Tidsresor är någonting som många på ett eller annat sätt drömmer om. Vad skulle man själv göra om man hade den möjligheten? Old Skies utspelar sig i en tid då de personer som har önskan och tillräckligt mycket pengar, har just den möjligheten. Vad skulle möjligen kunna gå fel?
I detta kommande peka klicka-äventy av Wadjet Eye Games spelar vi som Fia Quinn. Hon jobbar för en firma vid namn ChronoZen. Denna firma säljer tidsresor till rika och inflytelserika personer. Hon följer med denna person till det förflutna och hjälper denne till att göra vad den nu önskar göra. Vissa vill bara strosa omkring av nostalgiskäl och andra har något otalt de vill försöka handskas med. I den här förhandstitten har turen kommit till en professor vid namn Anderson. Han säger att han bara vill äta hamburgare på sin favoritrestaurang från studenttiden, men när han plötsligt avviker från restaurangen börjar Fia snabbt att ana oråd.
Under den här demon får vi spela igenom spelets inledning. Vi får bekanta oss en aning med huvudkaraktären och spelets mekaniker. Det rör sig om ett peka klicka–spel i sin mest klassiska form. Vi klickar på omgivningen vart vi vill att Fia ska gå, plockar upp objekt som kan komma till användning och pratar med de ospelbara karaktärerna som finns utspridda i miljöerna. Ett val man gjort som får spelet att sticka ut – både på gott och ont – är att när man tittar på och undersöker objekt är det inte huvudkaraktären som beskriver det för oss. Det kommer upp en beskrivande textruta bredvid muspekaren istället. Det kan vara en ovana från min sida som talar, men det känns märkligt när spelet i övrigt har inspelade röster. Jag får en känsla av att man har glömt att spela in en röst för detta och att det här är den nödlösningen man kom på. Å andra sidan bättrar det på flödet, eftersom rutan dyker upp när man svävar över objekten, slipper man vara kvar för länge i scenerierna och klickar fram dialogljud.
De pussel och problemsituationer vi stöter på i demon hör givetvis inte till de mest avancerade vare sig i genren, eller vad spelet kommer bjuda på när det släpps i fullversion. Det skulle både skrämma bort potentiella spelare och avfyra en alltför stor del av krutet i kanonen. Med det sagt är det fortfarande klurigt och jag tycker att man har lyckats balansera hur långsökta och logiska de ska vara. Lösningarna belönar de som har ett öga för detaljer, då det är här många av lösningarna döljer sig. Jag kan tänka mig att även de mest erfarna äventyrarna kan behöva klia sig lite i huvudet innan de kommer fram till lösningen och det är ingen dålig grej enligt mig. Snarare tvärtom.
Jag uppskattar också att man utseendemässigt valt att inte köra full ut på pixelgrafik. Det syns ju att det är samma utvecklare som gav oss Unavowed, men det känns som att man tagit det spelets utseende och rundat av formerna en aning. Det känns inte lika skarpt i avgränsningarna mellan miljö, karaktärer och objekt. Vilket ger spelet ett lite mer naturligt utseende. Det gör även att Old Skies står ut från hur liknande spel ser ut. Det finns såklart fortfarande en tydlig kappa som det står Retro på svept omkring spelet, men jag uppskattar att man verkligen har ansträngt sig för att det inte ska se ut som ett ytterligare pixeldyrkande spel.
Ljudbilden bjuder på ganska bra kvalitet. Vi hör ett stadsljud som kombineras med ett snyggt orkesterarrangemang. Det finns som sagt även röstskådespel och det är helt okej, men inte mer än så. Jag uppskattar att det är här och det höjer de lite mer känslomässiga partierna upp en nivå. Men det förekommer en hel del styltiga prestationer, där det låter som att skådespelarna bara läser upp sina repliker. När intrigerna hettar till, glimmar skådespelet till en aning, men för det mesta låter det oerhört monotont. Är det någonting jag önskar att utvecklaren ser över innan släppdatum är det röstskådespelet.
Däremot är jag oerhört sugen på att spela genom historien. Vid demons slut får vi ett smakprov på de emotionella moraliska val spelet ämnar utsätta oss för. Vi kommer behöva besluta oss för huruvida vi ska följa lagboken och företagets policy, eller om vi ska låta vår empati diktera över vårt agerande. Jag känner en liten besvikelse när jag inser att jag måste vänta på full release, för jag vill se vad som händer härnäst snarast! Jag vet inte om spelet kommer skaka om varenda spelare i hela världen när det släpps. Men inbitna Äventyrsspelare gör helt rätt i att hålla ögonen öppna efter Old Skies när det väl släpps.
Denna recension baseras på PC versionen.
Old Skies. Demon går att spela nu via Steam 2022-06-17.
Recensionsex tillhandahållet av Wadjet Eye Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.