Medeltiden var allt knasig när man väl tänker efter. Speciellt om du läser böcker med illustrationer från just medeltiden, vad tänkte de på när de kladdade i böckerna egentligen? Varför springer harar runt med bågar bredvid händer som bär runt på yxor?
Man kan ju ibland fundera på hur folket mådde under medeltiden ibland, även om vi många gånger kan lista ut att det inte alltid var bra. Men de här illustrationerna beror inte på att de som gjorde böckerna var höga på svampar, nej, de är bevis på att stora strider som har skett. Nu kanske du undrar var dessa så kallade strider skedde, det finns ju inget vetenskapligt som har dokumenterat de här händelserna. Men bevisen är ju precis framför näsan på dig, de tog ju plats i böckerna!
Premissen för det här spelet är sannerligen intressant. Att medlemmar i en hemlig orden, Inkulinati, strider mot varandra med levande bläck på slagfält i böcker är ju inget jag kan påstå att jag har hört talas om tidigare. Visst, jag ritade streckgubbar som slogs mot varandra i mina anteckningsböcker när jag gick i skolan, men det är ju inte riktigt samma sak. Mina streckgubbar står ju för alltid stilla men de här figurerna som är gjorda med levande bläck kan röra på sig samt attackera fiender på mina order. Nu gör inte alla det samtidigt utan en match är uppdelad i olika rundor där figurerna har en begränsad mängd saker de kan göra under sin tur. De kan röra sig ett antal steg, attackera, knuffa, aktivera en specialförmåga eller bara ta en tupplur. Det gäller att planera vad de ska göra under sin tur dock, för om jag placerar dem fel eller väljer att göra en viss sak kan det sluta med att figuren bara är en blöt bläckfläck när det är dags för dess nästa tur.
Eller, det är inte ens säkert att den lever ens till slutet av nästa figurs tur, för turerna hoppar fram och tillbaka mellan spelarna i de olika rundorna som kallas för kapitel. Under ett kapitel kommer turerna att hoppa fram och tillbaka mellan spelarna vilket innebär att när en av mina “soldater” har gjort sin tur, kan min motståndare utnyttja läget för att splatta den direkt bara för att jag inte tänkte mig för. För att vinna en match måste jag få ner hälsan hos motståndarens mini-inkulinati till noll. Det låter kanske lätt och om du tittar snabbt verkar spelet inte särskilt komplicerat då nivåerna ofta är små och en match sällan tar mer än tio minuter. Men det visar ju sig att jag inte ska döma en bok efter omslaget utan se vad som döljer sig där mellan sidorna, även om det ibland kan vilja att döda mig.
Grafiken är baserad på illustrationerna som finns att hitta i böcker från medeltiden, vilket är oerhört charmigt. Musiken är även den inspirerad av medeltid vilket passar in alldeles utmärkt. Jag vill säga något mer om estetiken men det finns inte mycket mer att säga än att den är inspirerad av medeltiden, och det presenteras bra. Det är ofta mycket text som syns under matcherna och jag känner mig ibland överväldigad med mängden information spelet vill ge mig under matchen. Sedan är det kul att texten skrivs i bakgrunden av matcherna vi spelar, men det blir återigen mer text att hålla koll på, även om det inte är någon obligatorisk sådan. Kul val rent estetiskt sett, men de kanske vill se över hur de ger spelarna information under matchernas gång.
Inkulinati har ett intressant koncept som jag tycker verkar kul, men jag hoppas att de förenklar hur de förmedlar informationen utan att det känns överväldigande. Det finns typ en story i spelet där du strider mot andra inkulinatis för att bli den bästa. Under en spelomgång möter du flera motståndare efter varandra, kan köpa lite nya varelser att måla ut och tjäna in prestige som används för att köpa varelser som du kan använda dig av redan från början av en spelomgång. Spelet har alltså roguelite-element som fungerar väl i mitt tycke. Men jag är lite tveksam till spelet i dagsläget samtidigt som jag är nyfiken på att se vad det kan komma att utvecklas till.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Inkulinati. Lägsta pris 24,99€ (ca 250-300 kronor) enligt Steam.com 2022-02-14.
Recensionsex tillhandahållet av Daedalic Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.