Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Hollywood Animal

Förhandstitt: Hollywood Animal

Riktig konst skapas av motgångar, illegala metoder, mutor och mord.

av Arvid Ljungqvist
7 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Hollywood Animal fokuserar på en tid då talfilm var relativt nytt och redo att sätta sitt avtryck i världen, du däremot är den som behöver se till att de ambitionerna blir verklighet. Du kommer skapa filmer, revolutionera scenteknik och ta reda på exakt hur många revben du behöver bryta för att få det du vill.


Det hela börjar med att du köper en produktionsstudio som gått i konkurs och enbart har några få byggnader relaterade till filmproduktion. Det är därför ditt jobb att släppa din första film och bygga ut din studio. Den första är en av tre förvalda och kommer funka som handledning tidigt i spelet. Den är utförlig och går igenom allt du behöver veta om hur du ska producera en film, den är 10 till 20 minuter lång utan möjlighet att hoppa över vilket är en aning frustrerande när du kör igenom för tionde gången. Köra om kommer du dessutom behöva då den första handledningen är duglig men inte till följd av någon vidare hjälp därefter, vilket skapar en synnerligen skarp inlärningskurva. Det i sin tur skapar ett spel som är brutalt svårt till att börja med och innebär en del förluster och omstarter. Spelet är en simulation med strategi som huvudsaklig genre med stadsbyggarelement. Statsbyggarelementen är dock ganska torftiga, du kommer få bygga men då är besluten framförallt hur billigt du vill komma undan och vilken kvalitativ uppoffring som då görs. Utanför det är det inte mycket att nämna, du placerar ut byggnader, vissa av byggnaderna kan du forska fram och ge olika fördelar men själva utplaceringen är ovidkommande för spelet i helhet.

I en films produktion finns det en enorm mängd saker som bör göras. Först kommer förproduktionen där du bestämmer var det ska filmas, vilka som ska styra produktionen och vilka som ska skådespela. Därefter kommer den faktiska produktionen med inspelning och allt vad det innebär. Här kan mycket gå åt skogen, du kommer få olika händelser vid inspelningen som antingen påverkar kvalitén på filmen eller de som jobbar där. Du kanske har en skådespelare som tar med sin hund som aldrig slutar skälla under inspelningen vilket gör att du måste förbjuda djur som sedan gör din skådespelare mindre glad och mindre lojal mot studion. Eller en skådespelare som behöver droger för att ta sig igenom en scen och det bara råkar vara så att du har en liten snackspåse till honom.

En films kvalité baseras på en mängd saker, först och främst huruvida manuset är bra eller inte. Efter det påverkar personalen som hanterar filmen, varje arbetsroll har olika anställda och de anställda har i sin tur ett värde från 0 till 10 stjärnor som visar hur bra de är på det de gör. De kan även vara särskilt skickliga inom särskilda genrer eller troper vilket gör att skådespelare eller andra kan behöva sättas ut lite strategisk för att maximera filmens slutliga betyg. Filmens värde grundar sig i två olika betyg, den ena är hur bra kritiker kommer tycka den är och vad den allmänna publiken kommer tycka. Dessa betyg fluktuerar under produktionen, framförallt baserat på de som jobbar på den men även de tidigare nämnda incidenterna som kan sätta käppar i hjulet och skapa förseningar. Var exakt den kommer ifrån är osagt, senare har jag sett att det kommer gå att låsa upp testgrupper men just nu är betygsskalan bara en mekanik utan logisk förankring.

Det är viktigt att släppa filmen vid rätt tid, och veta vilka filmer man ska be maffian sabotera.

Efterproduktionen kommer sist, då ska allt klippas och ljudsättning sker. Sen ska filmen äntligen ut på bio, du betalar för att visa den i biografer över hela USA och göra reklam. Reklamen är nästan det viktigaste momentet i spelet, du måste inte bara se till att reklamen får tillräckligt med tid för att nå ut ordentligt utan också att den riktas åt rätt håll. En film som är gjord för unga män och pojkar kommer inte vara intressant för kvinnor, då måste du se till att reklamen hamnar i de publikationer där målgruppen kommer se dem.

