Gudar finns i många former i Flintlocks ”souls-lite”-värld. En värld redo att utforskas när det släpps senare i år. Vi har däremot redan nu fått smaka på den fantasifulla världen som göms bortom gryningen i Flintlock: The Siege of Dawn!
Nor Vanek har inte en särskilt bra dag, för hon råkar släppa lös en elaksinnad gud – något som i världen som Flintlock utspelar sig i, inte är så ovanligt som man först tror. För redan en kort tid efter vår flintlåsexpert Nor råkar göra något så dumt, träffar hon på en betydligt mer vänligt sinnad gud vid namn Enki. Nor som vid detta lag minst sagt inte direkt är så mycket för gudar – då den hon tidigare råkade släppa lös vill bringa mörker till världen – går relativt motvilligt med på att istället faktiskt låta Enki följa henne på resan. En resa med ett enda mål. Att mot extrema odds vinna över de arméer av odöda som nu irriterande nog strövar omkring här och var, för att inte tala om den tidigare nämnda guden vars blotta existens är en vagel i ögat hos vår hjältinna. Tack och lov då att Enki, vår medföljande gudom är en otroligt söt rävliknande sådan, som motverkar sagda vagel!
Nog finns det stoff här, redo att på riktigt utforskas. Du iträder alltså rollen som den stridsduglige Nor Vanek, medan hon både skjuter och närstridsattackerar fiender till höger och vänster på ett tämligen klassiskt tredjepersonsstuk. Det fina i kråksången är dock att utvecklarna fört samman en bunt element från andra genrer än bara ’souls’. Vibbar av Assassin’s Creed-seriens senaste alster, med uppgraderbara vapen och ett gäng kistor att upptäcka, skänker det en mer äventyrsanda än ordinarie ’souls’-spel som många gånger kan vara oerhört dystra. Här är tonen betydligt mer glättigare, och då du kombinerar både pareringar, duckningar och slag såväl som flintlåsvapenskott i tätt följd, är våra intryck hittills överraskande positiva. Åtminstone sett till det spelmekaniska.
Ser vi till berättandet, är det under den stund vi fick testa på spelet tämligen klichéartat. Att rädda världen från stora bossar är inget nytt, och jag kan inte riktigt heller säga att spelet (åtminstone utifrån vår stund med det) bjuder på flera lager, så som exempelvis Elden Ring gjorde. Där dess dystopiska melankoli och tragedi skapade lager, som likt en lök blev mer och mer påfallande ju mer jag skalade den – och ju mer tårar som rann – var stunden i Flintlock snarare en väldigt rättfram rollspelsäventyrsupplevelse. Saker och ting eskalerar snabbt i början av spelet, och självklart ska du som ensam hjälte fixa biffen. ’That’s it’ liksom, men ärligt talat känner jag att det ändå bådar gott. Denna mer sagodoftande introduktion till spelvärlden och dess karaktärer gjorde att det kändes mer unikt; särskilt i kombination med inslagen av äventyrsspel, teleporterande, utforskande och rolig ’combat’. Ett spel som för övrigt var öppen med att erbjuda tre svårighetsgrader från start.
Likheter med ’souls’…
Låt oss ta en sista jämförelse med ’souls’-spelen, då du i Flintlock har många jämförelsepunkter ändå. Så får vi det ur vägen. Du hittar här en mängd sparpunkter där du och räven Enki kan vila, uppgradera vapen och förmågor. Förmågor som för övrigt ökar allt från dina flintlåsvapen, stridsduglighet eller Enki:s attacker. Du kan nämligen få Enki att attackera och försvaga fiender – så till den grad att han efter en stund skapar tillfälle för Nor att göra ’finishing’-attacker. Alltså ganska coola specialattacker som mer eller mindre tar ut fiender på ett försök. Dessa behövs dock byggas upp till, men får du till dessa är de ändå tillfredsställande.
Som ni märker är det både likheter och skillnader. Även om konceptet med återuppståndna fiender varje gång du vilar gör att det upplevs vara mer likt ’souls’, blir det tydligt att utvecklarna vill hitta en egen väg, mer än att luta hårt in i vad som redan är etablerat. Du får ett intressant världsbygge där 1800-tals-estetik kan hittas, strider känns fräscha och till och med byar kan hjälpas och komma över till din sida. Ja, ibland träffar du nämligen på städer eller byar som tagits över av de odöda, och tar du ut en specifik miniboss på dessa, kan du låsa upp dessa som både teleporteringsplats och köpområde. Fiffigt!
En sista sak som känns igen från tidigare nämnda Assassin’s Creed-spel är att du här och var kan hitta personer som vill spela med dig? Spela vadå? Jo, det finns ett fiffigt litet spel som heter Sebo. Här ska du som spelare flytta ett gäng knappar under ett visst antal vändor, och lyckas skapa en triangel sinsemellan tre av dessa. Utifrån hur snabbt du lyckas med detta, ska sedan motståndaren försöka skapa en triangel, medan du istället försvarar. Om motståndaren inte klarar av att skapa en triangel, ja då vinner du. Genom att göra detta får du ytterligare ett sätt att tjäna erfarenhetspoäng – vilket i spelet kallas ”reputation points”. Dessa anseendepoäng, eller vad det nu blir till att kallas på svenska, används sedan för att uppgradera antingen dina förmågor eller till och med dina vapen. Vad gäller vapen däremot, behöver du även samla resurser som hittas ute i världen. Exempelvis ved eller mineraler. Det finns alltså ett för ’souls’-genren annorlunda djup här, som kan komma att bli Flintlocks mer unika aspekt om det förvaltas väl.
Hopp på horisonten, eller grynande uppgivenhet…
Det finns tydliga aspekter med Flintlock som jag vill se utvecklarna finslipa. Variationerna i striderna är goda, men de saknar tyngd och finess. Hela idén om att utforska världen är god, men den är tämligen linjär gör att jag undrar hur väl den kommer omfamnas av spelare. Förvisso har vi inte kunnat sett vad hela spelet har i vårt test då det var begränsat, så vem vet, kanske det öppnar upp sig än mer längre in du kommer. Det hela känns dock tydligt i att det är skapat av en mindre studio. Förflyttandet av din karaktär kan kännas oslipat emellanåt, då Nors rörelser som bäst kan beskrivas inexakta från och till. Det är dugligt, men förhoppningsvis justeras detta mer framåt dess release som ska ske någon gång under sommaren (Red.anm. Om inget ändras/förflyttas ytterligare sett till släpperiod). På det stora hela är jag i alla fall ganska positiv till det jag fått smaka på hittills. Potentialen finns för ett roligt och utmanande spel – men framförallt ett med ett uns av ’souls’, som faktiskt kan passa gemene man. Vi håller ögonen mot gryningen och hoppas att när väl Flintlock letat sig fram, faktiskt visar sig att hålla måttet!
Denna recension baseras på PC (Steam) versionen.
Spelet kommer vid lansering finnas tillgänglig för Playstation 5, Xbox Series X | S samt på Epic Games Store.
Flintlock: The Siege of Dawn. Pris för fullversion i skrivande stund ännu ej etablerat.
Recensionsex tillhandahållet av Kepler Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.