Det smäller överallt, jag ser inget på grund av all rök och någon skjuter precis bredvid mig. Att spela Hell Let Loose är en upplevelse som sätter alla sinnen på spel. Men också ditt tålamod. På papper så låter det helt fantastiskt, släng in 100 spelare i en WW2 simulation och gör den så realistisk som möjligt. Ta bort alla fantasier om den ensamme soldaten som hoppar fram och vänder striden från förlust till seger. Här handlar det om att vara en del av något större… Mycket större.
Det som står i fokus i Hell Let Loose är just samarbete. Du går med i en grupp av fem andra och ni får efter bästa förmåga försöka jobba tillsammans för att ge er en fördel i striden. Officerarna i din grupp följer i sin tur order från kommendörerna. För att allt detta måste funka krävs det ett under av kommunikation. Förutsättningarna för bra kommunikation brukar vara en gedigen och välfungerande voicechat, och det finns! Jag tror jag aldrig blivit så glatt överraskad av en in-game röstkommunikation som den här. Ljudet är krispigt och klart, men kan tyvärr försvinna ibland mitt i all aktion. Men det är fortfarande ett stort plus. Detta uppmuntrar också till att vara del av spelet vilket blir mycket lättare om alla pratar på samma kanal. Tyvärr så är inte allt ljud lika bra. Vapnen du använder låter snarare som ärtbössor än det som ska efterliknas. Explosionerna är också lite för ”små” för den effekt dom har på slagfältet. Grafiken glänser inte heller med något speciellt. Detta sliter dock inte bort dig från den känsla som sitter i hela spelomgången. Man känner sig alltid så utsatt, minsta skugga kan vara en fiende med siktet inställt på dig. Du skjuter vitt och brett på allt som rör sig, då du aldrig kan vara helt säker på vad som är vad. Om du avlossar tusen skott så kanske det är bara tio av dem som dödar någon fiende. Här behöver du nämligen använda strategier så som covering-fire, då Hell Let Loose bryter sig loss från de lite mer traditionella förstapersonsskjutarna.
Hell Let Loose är just nu i Early Access, och det märks. Det är vid otaliga tillfällen som jag har haft anslutningsproblem eller andra konstiga glitches har uppstått. Detta fråntar en del från upplevelsen. Visst, när man köper något med bokstäverna E och A på paketet så får man förvänta sig att det inte är en färdig produkt, men jag tycker ändå att Hell Let Loose kunde ha väntat i någon månad till innan early access releasen för att kunna leverera en smidigare spelupplevelse. Det är väldigt frustrerande och avskräckande att behöva kämpa i ca 10 minuter innan du faktiskt kan börja spela spelet. Trots det så kommer Hell Let Loose var något jag håller noga koll på under sin utvecklingsperiod. Speciellt då utvecklaren har gett oss en smaskig roadmap inför framtiden.