Det finns två olika uppgraderingsystem att hålla koll på, det ena gäller produktionen och är knuten till byggnader. Varje byggnad har en huvudbyggnad som har att göra med en del av produktionen. Varje huvudbyggnad har sitt egna forskningsträd som låser upp nya tekniker relaterat till den. Efterproduktion har till exempel att du kan låsa upp och bygga konserthall, filmframkallninslabb, eller ljudstudio. Andra byggnader har liknande innehåll, men inga av dem kostar något att forska fram, istället tar det tid, ofta en nästan absurd mängd. Ibland kan en teknologi ta tusen dagar att forska fram, då behöver du kanske korta ner den, detta kostar antingen inflytande eller pengar vilka är två av fyra valutor i spelet.

Inflytande får du från lite olika ställen men kan framförallt komma från de kontakter du har som en borgmästare vars vilja är att ha sin dotter i en film eller en spritsmugglare som kan förse din studio med förbjuden alkohol. Eller varför inte bara vänslas med maffian. Alla kontakter bidrar med olika saker från fester till mord. Inflytande får du av att vinna priser eller släppa vinstdrivande filmer, det används inte till mycket för tillfället men har potential att påverka hur allmänheten ser din studio. De vanliga pengarna är de du använder för att finansiera dina filmer och ”cash” i sin tur är de svarta pengar som bör hållas hemligt, men när någon behöver mutas för att din skådespelare har skjutit grannens hund, är cashking”.

Ny teknologi är enda vägen framåt.

Den andra uppgraderingstypen rör vid manusskrivande. Du kan säga till dina författare att använda de idéer som finns tillgängliga eller skapa en premiss själv. Du kan sätta olika moment i form av antagonister, protagonister, olika teman och finalen. Men i början har du begränsat med teman och karaktärer att välja mellan, men du kan säga åt dina författare att hitta nya som du sedan kan använda för att skriva ditt mästerverk – eller skamlöst plagiera dina favoritfilmer som jag gör.

Livet i Hollywood är glamoröst och dekadent men har sina mörka sidor. För att få en aktör att tycka om dig och studion kan du ge dem gåvor, det kan vara en flaska fin whiskey, en klocka, en bil eller kanske en förbjuden safari där de kan skjuta vilka djur de vill. Frågan är om du är villig att riskera inneha de illegala substanser och upplevelser bara någon som har allt kan vilja ha. Med jämna mellanrum kommer polisen göra en räd mot din studio, inför den måste du gömma undan knarket och safaribiljetterna, samt smuggla undan dina kontanter i ett anonymt skåp någonstans gömt. Men det som även behöver gömmas är de lagliga föremål du har, alla klockor, bilar, cigarrer och flaskor tas nämligen av polisen trots att de inte är olagliga vilket ärligt talat känns lite märkligt.

Det finns ingen traditionell handling utan den är gömd bakom de sociala kontakter du skaffar, men ibland kommer en händelse som skakar industrin. Den första november 1939 invaderar Tyskland Polen vilket kan krångla till det då du råkade bli lite polare med en viss diktator för att kunna visa filmer i Tyskland. När attacken på Pearl Harbor skett kommer folk lämna din studio för att slåss i kriget vilket påverkar dig allvarligt – men vad kan du göra? Du ersätter dem såklart, pengarna ska rulla in oavsett vad.

Hollywood Animal har gott om utrymme att växa, teknologivalen är begränsade men det finns tydliga vägar framåt då vi ofta kan se de låsta valen. Vissa förbättringar skulle behövas som att kunna skippa de första 10 minuterna av spelet men i övrigt är den tydliga potentialen det som behöver tas om hand. Just nu känns det ibland lite långsamt då åren tar ganska lång tid även om du skyndar på tidsflödet. Fler och varierade händelser skulle även vara välkommet då det ibland kändes lite repetitivt. Stämningen är där i det stora hela med ett lugnt tidstypiskt pianoackompanjemang som följer dig genom dina val. Jag hoppas dock på mer variation även där.

I det stora hela verkar det utifrån vägkartor från studion och de ledtrådar till vidare funktioner i spelet som att de har en klar vision av vad som ska och behöver läggas in i spelet. Med den klarheten ska det absolut bli intressant att se vart allt landar.


Specifikation

Denna recension baseras på Steam versionen.

Hollywood Animal. Lägsta pris ca 208 kronor 2025-04-23.

Kod tillhandahållen av Weappy Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar