Mycket kortspel har digitaliserats på senaste tiden. Magic the gathering: Arena (Kallas MTGA i recensionen), Hearthstone och Artifact är bara några exempel på spel som mer eller mindra dominerat den digitala kortspelsgenren på senaste tiden. Nu lägger sig i ny spelare dock in i denna marknad. Vem annars än Riot games är så tokiga att de tror att de kan tävla med dessa etablerade spel? Legends of Runeterra kanske kan det.
Något som är bra att veta när man läser denna recension är att jag är en dedikerad MTGA spelare. Jag älskar strukturen i MTGA och hur allting har en konstig med strukturerad ordning. Detta är något som kan Legends of Runeterra också gör fast på ett ”lättare” sätt. Vad man bör notera med Legends of Runeterra är att det är ett digitalt TCG (Trading card game). I grunden går spelet ut på att du samlar ihop kort, bygger en kortlek av dessa kort och spelar mot andra spelare som gör samma sak. Dessa kort får du genom att öppna packs eller kistor som du får genom spelet när du går upp i nivå. Bland dessa levlar finns det olika priser som man får och du kan levla upp alla de olika fraktionerna i spelet.
På tala om dessa fraktioner så påverkar de spelet till en stor del. De olika fraktionerna fungerar som de olika färgerna i MTGA. I en lek kan du bara ha två olika fraktioner och dessa baseras på vilka champions du valt att ha i din kortlek. Det finns många typer av kort och vi kommer ta en närmare titt på några men för att förstå spelet bättre behöver vi prata om Champions.
Champions är karaktärer som man spelar i spelet League of legends. Dessa är speciella på det sättet att de bestämmer vad för kort du kan ha i din lek samt att de kan levla upp vilket andra kort inte kan. När en Champion levlar upp blir den starkare. En champion kan bara levla upp en gång och alla champions har olika krav för att levla upp. Vissa behöver se minions dö och andra behöver mer specifika saker som att motståndaren måste vara under tio liv.
Utöver champions finns det fyra andra typer av kort. Det finns minions som är dina soldater. Dessa spelar du ut och de kan attackera motståndaren åt dig. Det finns även tre olika sorter av spells. Det finns slow spells som tar en tur att spela och endast kan spelas när du kan spela minions, det finns fast spells som kan spelas när som helst men avslutar din tur, Sist och minst finns burst spells. Dessa kan du spela när som helst och de avslutar inte din tur.
Nu vet jag att det blivit mycket men bara lite information kvar! Spelet är uppdelat i rundor och turer. Rundorna bestämmer vilken spelare som kan attackera och vilken spelare som försvarar. I början av en runda drar båda spelarna ett kort och sedan börjar rundan officiellt. Spelaren som attackerar börjar rundan även med en attack token som används upp när spelaren attackerar (Det finns sätt att få fler attack tokens). När en spelare attackerar får den välja vilka minions som ska attackera samt i vilken ordning. Efter detta får den försvarande spelaren välja att blockera attackerna med sina egna minions samt använda fast och burst spells. En runda avslutas när båda spelarna valt att passa sin tur vilket sker automatiskt om de inte kan spela något eller attackera. Rundorna är i sin tur uppdelat i turerna som nämns innan. På sin tur kan en spelare spela en minion, slow spell eller flera fast och burst spells.
Man märker snabbt att spelet drar mycket inspiration från både Hearthstone och MTGA på olika sätt. Hur man betalar för att spela kort är taget ur Hearthstone med ett manasystem där du får ett mer mana för varje runda upp till tio. Här kan du dock spara överbliven mana för att nästa tur spela spells för dessa. Man kan dock spara max 3 mana på detta sätt. När det kommer till resterande systemen är de system som finns i MTGA men modifierade till en viss del. Hur alla kort är uppdelade i de olika typerna är något man ser i MTGA också samt sättet som attackerna utförs.
Legends of Runeterra använder sig även av det kända spelningssystemet i MTGA som kallas ”the stack”. Detta betyder att om en spelare använder en spell så får motståndaren ett tillfälle att kontra detta. För att detta ska lösas på ett logiskt sätt används ”the stack”. Tänk er att när du spelar en spell lägger du fram kortet på ett bord. När motståndaren sedan spelar någonting för att kontra det du gjorde lägger denna kortet ovanpå ditt kort. Detta pågår tills inget kort spelas mer. Då tar korten sedan effekt från toppen neråt tills alla kort har tagit effekt. Om ett kort högre upp i denna hög gör att ett senare kort inte har något mål har detta kort ingen effekt alls (Undantag finns).
Att kalla detta ett kärleksbarn av de två populäraste kortspelen är inte fel på något sätt. Alla system tar som sagt stark inspiration av Hearthstone och MTGA men inte på ett dåligt sätt. Visst som en MTGA spelare blir jag ibland frustrerad över att kort inte fungerar som jag förväntar mig men detta är mer ett personligt problem än ett faktiskt problem med spelet. Något som jag finner konstig är att man inte kan köpa kortpacks eller kistor för att få fler kort. Du kan endast köpa något som kallas Wild cards (dessa finns även i MTGA) och med dessa kan du sedan skapa de kort som du vill ha. Detta är något som är ovanligt i ett TCG spel. Du kan endast få packs och kistor genom att levla upp de olika fraktionerna och beroende på vilken fraktion du valt att levla upp så får du kort från den fraktionen.
Jag har haft riktigt roligt med spelet än så länge och tycker att det ser lovande ut. Balans behöver fortfarande lösas till viss del men att hoppa in i spelet just nu är helt klart en bra sak. Om du vill lära dig MTGA men inte vill hoppa in rakt i den avancerade poolen rekommenderar jag starkt att börja med Legends of Runeterra.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även på iOS och Android.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.