När det kommer till spel som får taggarna ”open world”, ”survival” och ”crafting” (och som befinner sig i steams Early Access program), vet man direkt vad man kan förvänta sig. Har du spelat Minecraft har du redan spelat en del av vad Breakwaters har att erbjuda.
Strandsatt på en inte-alltför-öde-ö måste du göra allt du kan för att överleva, men det finns ett stort problem i din väg, vatten. Jättemycket vatten. Plus en helt enorm stenjätte, men mer om den sen.
Grunden i spelet är precis som andra spel i samma genre. Du samlar på dig krabbskal. Med dessa och lite pinnar kan du göra en yxa, med vilken du kan hugga ner träd. Med träd gör du en arbetsbänk där du kan skapa en hel drös med olika verktyg och andra typer av arbetsbänkar, för att i slutändan ha de bästa vapnen, den bästa rustningen och det coolaste huset. Breakwaters kommer dock dundrandes in genom dörren och säger att dem har något nytt och fräscht att leverera. Vanligtvis brukar vattenomringade öar vara en extrem utmaning i dessa typer av spel, men i Breakwaters är det standard. Den stora nyheten, i alla fall i detta tidiga stadie av spelet, är att du till viss del kan kontrollera och styra vattnet.
Med hjälp av kristaller från strandkanten och glasflaskor kan du skapa något som liknar och används som molotov cocktails, men till skillnad från att sprida runt eld sprider dessa små flaskor små kristallbitar som trycker bort vatten, i alla fall ett tag. Det låter kanske inte som så mycket, men detta öppnar upp för en helt ny värld av specialresurser och resmöjligheter som tidigare varit oåtkomliga. Vattnet är också extremt dynamiskt, och naturfenomen som ebb och flod sker med jämna mellanrum. Du kan inte dyka, så en arbetsbänk, eller ditt hus, som sitter nära strandkanten kan plötsligt bli helt oåtkomliga om en större mängd vatten bestämmer sig för att ta plats.
Om du gillar överlevnadsspel kommer du snabbt känna igen dig i Breakwaters, men se upp! Det finns inte bara råttor och krabbor som vill komma åt ditt ömma kött, utan även andra strandsatta pirater. Sen så kan ibland själva ön vilja slåss mot dig, och skickar fram allt från stenjättar till spindlar för att stoppa dig.
Vattnet är utan tvekan det bästa som Breakwaters har just nu, i kontrast har vi det än så länge extremt fattiga stridssystemet, men förhoppningsvis kommer det att utvecklas och förbättras. Redan nu finns det ett skelett kring olika skadetyper och någon form av sax-påse-sten system mellan de olika elementen. Personligen hoppas jag också på att man i framtiden kommer kunna bygga sina egna skepp, inte båtar, skepp! Det finns redan kanoner och kanonkulor, ta mig till havet, och låt mig skjuta ner den där stenjätten!
Denna recension baseras på PC/Steam versionen.
Breakwaters. Lägsta pris okänt, uppdateras vid Early Access release den 2021-12-09.
Recensionsex tillhandahållet av Soaring Pixel Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.