Det händer att jag stöter på spel som inte riktigt klickar med mig som genre, men som har en specifik spelmekanik eller något element som gör att jag ändå inte kan slita mig från spelet. Därför blir jag lite extra lycklig när jag senare återfinner samma spelmekanik i en spelgenre som ligger mig närmare hjärtat. Cozy Caravan är ett prima exempel på just en sådan situation.
Personligen är jag väldigt förtjust i spelloopen att samla in resurser, förbereda dem på något vis och sedan sälja dem till kunder under en marknadsdag eller dylikt. Cozy Caravan har kombinerat detta med en tillbakalutad resa genom ett sockersött odlingslandskap. Efter att du skapat din egen urgulliga karaktär, a la chibi-djur ur en hel drös med olika djur så som räv, ko, groda eller utter, så introducerar spelet dig snabbt till spelloopen.
I den förhandstitt som jag fått till mig finns det en något svag berättelse som lägger grunden till att du ger dig iväg med din mormors karavan-vagn tillsammans med din bästa vän Bubba. Det hade varit trevligt om berättelsen blev lite mer närvarande i den fulla releasen än vad den är i förhanstitten, där den presenters i form av brev som inte alltid känns helt förankrade med spelets progression. Men i ärlighetens namn är det inte därför vi är här. Vi är ju här för att få köra runt med en karavan dragen av en gigantisk humla och prata med gulliga djur!
När du vandrar stigen fram kan du hälsa på alla du ser med ett litet “Ojo!” och blir bemött av en glad vinkning med tillhörande hälsningsfras. Och inte bara för att det är fantastiskt gulligt, vi blir även belönade för att hälsa på karaktärer vi träffar på! Istället för en valuta i form av mynt, samlar vi som spelare på oss kärlek, eller uppskattning. Jag vet, det låter lite larvigt… Men är faktiskt ganska tillfredsställande i kontext med spelloopen.
Vi har i uppgift att först och främst hjälpa olika odlare med att skörda deras små åkrar. I den första byn plockar vi tomater, morötter och sallad. Som tack för att vi hjälper till med skörden får vi hjärtan som fyller en uppskattningsmätare. Hit går även uppskattning från hälsningar! Utöver detta får vi även några av de grödor som vi skördat. När mätaren är full omvandlas den till ett mynt som vi kan använda för att uppgradera vår karavan-vagn.
I vår karavan finns vårt kök. Genom uppgraderingar kan vi utöka vilka typer av rätter vi kan laga, från att bara ha en bänk med kniv och mortel till vad jag antar blir ett helt kök. Uppgraderingarna hos gillet samt flikarna för textil och trä i receptboken gör mig spänd inför den fulla releasen då det blir tydligt att jag under förhandstitten inte haft möjlighet att låsa upp allt som komma skall. Själva recepten får vi genom att hjälpa olika karaktärer vi möter på vägen, oftast genom att utföra uppdrag som inte har med odling att göra.
Beredningen i ditt kök gör du genom olika små minispel. Med rätt timing ska vi klicka på knappar eller röra handkontrollens spakar på olika vis. Det är enkla små minispel som lätt sätter sig i fingrarna och snabbt blir translika när vi förbereder många rätter. Det vi samlat på oss och sedan förberett säljer vi sedan på en marknad. Det är här spelet enligt mig sätter den sista stjärnan i sin grundmekanik. På helgdagar kan du öppna din egen marknad i anslutning till karavanen i någon av de byar du besöker. Varje by där du kan sätta upp din marknad efterfrågar olika varor och marknadsdagen bjuder på tre rusher med fler kunder. Olika varor och hur mycket tid du lagt ned på att förbereda dem ger dig olika mycket uppskattning när du säljer dem. Det är under marknadsdagarna som du kan håva hem storkovan, som du sedan kan använda för att även uppgradera antal marknadsstånd med mera.
Efter introduktionen i den första byn bär det av ut på vägarna och du styr själv karavanen och jättehumlan Rigby på vägarna genom landskapet. Det finns en dygncykel som främst påverkas av dina resor mellan byarna, stannar du i en by hela dagen går tiden betydligt långsammare än om du är på resande fot. Tidräkningen sker sedan i veckodagar.
När vi reser mellan byarna ser vi hur befolkningen i byarna arbetar på fälten eller har picknick mellan träden. Genom att kameran zoomar ut görs en tydlig skillnad mellan byarna och landsbygden men även resan känns levande genom allt liv längsmed vägen och sporadiska dialoger mellan dig och din vän Bubba. Tiden det tar oss som spelare att navigera vagnen mellan byarna är relativt kort och utgör ett trevligt avbrott i utforskandet av byarna.
Likt intresset för olika varor finner du olika råvaror i de olika byarna, som givetvis är namngivna delvis efter vilken råvara som finns där. För att samla på dig ingredienser till den där morotskakan måste du alltså besöka ett antal byar för att hitta allt du behöver.
Varje by är fylld med namngivna karaktärer. Många kan du prata med och ha en kul liten dialog, en del kan du enbart vinka till på avstånd. De mer pratsamma karaktärerna kan även ge dig hintar om vart du ska ta vägen för att uppfylla en förfrågan du fått. De side-questesca uppdragen du får går ut på att hitta en specifik karaktär i en annan by och antingen få ett föremål eller helt enkelt ge dem skjuts tillbaka hem. Det finns flera karaktärer som du träffar på upprepade gånger med snarlika förfrågningar, men med tillräcklig variation för att det inte ska kännas som enbart upprepning. Ytterligare en aspekt som jag ser fram emot hur den utvecklas i det fulla spelet.
Dessvärre finns det ingen uppdragslista, något som spelet tidigt etablerar att din karaktär och din bästa vän Bubba inte orkar ta tag i. Detta störde mig till en början, men pratar du med de karaktärer du stöter på i byarna så berättar de vilket uppdrag som spelet tycker det är lämpligt att du tar dig an.
När du tar med dig någon på din karavan så sitter de längst bak på vagnen och syns faktiskt hela tiden. Vilket jag ser som en härlig touch då mindre viktiga karaktärer i spel ofta bara blir en osynlig del av din packning.
Andra karaktärer som dyker upp kan även vilja spela ett minispel med dig eller leka kurragömma. Allt detta ger enligt mig liv åt spelet och ett glatt återseende när man stöter på samma karaktär vid upprepade tillfällen på olika platser.
Ljudbilden är härlig i sin enkelhet och synttonerna som spelar när vi ger oss ut på vägarna är en trevlig kontrast till den mer klassiska farm sim-musiken vi hör i byarna. Handkontroll är rekommenderat från utvecklarna och jag håller med, även om promtsen för om jag använder handkontroll eller tangentbord i nuläget är lite förvirrande. Ibland får vi de för handkontroll och ibland de för tangentbord. Det går att spela med tangentbord men då blir det inte lika följsamt i rörelse eller minispel.
Så klart har jag stött på ett antal buggar och jag är lite orolig över att utvecklarna inte ska hinna rätta till dem alla inför den fulla releasen, med allt det material som de ska lägga till enligt hintar i förhandstitten. Till exempel är förvirringen kring promts för handkontroll eller tangentbord något som ibland låser spelet, om än ytterst kortvarigt. Jag har råkat ut för att npcer har funnits på två platser i samma by och att minispel eller uppdrag låst sig eftersom de saker jag ska samla in inte genererats synliga. Alla dessa buggar har löst sig genom en omstart och jag har inte förlorat någon spardata. Jag håller tummarna för att dessa är bortpolerade till den fulla releasen, för annars ger det ett betydligt mer opolerat intryck.
Nu har jag gjort en väldigt lång utläggning för att bara täcka en förhandstitt, men jag har känslan av att spelet har en hel del mer att ge i sin fulla form. Den blandning av resande, samlande och försäljning som Cozy Caravan bjuder på tycker jag gör att det står ut ur den stora mängd med just mysiga spel som släpps på senare tid. Jag håller tummarna för att de buggar som jag stött på är åtgärdade till den fulla releasen eller snart därpå, för då tror jag vi kan räkna detta till en riktig pärla för året.
Denna förhandstitt baseras på förhandsversionen till PC.
Cozy Caravan. Lägsta ordinarie pris 227 kronor enligt Steam 2024-05-16.
Recensionsex tillhandahållet av 5 Lifes Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.