Innehållsförteckning
När jag först började titta på Lightyear Frontier så sjöng mitt lilla lantliga hjärta. Det fångade omedelbart mina romantiska uppfattningar om dom gröna ängar och solnedgångar jag vuxit upp med. Men en fin fasad kan alltid vara missvisande, om inte gameplay är där och backar upp.
Lightyear Frontier är ett spel som gått ut i förstahandstitt, vilket innebär att det inte är klart. Det är utvecklat av den nya, svenska studion från Skövde, Frame Break, under Amplifier game Investments. Spelet är som en hybrid av öppen-värld-crafting med farmningsimulator som även fokuserar på utforskning. Det finns flerspelarlägen, vilket jag tog mycket nöje av med hjälp från min sambo. Funktionen fungerade utmärkt med noll störningar.
Hillbilly in space
När du startar upp Lightyear Frontier så blir du omedelbart mött av en känsla som kommer stanna med dig genom hela speltiden, vilket är lugn. Färgsättningen är tilltalande på liknande sätt som någonting från Pixar och musiken är en kombination av hjärtliga banjos och gitarrer. Menyn lovar dig en solstol med ett glas lemonad och njutning av eftermiddagssol, med dess tillhörande lugna bris och värme. Du tar dig in i spelet och hamnar i en sekvens som slänger ner din bonde på planeten som du kommer spendera din tid på, en sekvens med främmande intensitet vi inte kommer att uppleva igen.
Du strosar runt en liten stund och hittar det arbetsfordon som kommer vara det som spelet orienterar sig kring, vilket är din mech. Den liknar en traktor som fått ben och armar med tillhörande avgas som puttrar från sina vibrerande cylindrar. Du använder den för allt emellan konstruktion till utforskning och resursförvärvning. Den går att uppgradera och anpassa i färg och form vilket ökar dess effektivitet som sedan är centralt för spelets utveckling. När du uppgraderat en funktion på din mech så har du möjlighet att utforska ett nytt område på ett nytt sätt du inte gjort förut, vilket blir spelets grundläggande loop.
Vi har utforskning, resursförvärvning, utvinning och sedan uppgradering, vilket leder dig till nästa område där du upprepar formeln. Inströsslat däri så finns det utforskning av mystiska ruiner som viskar lovord om gömda artefakter. Det ges en i helhetskänsla av att du är en framtida bonde som blivit utskickad för att etablera land, men att du snubblat över en hemlighet. Vi blir även introducerad till vår guide, en gammal variant av satellit som blivit utskickad för ett flertal hundra år sedan och agerar som en liten grön stjärna i skyn. Den pratar med dig i en vänlig och familjär sydstatsaccent, vilket bara utökar känslan av att du är en variant av hillbilly i rymden.
Gå långsamt och du kommer långt
Vi återgår till att påpeka hur lugnt spelets tempo är. Från och med start så händer det inte särskilt många saker som skulle kunna öka din puls. På sin höjd kan dina grödor bli hotade av inflygande sporer som du måste fäkta bort. Så om du möjligtvis letar efter ett spel med lite mer action så kan du nog leta efter något annat. Utmaningen ligger i tiden du lägger ned på att skaffa resurser och hanteringen av dessa för att lyckas uppgradera din mech, samt din gård. Så det finns alltså inga bossar, inga fiender eller farligheter som väntar på att slita dig itu. Detta är en pacifists spel där du etablerar din fredliga farm på en okänd planet.
Istället för att jaga djur och äta dem så matar du dem och får belöningar för det. För varje djur du matar så ökar du en mätare som har tre sektioner. När alla tre sektioner är fyllda så återvänder nya resurser på platser du tidigare hämtat, vilket gör att du kan börja med att samla mer resurser igen. Gällande våld i detta spel så är det någonting jag förväntar mig fortsätter vara frånvarande i senare varianter. Om våld skulle introduceras på annat sätt så hade det brutit spelets stil och ändrat en mängd funktioner. Det är inom detta som spelet driver sin absoluta styrka, vilket är den frid som sammanstrålar med scenografin och miljöerna. Dom sprudlar av en mycket välgjord komposition av färger och ljussättning, designerna är charmiga och vackra. Jag gillar framför allt designen dom valt på bonden, med rund mage, hängslen och keps. Mask är självfallet nödvändigt då vi är på en främmande planet.
Väder och dygnstiderna frammanar så många slående vyer att jag behövt hindra mig själv från att ta fler bilder än vad jag behöver. I samband med dom hjärtliga stränginstrumenten som spelas i bakgrunden och regnets duggande stackato så finns det få spel som lyckas frammana en sådan känsla av mysighet.
Ett litet spel i en stor galax
Min vän som äger Gamepass sade någonting som jag funderade över. ’’Hur skiljer sig denna från allt annat?’’ Vad frågan riktar sig till framför allt är ’’hur är detta bättre än allt annat?’’ vilket är där jag finner svårigheter. Spelets funktioner som odling och utforskning är roliga om inte en aning enkelriktade. Du bygger planteringsytor vilka du använder för att gro saker du hittar ute i världen. Det du utvinner ur dessa grödor kan du använda i olika recept som kommer att leda dig vidare i utvecklingen. Utforskning bygger på att du tar dig till platser med ruiner som gömmer vissa hemligheter. Gräv upp dessa och du får ett recept som du kan använda dig av. Det är inom odlingen och utforskningen som jag ser mest utvecklingspotential som behöver åtgärdas, vilket behöver en starkare inlevelse.
Denna genre är oerhört mättad med stor konkurrens, Lightyear Frontier behöver göra stora intryck inom sitt gameplay, men också behålla mysfaktorn och estetiken som den redan har. Vi behöver någonting i storyn som griper spelaren på ett sätt som motiverar bättre, någonting som lovar ett pris värt att investera tid i. Odlingen är kul men till stor del enkelspårig, jag vill se ett mer utökat och mångdimensionerad variant som tar del av alla resurser du kan anskaffa dig. I senare spel så mer eller mindre överger du resurser som du fick i dom tidiga sektionerna, vilket gör att spelet mer ser ut som en simpel stege i stället för ett intressant nätverk. Enligt deras roadmap så är dessa några av dom punkterna som dom kommer hantera och jag ser framförallt fram emot mekanikerna bakom boskapshantering.
Mot majsfältet och vidare
Lightyear Frontier blir förhoppningsvis ett spel som växer i sin mångfald som kommer utöka dess mängd av uppgifter den kan erbjuda spelaren. Känslan är där, med sina varma solnedgångar och tricklande regndroppar. Den behöver bara utökas i komplexitet och få en story som drar in dig i mystik och intrig. Men detta är ingenting jag tvekar att ett skönt gäng från Skövde med liknande lanthjärta som jag kommer kunna lyckas med.
Denna recension baseras på PC versionen.
Lightyear Frontier. 249 kronor enligt Xbox Store 2024-04-04.
Lightyear Frontier. 289 kronor enligt Steam 2024-04-04.
Spelet erbjuds även via Gamepass.
Recensionsex tillhandahållet av Amplifier Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.