Nittiotalet ringde och ville ha tillbaka sitt spel! Men jag tänker banne mig inte ge tillbaka det… det är ju för bövelen roligt!
I en tid av actionspektakel, öppna världar och plågsamt svåra Souls-spel, lyckas Xenotilt öka den exemplariskt förenklade galenskapen som är flipperspel till en ny nivå. Med en enkel bana i grunden – åtminstone i ’normal’-läget – bjuds du på en avsevärt mer avlång sådan (flipperbräde d.v.s), uppdelad i tre sektioner. Inte nog med det, över hela brädet skjuts det enorma mängder krutdoftande skott(!) av olika slag, redo att få den arma kulan att fastna alternativt tappa momentum. Ett ’bullet-hell’-inspirerad inriktning är en sak, men att spelet också bjuder på bossar som evolverar form under spelets gång gör det än mer ovanligt. Nog tusan går det att säga att denna nya form av flipper är extrem – men framförallt går det att säga att potentialen är hög för en ny standard inom arkadgenren. Nåja, förutsatt att du inte får ett epileptiskt anfall (spelet är bokstavligen fyllt av bombarderande effekter… konstant).
På en rent spelmekanisk nivå är det rättframt – i alla fall i kontexten flipper. I ’normal’-läget får du tre kulor att jaga ’high-score’ med, medan i det tuffare ’hardcore’-läget är det enbart en liten ängslig kula tillgänglig. Efter utskjut är det upp till dig att samla combos, ”skjuta” bossar i nyllet och ’racka’ upp så mycket poäng det bara går. Har du tur kan du låsa kulor för ett framtida kulregn – men då ska du ha både tur och skicklighet.
Utifrån sin speldesign är det därför en någorlunda välbekant historia – åtminstone om du är en erfaren flipperspelare. Flipperspelets sektioner bjuder på olika hemliga objekt att träffa och förser dig som spelare med en tacksamt varierad stund, trots att det enbart finns denna enda bana egentligen. Skillnaden mellan de två lägena, utöver färre kulor, är dessutom att du får kortare ’flipprar’ (även kallade ’paddlar’) – något som verkligen kan öka svårighetsgraden. Samtidigt får du i det svårare läget en större mängd förvalda ’perks’. För till skillnad från många vanliga flipperspel är detta avsevärt mer fokuserat på en ohelig mix mellan rogue-like, ’bullet-hell’ och bossmördande. På grund av detta kan du i spelet även erhålla ’perks’ som ger dig fördelar i spelet (allt från högre poäng när du träffar vissa specifika objekt, mer autostarter eller extra bollar).
Som namnet antyder till, är temat i detta spel fokuserat på utomjordingar och allehanda monstrositeter. Bossar som hittas på banorna kan ändra form allt efter som (beroende på hur många gånger du lyckas träffa de med din kul d.v.s.). Detta skapar för övrigt en härlig kakafoni av ljud, medan du mosar monster. Inte helt olika spelets föregångare ’Demon’s Tilt’ som släpptes 2019. Det flipperspelet fokuserade på det ockulta och demoner, men var på många sätt samma typ av spel. I Xenotilt däremot kan du frammana ’turrets’, med vilka du kan välja när de ska skjuta. Detta är en kul detalj i ett annars redan ösigt flipperspel. Inte direkt något du tänker bör höra hemma här kanske, men tro mig det funkar riktigt väl.
Just hur utvecklarna tagit konceptet som är flipperspel, och justerat det till en eklektisk villervalla av exploderande monster, laserskott och flera nivåer i ett enda bräde gör att potentialen för Xenotilt ökar markant. Den nästan ögonblickliga insikten i att spelet bjuder på en härligt lekfull – men genomtänkt design genomsyras av alla dessa olika beståndsdelar och gör att jag känner att det redan nu är väldigt färdigt. Trots att det ändå fortfarande är i ’Early Access’.
Vad är det då som jag hoppas se Xenotilt utökas med? Först och främst är dess enda bana – om än utsökt genomtänkt – högst singulär. Med andra ord, ge oss fler banor! Det finns därför potential till monotoni här, särskilt för mer ovana flipperspelare, så jag hoppas det går att lyfta in en eller flera nya banor. Lägg därtill även spellägena. De två som finns är tydligt åtskilda sett till hur de upplevs, men en eller kanske två lägen till skulle inte skada för variationen.
Men det är också allt jag egentligen begär i nuläget. Ser vi till dess design och presentation är det en härligt utsökt sådan, sprängfylld av detaljer, för den som letar hemliga utrymmen eller specialkombos. Dess höga tempo är dock inte något för alla, och definitivt inte dess ’bullet-hell’-aktiga upplägg; med enorma mängder ljuseffekter konstant. Förvisso kan du i spelets inställningar dra ner dessa, men då tappar det dessvärre lite av sin unika känsla. Så det blir lite av ett moment 22 i det fallet…
På det stora hela är dock Xenotilt riktigt lovande – ett flipperspel som redan idag upplevs väldigt välbalanserad och framförallt underhållande. Jag hoppas att utvecklarna snarare utökar utanför den befintliga banan/brädet – och på så sätt skapar mer variation för spelare. Förvisso känner jag att den bana som hittas här, med sina tre delar är varierad nog – för att inte tala om väldigt balanserad – men det är aldrig fel med mer av det goda. Är du därför en ivrig flipperspelare, då bör du titta in Xenotilt, och om du snarare är en mer allmän spelare… tja släng ett öga på det åtminstone… ibland är det kul med nya genrer ändå! Kan vara värt att ge det en chans!
Spelet finns i nuläget enbart till PC (Steam).
XENOTILT: HOSTILE PINBALL ACTION..
Ordinarie pris 14,79€ enligt Steam 2023-11-29.