Ett mord har skett och du har skickats för att ta reda på varför, men du är inte en typisk donutälskande polis i landet för de fria, utan en specialagent med cybernetiska implantat på plats i Nordsund.
Du anländer med tåg till Nordsund och där så visar det sig att ett till mord har skett alldeles nyligen. Denna gång heter offret Karl och han har, likt det andra mordoffret, knivhugg över hela främre delen av kroppen. Han har också ett skåp med tillhörigheter där han jobbar, men vilket skåp är hans? Här så får du själv välja hur du ska ta dig an problemet som uppstått. Du kan prata med vittnet som jobbade på fabriken och se om han kanske vet vilket skåp som var Karls, eller använda ditt inbyggda scanningsverktyg och söka efter liknande DNA som finns på Karls kropp. Detta och flera andra tillfällen i demot sätter Whispers of a Machine (WOAM) på en annan plats än vanliga peka och klicka-spel. Det ger en härlig tyngd till ditt tillvägagångssätt och den klassiska ”dina handlingar har konsekvenser”-rutan i spelets startsekvens känns inte bara som tomma ord.
WOAM är utvecklat av Clifftop Games och Faravid Interactive. Två små, svenska, indiestudior med säte i Göteborg. Detta är båda studiornas andra spel och det lilla jag fått spela har varit otroligt stämningsfullt och välskrivet. Interaktionerna mellan de olika karaktärerna är naturliga och drar storyn framåt utan att det känns forcerat. Pusslen som du stöter på är logiska och svåra nog att ge dig en utmaning, men inte så hopplösa att du måste sitta med en walkthrough i bakgrunden. I demot har jag haft tillgång till tre augmentations: en scanner som kan hitta även de minsta ledtrådar, en slags hjärtmonitor som avslöjar om folk ljuger eller undanhåller information, och tillfällig superstyrka. Alla tre har haft sina olika användningsområden och bidragit till en fantastisk sci-fi-känsla.
Det pratas också vitt och brett om ”the collapse”, en mystisk händelse som bidragit till ett förbud mot AI av alla de slag. Vilket också verkar lite motsägelsefullt då du själv har injicerats med små nanomaskiner (som kallas the blue) för att få dina övernaturliga förmågor. Dina val sätter dig också på en av tre personlighetsvägar som ska ha konsekvenser längre fram på vägen. Det är inget jag märkte av nu vid demot, men förhoppningsvis utvecklas det till något bra senare i spelet.
WOAM känns innovativt och drivande. En fräsch fläkt i den lite vattniga peka och klicka-genren. Personligen tycker jag att det ser väldigt snyggt ut med sin mix av målade bakgrunder och pixelkaraktärer. Spelets manus känns stabilt och som att det har något att berätta. Att sedan röstskådespeleriet är av hög kvalitet lyfter allt till en ännu högre nivå. Jag kommer sitta spänt och vänta på den fulla releasen så att jag kan få uppleva mer av den värld som jag bara har fått glimtar utav, och ta reda på vad som hänt i Nordsund.
Denna förhandstitt baseras på PC/Steam demo-versionen.
Spelex tillhandahållet av Raw Fury
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.