Det finns massvis med spel som utspelar sig i en postapokalyptisk framtid, allt från de superpopulära Fallout-spelen till betydligt mindre populära spel. Jag kan dock inte påminna mig om att jag har sett ett spel där jag som spelare ska försöka få ödemarkerna att blomstra igen. Det finns säkert spel som handlar om detta, men jag har inte sett dem. Inte förrän Terra Nil.
I dagsläget är det inget stort spel, utan det är mer ett litet demo för att se vad man kan vänta sig när spelet släpps på riktigt. Jag har dock ingen som helst aning om när det faktiskt kommer att släppas men jag gillar vad jag ser av spelet hittills. Man börjar på en slumpmässigt genererad nivå som är en riktig öken. Bokstavligt talat. Det finns inte en tillstymmelse till varken djur- eller växtliv och det är där jag som spelare kommer in. Jag ska nämligen sätta ut olika maskiner för att få tillbaka både växter och djur till landet. Varför? Jag har ingen som helst aning, men jag misstänker att det är för den goda saken, vilket duger gott och väl för mig.
Först behöver jag sätta ut vindkraftverk för att få energi, sen kan jag sätta ut lite olika maskiner för att till exempel göra jorden odlingsbar eller få vatten att börja rinna längs bäckar och floder. Varje maskin och vindkraftverk kostar dock. Inte pengar, men en sorts naturlig råvara som spelet har. Man börjar med en viss summa och när man köper en maskin försvinner det en del. Det går dock att få tillbaka dem, och det är genom att få naturen att börja blomstra. Om man inte lyckas balansera sina utgifter med sina inkomster kommer man snart ha förlorat och får snällt börja om. Det hände mig några gånger när jag inte tänkte mig för utan bara satte ut maskiner likt en annan idiot…
Ju fler framsteg man gör med att återställa naturen, desto mer saker kan man göra. Tills man är färdig och ska packa ihop allting man har byggt upp. Yep, vi är inga nedskräpare här inte. Då behöver man bygga en gigantisk flygmaskin som liknar en stor helikopter men jag är osäker på om det är en eller inte. Den behöver delar för att byggas upp och tänk vilken tur man har att man kan återanvända alla maskiner man har byggt upp för att återställa naturen till att bygga den här klumpedunsen. För att samla in maskinerna har man en liten drönare som åker runt på vattnet och samlar in dem i olika lager man sätter ut mot slutet av spelomgången. När allting är insamlat är det bara att åka iväg, och sedan kan man starta en ny spelomgång. Det är inga långa spelomgångar, utan man kan klara av en på cirka tio minuter även om man spelar långsamt.
Kontrollerna är enkla och rättfram: man använder egentligen musen till allting. Det går att flytta kameran med WASD, hålla in scrollen eller flytta pekaren till skärmens kanter. För att bygga trycker man på det man vill bygga och sätter sedan ut det på sin plats. Kontrollerna förklarar sig nästan själv. Allting kan inte byggas överallt, det finns alltid lite olika krav för att kunna bygga. Om man vill veta vad något gör innan man bygger ut det kan man bara hålla muspekaren över ikonen en snabb sväng för att kunna läsa en informationsruta.
Grafiken är mysig och enkel. Det behövs inga massiva animationer i ett sånt här spel utan lagom är bäst, och det är precis vad utvecklarna har gått på. Jag uppskattar verkligen att jag kan se hur djurlivet återvänder när jag har kommit in en bit in i spelomgången. Det blir en liten “wow”-känsla varje gång jag ser det. Ljudeffekterna passar bra in när jag bygger och det händer saker. Det är inte särskilt mycket musik med i dagsläget men det kanske kommer i framtiden. Dock är det inget som egentligen behövs, de atmosfäriska ljuden räcker gott och väl.
Terra Nil är ett avslappnande spel jag gärna vill spela mer av. I dagsläget finns det inte mycket att hämta men det finns en del potential för vad som kan hända med spelet i framtiden. Jag ser fram emot vad utvecklarna kommer hitta på i sin postapokalyptiska framtid.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Terra Nil. Finns inget pris i dagsläget.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.