En skatt har fallit från skyn och alla är på jakt efter den, katter så väl som råttor. Men vägen dit är lång och oberäknelig med faror nästan överallt. Lyckas utvecklarna att hålla intresset eller är serien ett sjunkande skepp? Dags att ta en liten kik!
Spelet börjar med en cutscene där ett skepp i Purribean sjunker efter att ha blivit attackerat av råttpirater. En bit från skeppet flyter en korg, i korgen finns en kattunge som under de nästkommande 15 åren kommer växa upp tillsammans med ett kattspöke vid namn kapten Cappey. Oavsett hur läskigt det kan låta verkar kattungen växa upp till en fungerande vuxen som tillsammans med spöket är på jakt efter The North Star treasue. En skatt som sägs ha fallit ur skyn och de som fann den har gjort allt de kan för att gömma den från alla utom de utvalda. Vilken tur att vår protagonist till katt har ett märke som kopplar samman denne till skatten, och hör röster som ingen annan verkar höra. Men det är inte bara vi som är ute efter den skatten, en ökänd grupp känd som Pi-Rats är också på jakt efter skatten och verkar inte sky några medel för att nå den.
Premissen känns lite inspirerad av One Piece men det finns också en hel del som håller det fräscht och jag kastas rätt in i spelets berättelse redan från start. Det dessutom finns så oerhört många ordvitsar att jag ibland inte vet om jag ska skratta eller gråta, för alla är inte bra. De markerar dessutom ordvitsarna i dialogerna med en utstickande färg för att jag som spelare inte ska missa skämtet. För det mesta sitter jag och småler men det är väldigt många ordvitsar så ibland himlar jag bara med ögonen när det är någon extra dum som dyker upp. Men jag uppskattar lättsamheten samt hur mycket arbete de har lagt ner på att få till alla skämten som dyker upp nästintill överallt. Eftersom jag inte har spelat de två tidigare spelen kan jag inte säga om det här är en ny grej men jag misstänker att de har gott om ordvitsar i även de tidigare spelen.
Jag springer runt med en låst kameravinkel vilket var lite irriterande till en början, särskilt under skeppsstrider ute till havs. Men det tog inte lång tid innan jag vande mig vid kameravinkeln för den är så pass långt från karaktären att jag lätt kan se alla potentiella fiender runt mig. Det underlättar också när jag går in i grottor och byggnader att ha en låst kameravinkel, för det är betydligt lättare att hitta alla skatter och hemligheter då. En annan grej som underlättar skattletande är att det står i nedre högra hörnet hur många kistor det finns kvar att hitta i ett område. Det betyder inte att jag kommer åt alla kistor, utan vissa kan vara gömda bakom pussel eller bara bakom en buske jag inte har kollat bakom. I kistorna finns det oftast pengar, men det kan även finnas utrustning som ger olika bonusar när jag klär katten i dem. Det kan vara kläder som ger mer hälsa eller orsakar mer skada eller bättre vapen som attackerar på ett nytt sätt. Jag tyckte om att använda en sköld som vapen som dels gjorde massiv skada, men den var långsam att slå med. Men den hade också förmågan att blockera skada efter attacker, vilket var väldigt användbart, men det tog mig lite tid att lära mig hur det fungerade.
På det stora hela är det enkelt att komma in i Cat Quest III sett till kontrollerna. De uppmuntrar att jag spelar med en handkontroll, men det fungerade även bra att spela med mus och tangentbord. Det är dock smidigare att styra skeppet med en styrspak istället för tangenterna. Knapparna är välplacerade oavsett om du vill spela med tangentbord eller en spelkontroll, så på det stora hela känner jag att det kan vara mer av en smaksak.
Det här är ett oerhört charmigt spel. Grafiken ser ut som ett barnprogram från min barndom och allting rör sig smidigt vilket ger spelet en känsla av att det flyter på bra. Musiken är trevlig att lyssna på och passar väl in i spelets tema oavsett om du är i en grotta, ute till havs eller inne på tavernan.
Det finns en hel del öar att utforska med skeppet, och på öarna finns det individer som kan behöva hjälp eller fiender att ha ihjäl innan de har ihjäl dig. För att vinna strider gäller det att röra på sig mellan attackerna annars kan du snart finna dig själv i kraftigt underläge. Fienderna kan slå hårt och det är ofta fler av dem än vad det är av dig. Men du har ett svärd och en pistol men också magi att använda dig av för att komma ut på den vinnande sidan av striden. Och självklart kan du hitta nya vapen samt magier i de olika kistorna som finns runtom i världen. De går också att uppgradera hos smeden samt mystikern, men det kan bli dyrt och ibland kan det vara mer värt att hitta ett nytt vapen istället för att uppgradera det du har.
Det var inte mycket av spelet jag fick se, tog mig cirka en timma att ta mig genom det de erbjöd, men tillräckligt för att ge mig mersmak för vad som är på väg. Jag hoppas att det kommer finnas möjlighet att designa skeppet lite sett till det kosmetiska, för det går inte att göra nu, men jag kommer vara nöjd även om det är något de inte kommer att implementera. Oavsett längtar jag tills spelet släpps på riktigt och är sugen på att spela de två tidigare nu.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet är planerat att släppas på samtliga plattformar den 8 augusti 2024.
Cat Quest III. Lägsta pris ca 225 kronor enligt Steam.com 2024-06-10.
Recensionsex tillhandahållet av Kepler Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.