ’soundtrack’ – för att inte tala om en mysig nivå av utmaning gör detta till en riktig pärla redan nu. Visst, det är tydligt att det saknar saker och ting längre fram i spelet, men att utvecklarna lyckas förmedla både känsla och stil i ett automationsspel – som i vanliga fall är tämligen stela – det är imponerande. Vi kommer definitivt hålla ett extra öga på OddSparks framledes, och hoppas att det fortlöper på ett utomordentligt sätt. Jag hoppas det åtminstone å mina små trädstubbar till ’sparks’ vägnar!
Denna recension baseras på Steam versionen.
Finns även till Epic Games Store. Spelet är i nuläget i ’early access’.
OddSparks: An Automation Adventure. Lägsta pris 19,99€ enligt Steam 2024-06-13.
Recensionsex tillhandahållet av HandyGames.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.