Är Fae Farm bara ännu ett farm-sim? Eller kan det leverera den där lilla extra klicken magi? Här får vi en hel buffé med vad genren har att erbjuda; odlingssäsonger, upptäckande, magi och mer!
En dag hittar du en flaskpost med en förfrågan om att komma och hjälpa några människor på en ö långt borta. Du bestämmer dig för att ge dig ut till havs men fångas i strömvirvlar utanför ön och spolas upp på stranden. Men fram kommer du ju. Väl där blir du välkomnad med öppna armar till en ö med en rad lite udda problem.
Stadens borgmästare ger dig en gård och förklarar hur du odlar och så är du igång. Det är det vanliga som gäller, du sår dina grödor, vattnar en gång om dagen och så skördar du det du sått och sköter om dina djur. Men utöver att sköta din gård får du ge dig ut på äventyr för att slåss mot gulliga monster och göra dig av med de snåriga törnbuskarna och mörka skuggorna som finns runt om på ön.
I en farm-sim kan vi idag vänta oss saker som att fiska, kunna fånga insekter, gå ned i grottor för att samla resurser och planera våra grödor efter säsonger och väder. Men det som får Fae Farm att stå ut lite och som har fått många att se fram emot spelsläppet är att det finns magi och att du ganska snart får vingar!
Jag var personligen lite skeptisk till den stora förväntan som byggts upp för Fae Farm, vad var det egentligen som skiljde det från den stora mängden? Många farm-sim har släppts på sistone och få har lyckats stå ut ur mängden. Men jag blev glatt överraskad!
Magi och din trollstav blir snabbt viktiga delar av hur du får huvudberättelsen att avancera. Olika trollformler kan undanröja olika hinder och när du går ned i grottorna fungerar även dessa formler för att attackera de monster som finns där. Monstren utgör vardagsföremål som plötsligt fick liv och därför jagades ner i grottorna under staden. Till exempel stöter du på levande ankare och kistor som ger dig olika föremål när de slås ut.
Att gå ner i grottorna utgör även en del av huvudberättelsen, istället för att bara vara ett sätt att samla resurser. Att nå botten på grottorna verkar leda till att du låser upp nya formler och områden i spelet. Under den första del som jag har fått möjlighet att testa på har jag fått undersöka den första grottan. Där utgjordes bottennivån av grottan inte en stor bosstrid som jag förväntade mig, utan där möttes jag av ett större uppdrag att samla in föremål inför en gemensam ansträngning. Att ta bort strömvirvlarna utanför ön.
Denna ”snälla och trevlig” inställning går som en röd tråd genom spelet. Det kan nog låta lite tråkigt, men spelet är väldigt förlåtande. Det är sällan som du blir bestraffad för att du inte lyckas med något. När din karaktär är uppe för sent blir hen bara transporterad tillbaka till sitt hus och en ny dag börjar, inga förluster, ingen sjukhusräkning för att man svimmat eller några konsekvenser på din styrka kommande dag. Detta var verkligen en lättnad för mig personligen och något som inte gjorde spelet tråkigare, utan snarare öppnade upp för ett annat spelsätt än de traditionella farm-sim som jag vant mig vid där man alltid måste sprinta tillbaka till sitt hus varje kväll. Om grödorna inte blir vattnade en dag så dör de inte heller, de bara stannar i växten. Spelaren blir helt enkelt inte bestraffad för att man är lite sen, eller bara lite lat. Detta var något som jag tidigare varit skeptisk till men som jag verkligen uppskattade.
Det är lätt att skapa alla de olika möblerna och raffinerade föremålen. Och viktigast av allt, det tar en rimlig tid att omvandla råa material till plankor och polerade stenar. Något som i flera farm-sim jag spelat de senaste åren tagit plågsamt lång tid. Och dekorationer är det bara att plonka ut så snart du har samlat på dig materialen. Med en god avvägning för hur svårt det är att samla på sig de olika material blir det lagom tidskrävande utan att bli frustrerande. På ett sådant sätt att jag alltid blev lite nöjd med mig själv när jag lyckats bygga färdig hela stengången eller byggde ihop den specifika möbeln.
Vilka möbler du bygger och placerar i ditt hus påverkar dina stats. Alltså desto fler möbler och vilken typ av möbler du inreder ditt hus med påverkar hur mycket hälsa, energi och magi som din karaktär kan använda varje dag. Detta tycker jag är en superspännande spelmekanik. Något som får en att tänka på mer än bara utseendet och låter oss som spelare göra mer taktiska val av hur vi inreder våra hem.
Det finns många olika typer av uppdrag. Utöver huvudberättelsen och en rad sidouppdrag så finns det uppdrag knutna till de olika årstiderna, vänuppdrag till olika karaktärer och arbeten där vi får uppdrag med olika teman. Alla dessa skapar en bra avvägning mellan att göra det man vill och göra mer eller mindre tidskrävande uppdrag. Jag tror även att det är dessa uppdrag som kommer hålla kvar spelare långt efter att de klarat ut spelets huvudberättelse.
Trots att världen är liten fick jag känslan av att det fanns massor att upptäcka. Variationer i växter både på gården och ute i världen samt variation i insekter och fiskar gjorde att varje säsong blev något nytt och spännande. De grödor du kan odla kan du inte heller bara köpa rätt av. Du måste själv gödsla dina grödor med magisk gödsel för att de ska omvandlas till säsongens sorter och vill du odla mer av dem måste du själv göra fröer av det du skördar. En ny och lite annorlunda mekanik som även gav farmingen en lite nytänkande twist.
Det enda som jag tycker var lite tråkigt är att de säsongsbundna festivalerna inte direkt gjorde något väsen av sig. Ingen direkt inbjudan och jag fick leta efter festivalen, som på sin höjd sträckte sig lite utanför stadshuset.
Karaktärerna är även de lite tråkiga. De har inte mycket till personlighet även om de designats utseende-mässigt till väldigt intressanta filurer. Du kan få en cut-scene eller två när ni blir nära vänner eller dejtar där man kan få lära känna dem lite grann, men i övrigt säger de inget direkt personligt och de flesta har samma hälsningsfras på repeat.
Kontrollerna är enkla och jag personligen föredrar att spela med handkontroller, men de fungerade minst lika smidigt med tangentbord och mus. Menyerna är inte helt intuitiva, men man får snart grepp om dem.
Musiken är trevlig och följer händelserna genom att den får högre tempo när det är fiender i närheten eller lugnar ned sig framåt kvällen. Övriga ljud är gulligt komponerade med pling och plong-ljud som effekter på allt du gör. Din karaktärs utrop av glädje varje gång den plockar upp något nytt kan dock vara något irriterande… Så välj en röst du kan stå ut med eller så kan man välja att inte ha någon röst alls.
Fae Farm har varit ett farm-sim som har greppat mig på ett sätt som inget farm-sim har gjort på länge. Jag ville bara göra lite till, upptäcka en nivå till i grottan eller bara samla materialen till en ny pryl till gården. Priset som satts i förhand är enligt mig aningen högt, men spelet är definitivt värt den förväntan som omger det. Jag ser fram emot att upptäcka mer av vad spelet har att ge vid lanseringen.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
Fae Farm. Lägsta pris 475 kronor enligt Steam 2023-09-06.
Recensionsex tillhandahållet av Phoenix Labs.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.