Solens strålar träffar dig medan du gör en strapats över en stor äng. Växt efter växt rivs upp i farten tills du stannar upp en en glänta. Här finner du äntligen vad du letat efter. Järnfyndigheten är här. Så ner med borren och medan du väntar så placerar du ut din första hubbplats, vari du långsamt men säkert forskar fram nya typer av apparater och teknologier. En trivsam dag går till sin ända och efter mycket skapande av värdefulla resurser, så är du redo för din nästa dag. Vad ska byggas denna dag månntro? Välkommen till Satisfactory!
Satisfactory är en co-op baserad (men som även går att spela själv) byggarsimulator i förstapersonsvy, där du spelar som en ingenjör, som landar med en liten pod på en främmande planet. Målet är att skapa fabriker, fabriker och åter fabriker – med rullband överallt. Nja, nu förenklar jag det hela förvisso men tanken är att automatisera flöden där du utvinner material ur naturen, som sedan görs om till metaller och andra värdefulla resurser som går vidare till att bygga fabriker. Allt med det slutgiltiga målet – ”Projekt Assembly” – vad nu det är (det är nämligen inte helt uttalat ännu).
Nu bör det poängteras att detta baseras på den Alpha-helg som jag lyckades få tillgång till, så redan till spelets release i early access nästa vecka så kan saker och ting ha ändrats, så håll det i sinnet.
Som spel så finns det stora likheter med en annan indie-älskling; Factorio. Men flytten till en vackert renderad värld, där du istället springer runt i förstaperson gör väldigt mycket för inlevelsen. Att klättra upp och spana ner över den enorma fabrikpark man skapat är en skön känsla – särskilt när man kan se ens rullband ta resurser från en plats till en annan. Att sedan gränssnitt känns snyggt om än kluddigt till viss del – gör att spelupplevelsen än mer beroendeframkallande. Att du även hela tiden låser upp saker i olika ”tiers”, gör att det länge skapas ett driv i att få tillgång till allt som förhoppningsvis ska effektivisera din monsterpark av fabriker. Men det krävs taktiskt tänkande i var man bäst bygger upp sina apparater och på förhand vetskap om vad som kan komma längre fram – i förebyggande syfte. Men trots detta, så lovar spelet i sitt nuvarande utförande ändå en ljus framtid.
Men inget är perfekt, särskilt så här tidigt…
När det kommer till världen, så är det en stor men fördesignad historia – där jag måste ifrågasätta valet av att inte göra det procedurgenererat. För trots en enorm yta på planeten, så finns det en klar risk att man blir van vid var de bästa platserna är, och på så vis tappar utforskarandan som finns i början av spelet. Visst blir det alltid roligare i samarbetsläge, men med tanke på att spelet nästa vecka kommer till early access, och med all sannolikhet inte kommer komma ut förren tidigast om ett år – så är risken att vid det laget kommer ha spelare som känner sig mätta på spelet, och gått vidare till annat. Sedan att spelet i nuvarande status saknar både fordon, fler resurser än några stycken och ett bra narrativ – gör att prislappen på 30 euro kan bli än mer kritiserad. Tar inte Coffee Stain och producerar spelet? Varför tar de betalt redan nu, om de har publisher och vem får pengarna? Ja, jag är inte helt insatt i hur detta fungerar – men för att vara ett spel som ligger under en förläggare så är det värt att ifrågasätta early access som modell. Men å andra sidan, köper du det nu, så får du det förmodligen till en billigare penning än vid full release; frågan är bara än en gång, om spelare vid det laget har tröttnat och gått vidare som med många early access spel. Jag hade ärligt talat gärna sett att de utvecklat spelet i skymundan och skippat early access till fördel för en full version på en gång.
Hur som helst; spelets drivkraft att hela tiden uppgradera ens hubb; automatisera och effektivisera din planet är något som är svårt att vika för. Sedan att spelet är oväntat vackert, med en väloptimerad motor gör att man göra spelar om världen. Frågan är om det kommer räcka i långa loppet…?
I nuläget finns för övrigt spelet i fråga enbart på Epic Games Store, vilket gör att de som gillar achievements och molnsparningar dessvärre lär bli besvikna. På utvecklarnas hemsida så ser man att deras ”roadmap” planerar både dedikerade servrar och mod support, vilket är bra i sig – men undrar om inte mod supporten varit bättre för utvecklarna på Steam. Men å andra sidan är vi som sagt väldigt tidiga, så vi kan bara hoppas att de kommer kunna implementera detta rakt in i spelet på ett bra sätt.
Denna recension baseras på PC versionen i Alpha tillstånd – Ej fullständigt spel!
Satisfactory. Lägsta pris 29,99 € på Epic Games Store.
Spel tillgängligt under Alpha helg – större genomgång kan komma längre fram; alternativt att denna förhandstitt byggs på med intryck efter Early Access släpps.