Snart är andra decenniumet här, och vad är då bättre än att se in i framtiden ytterligare. Mot en framtid där vi kan få alla spel samlade i en enda app. Prestationer, klienter och aktiviteter samlade i ett. Detta är redan nu möjligt i den öppna beta som finns av GOG Galaxy 2.0!
Tanken med denna förhandstitt är att ge insikt i vad som i nuläget är programmets styrkor och svagheter. Men givetvis så är detta något som kan (och förhoppningsvis kommer) förändras alltmer vi kommer närmre en full release.
Det som vi först slås av är den otroligt stora integrationen av andra spelklienter på PC; Uplay, Epic Games Store, Steam, Origin och Xbox Live för att nämna några. Ja det stora stödet av klienter och speltjänster är nära nog bara toppen på berget om vi även ser att de även vill automatiskt föra in ”achievements” (från de respektive tjänsterna), chattfunktionalitet över de flesta spelklienter, och leaderboards. Ja, funktionaliteten är redan nu häpnadsväckande effektivt sett till skanning efter dina installerade spel, eller spel du bara äger oavsett tjänst och spelklient.
I mitt fall så lät jag läsa av samtliga av mina spelförråd – vilket skedde snabbt och enkelt efter jag kopplat de olika speltjänsterna mot GOG Galaxy. Sedan var det bara att börja spela. Ja, du kan till och med koppla ditt Sony Playstation och Xbox Live konto, för att se vilka spel du har på konsoler om du så önskar. I alla fall de spel du nyligen installerat eller spelat. Smidigt och enkelt om man vill ha en totalt övergripande bild på ditt spelande, även om du givetvis inte kommer kunna spela konsolspelen i klienten.
Sedan bör det ju så klart nämnas att du enkelt och smidigt även ges tillgång till de spel du ev. köpt på gog.com. Där du även har tillgång (beroende på spel) till molnsparning, en visualisering över dina framsteg i olika spel och en bra ”storefront” där du enkelt ser vad som är nersatt i pris, samt bra filtreringsmöjligheter om du söker ett visst spel. Här kunde vi testa med två spel – i vårt fall ”Disco Elysium” och ”LOST EMBER”. Två titlar som får representera hur GOGs egna spel hanteras.
För GOGs egna spel – så finns nu även ”achievements”, patchhistorik och översikt lättillgängligt. Då spelen också är DRM-fria så är det lätt att komma åt installationerna utan några problem, på olika datorer – och du ges här även tillgång till GOG Galaxys molnfunktion. Och precis som i Steam eller andra klienter, så sker uppdateringar av spelen automatiskt, vilket numera är ett måste för alla större spelklienter.
Ja, GOG Galaxy har en del väldigt lovande sidor, men dessvärre några mindre bra, som varierar från småirriterande till rentav ”gamebreaking”.
Småirriterande saker kan vara att konsolavkänningen inte är så exakt. Den kan i mångt och mycket säga att du ”äger” ett spel du bara testat i beta eller testperiod, då den inte verkar kunna skilja dessa spel mot de du på riktigt äger. Förvisso kan du enkelt dölja spel som du vet med dig att du inte äger – men hade hoppats att de löst detta. Men det är väl komma skall…
Sedan har vi ”achievement”-visningen som förvisso funkar – men av någon anledning inte känns av när du väl får en sådan. Det kan vara att synkningen laggar eller att det inte är fixat till fullo ännu. Men när jag körde Xbox Game Pass spel och fick achievements så kom det aldrig in i aktivitetslistan i GOG Galaxy…utan förde med sig mer strul.
I stunden ett ”achievement” skett, så tog det inte allt för lång stund innan hela GOG Galaxy fick tuppjuck. Ibland kunde skärmen bli svart, ibland så stängdes spelet ner. Ganska surt om man lirat ett bra tag och sedan helt plötsligt fick en krasch.
Vilket för oss in på två enorma problem som vi var med om i nuläget; vi har försökt kolla GOGs forum för att se om någon har några bra svar på detta, men tyvärr icke sa Nicke.
Det första är vad som hände efter en av dessa nersläckningar – i specifikt Xbox Game Pass titlar (för PC). Helt plötsligt fick alla spel felmeddelanden när de skulle startas upp igen – vilket resulterade i att samtliga fick avinstalleras helt för att laddas ner på nytt. Något som ni säkert förstår kan vara extra surt när det är enorma nerladdningar vissa av dem.
Sedan har vi den andra aspekten som förvisso är mer nischad – men som är ett problem som vi verkligen måste slå ner på. GOG.com har mycket med äldre spel, många som kör speciallösningar där DosBox går igång. Här har vi märkt att vissa spel automatiskt drar ner på uppdateringsfrekvensen (vilket kan vara förståeligt dock då äldre spel minst sagt är av en annan era) – men när det påverkar till den grad att grafikinställningarna rentav tar bort vissa uppdateringsfrekvenser, ja då blir det inte längre lika roligt. I vårt fall så kör vi på en 144 hz Freesync/G-Sync monitor – som i regel alltid ställer in sig rätt. Men efter installationen av GOG Galaxy så ändrar programvaran på saker och ting, så till den grad att du plötsligt enbart kan välja 60, 100 eller 120 Hz. Ja, 144 hz försvinner vilket inte bara påverkar upplevelsen, men också skapar merjobb då det är svårt för vem som helst att återställa detta. Än mer en nybörjare eller vanlig spelare.
Detta kom dock mest vid användning av Windows 10 spel (via Xbox Game Pass), så spelar ni främst över Steam, Uplay eller liknande, så kan det vara något ni märker mindre av. Förhoppningsvis är detta något som GOG fixar allteftersom, då det på något sätt påverkar din dator på ett väldigt oroväckande sätt.
Men med det sagt – hur är då helhetsintrycket av spelklienten, och vad bör du ta med dig av denna förhandstitt?
Till att börja med – detta ÄR en beta ännu. De fel vi var med om kan mycket väl vara åtgärdade inom kort, och kan dessutom vara något som inträffar för en specifik typ av hårdvara/setup. Det är dock något man behöver ha i åtanke – en beta som denna kan medföra problem som är svåra att sia om på förhand, så tänk på det innan ni tar ner det. Jag skulle även vilja se att man kunde lösa in spelnycklar för andra spelklienter direkt in i GOG Galaxy 2.0, men det går inte ännu – även om jag kan förstå varför det inte funkar.
Med det sagt, så är detta verkligen första gången själva hanteringen och användandet av många olika spelklienter faktiskt sker enkelt och välgjort. Du får en total kontroll över alla de spel du har – och kan följa vänners framsteg i spel över flera plattformar och spelklienter och på det så kan du även chatta med många.
Även om det i nuläget kan vara ett vågspel att ge sig in i GOG Galaxy 2.0s utopi, så finns det ännu många orosmoln som det inte går att blunda för. Det är fortfarande lite vilda västern efter du installerat – men om du är villig att testa, så finns den redo att laddas ner redan nu på gog.com. Även vilda västern blev civiliserad med tiden…
GOG Galaxy 2.0 (open beta). Kostnadsfri spelklient – 2019-12-25.
Recensionsex tillhandahållet av PR Nordic/GOG.com.
(Avser insyn av programvara samt provexempel av spel)
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.