Vad får man om ett indieföretag tar sig an att göra en version av Battlefield med en grafikstil som liknar Minecraft, men också har lika lite interface som Player Unknowns Battlegrounds (PUBG)? Jag tror att det är så jag skulle snabbt beskriva Warfare 1944 som släppts på early access av MicroProse. Frågan är om det är en bra blandning eller inte.
Att skapa ett bra FPS spel är svårt, det finns många saker som man måste ta beslut om och vad man tycker är viktigast. Spel som Fortnite och Hyper Scape väljer att fokusera på rörligheten i spelet medans spel som PUBG och Rainbow Six Siege fokuserar mer på gunplay och hur taktisk du är som lag. Warfare 1944 skulle jag säga försöker imitera stilen av PUBG med lite interface för att få en mer verklighetstrogen upplevelse och blandar sedan detta med de äldre Battlefieldspelen. Detta låter som en riktigt bra kombo på papper, men efter att jag har testat Warfare 1944 så kan jag säga att det krävs lite arbete.
Innan jag hoppar in i hur spelet fungerar och dess stil vill jag nämna att jag bara har fått tillfälle att spela Warfare 1944 på servers som är baserade långt ifrån Sverige. Hela tiden när jag spelade spelet så fick jag leva med en ping på minst 200 vilket påverkar spelupplevelsen väldigt mycket. MicroProse har en lite häftig idé ändå; Warfare 1944 är ett spel där du tar rollen av en soldat och ska ta över fiendebaser, eller döda nog många fiender så att alla deras liv tar slut. Detta är de enda sätten att vinna som jag kunde hitta i det nuvarande spelet. I vanlig Battlefield-anda gör du detta genom speciella roller. Du kan spela en helt vanlig soldat, en medic eller kanske en expert på explosiva vapen. Allt detta är väldigt likt de andra Battlefieldspelen som jag kommer ihåg från min ungdom. Det Warfare 1944 gör sämre än dessa gamla spel är dock mycket. Vi kan börja med det som frustrerade mig mest när jag spelade, vilket är hur man vinner. Som jag nämnt tidigare kan du vinna genom att antigen ta över fiendebaser eller döda fiender tills de får slut på tickets, eller ”liv”. Problemet är dock att alla matcher jag spelade var liven så låga att man nästan aldrig hann ta över något. Innan man ens intagit den första fiendepositionen var iallafall 3/4 av alla liv på ett lag borta och någon minut senare tog matchen slut. Ett spel i stil med Battlefield 1942 borde ha matcher som pågår längre helt enkelt.
Med det ur vägen kan vi prata lite om den grafiska stilen. När jag först såg spelet tänkte jag ”i vilken cirkel av helvetet har jag hamnat i för att behöva kolla på detta” och denna känsla hängde i sig. Grafikstilen i Warfare 1944 är svår att se igenom och väldigt krävande för ögonen. Med den kvadratiska grafiken på allting var jag tvungen att hela tiden fokusera för att se någonting. Då var det fortfarande nästan omöjligt att se fienderna. Jag förstår att jag är ny till spelet och kanske inte är van att snabbt se fiender, men det kändes ofta som att alla färger nästan smälte ihop med varandra. Detta var väldigt tydligt i en specifik bana där man slåss i en djungel. Alla färger smälter ihop och man såg bara fiender när man var ungefär fem meter ifrån dem. När det kommer till ljudet i spelet har jag väl inte något plus eller minus att säga. Ljuden kändes lite overkliga när det kommer till vapenljuden men annars var de helt okej.
Efter denna negativa sektion på skjutandet måste jag tyvärr gå vidare till hur vapnen hanteras. Genom spelet försökte jag spela så många klasser jag kunde för att pröva alla vapen och jag måste säga att ingen känns riktigt bra att spela med. Du får inte någon riktig konfirmation att du träffar spelare och vapnen känns inte verkliga i sättet de hanteras på. Ofta sköt jag mot en annan spelare och var ganska säker på att jag träffade, men fick ingen konfirmering som att blod kom fram eller något. Till och med PUBG som försöker vara verklighetstroget på det sättet har en ganska tydlig blodanimation när man träffar en spelare.
Allt som allt är spelet i early acces, men i detta stadium hoppas jag att de gör om många delar av spelet. För det första finns det bara spelare på fredagar, då utvecklarna själva spelar för att testa spelet. Sen är spelet väldigt oslipat. Mer jobb behövs; mer servrar runt om i världen, ändringar av vissa system och jag tror att spelet skulle uppskattas av de flesta spelare som testar på det.
Denna förhandstitt baseras på PC versionen.
Warfare 1944. Lägsta pris 85 kronor enligt Steam.com 2020-08-22.
Recensionsex tillhandahållet av MicroProse.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.