I sagovärlden som är Fabledom hittar vi ögonfransviftande prinsessor, klassiskt basbyggande och bevingade grisar. Ett spel som flörtar med stadsbyggarspelgenren, och hoppas kunna vara svaret som alla ’The Settlers’ trånande spelare sökt efter. Nog finns potentialen här, men om den kommer nå sitt slutmål återstår att se…
I detta söta stadsbyggarspel bekantas vi med ett intressant upplägg, där inte bara klassiskt resurshantering och byggande existerar, utan även ett avslappnat men smått taktiskt strategispel, som siktar på att föra in årstider i mixen. Grunden är bekant, du börjar med ett par bosättare, skapar de hus att bo i, och yrken att göra – och sedan är det ’off to the races’. Självklart är trä en viktig resurs, så en skogshuggarstuga sätts upp först, därefter sågverk för att få plankor, stenhuggare och så vidare. Varje resurs behöver ett dedikerat hus, och en arbetare som du själv väljer att knyta till sagda hus – och på det sätter skiljer sig spelet redan nu från andra spel i denna nischade genre. Du får nämligen då och då besök från bosättare, och de vill bo i din by, men om du inte har en bostad åt dem drar de efter ett par dagar. Självklart bygger du upp bostäder, men då dessa kräver resurser och värme (under vintern) är inget alltid riktigt så enkelt.
Upplägget är en frisk vind i stadsbyggargenren som tillhör ’The Settlers’ lilla del, och bådar sannerligen gott inför detta spels fulla lansering längre fram. För utöver det mer igenkännbara spelupplägget med att balansera resurshantering och utökning av staden, tillkommer romantiska intressen i form av andra riken. Initialt kan du nämligen välja vilket kön du tillhör och vad din karaktär lutar åt – sett till det romantiska. Och det är givetvis fritt att välja kille eller tjej som potentiellt intresse, oavsett din karaktärs startpunkt, och öppnar upp för lite skönt rollspelande på ett sätt.
Du kan därefter jäms med spelets gång kontakta andra rikens regenter och börja med att ge gåvor – för att sedan till och med uppvakta personen i fråga. På detta sätt kommer det gå att längre fram ta del av fördelar från det andra riket, något som dessvärre inte var helt implementerat i denna ’early access’ version av spelet… men det är en skön twist som jag känner kan komma att fungera väl. Kruxet är givetvis att, för att få din älskades hand, behöver du komma med gåvor av olika slag – exempelvis 200 tulpaner. Men för att skrapa ihop en sådan mängd blommor, behöver du givetvis låsa upp sagda specialhus, och sedan också placera en arbetare i den. Något som kanske inte alltid är helt lätt av två skäl…
Det första är att det inte kryllar av arbetare, och det andra är att ett sådant hus enbart är till för gro tulpaner – något som inte på något sätt hjälper övriga bosättare i din lilla by. Till skillnad från ett yrke som bagare eller lantbrukare som kan hjälpa ditt lilla rike. Allt detta skapar en dynamik som kan bli intressant att följa upp till fullo längre fram, men som nu känns tydligt obalanserad.
Om vi istället rör oss tillbaka till basbyggandet och specifikt konsekvenserna av utökning av mark och påverkan av årstider, finns det ett par till intressanta aspekter värda att belysa. Hela kartan delas först och främst in i ett rutnät, där du behöver köpa olika rutor för att därefter kunna ta del av deras resurser. Lite påminnande om Cities Skylines eller SimCity. På detta sätt finns det ett distinkt sätt att utöka din by – och ta del av fler resurser, även om det i detta spel är mer utmanande, då terrängen är vad den är och inte kan ändras. Du behöver utnyttja kullar och berg på bästa sätt möjligt – och får hitta lösningar som gör att varje del av kartan är självförsörjande till viss del. Bosättarna och arbetare i allmänhet behöver inte vägar för att nå vissa platser, men de kommer ta lång tid att nå dessa platser, därför kräver detta en viss nivå av strategi. Tacksamt nog är det lättsamt och lagom utmanande i ärlighetens namn och därför kommer merparten av spelare i slutänden finna det ganska underhållande.
Du kan faktiskt skapa hjälteenheter som kan erövra specifika byggnader/varelser runtom på kartan. Dock inte helt implementerat ännu.
Den andra aspekten som skapar ytterligare ett lager av utmaning är att årstider (särskilt vintern) behöver tas med i beräkningarna. När vintern faller på kommer kylan och riskerar att frysa ihjäl dina innevånare om inte små kolbrytande värmehus placeras i närheten av bostäder. Dessa täcker en viss omnejd, och därför behöver du ett antal av dessa – och gärna en optimerad (i den mån det går) stadsplanering gällande bostäder, vilket inte alltid är det lättaste. Under året tillverkar och lagrar dessa specialhus kol, vilka sedan under vintern bränns upp och skapar värme. Detta är dessutom bara en aspekt, och gäller även mat som även det behövs under vintertiden, och kräver lagrad mat – som håller vintern igenom. Balansering av mängden arbetare på vilka arbetsplatser blir därför en punkt som hela tiden behövs stötas och blötas, då du vill maximera varje resurs användning och tillverkning i den mån du kan… något som också blir utmanande om t.ex. innan nämnda tulpanodling ska kunna bli verklighet.
Ett arbete under byggnation…
Nog finns det beståndsdelar här som lovar gott, men det är tydligt oklart sett till spellängd och innehåll. I nuläget når du som spelare en stoppkloss runt 7-8 timmarsstrecket och kan därefter inte expandera mer. Armébyggande och utveckling av de romantiska valen saknas, och även om den grundläggande spelmekaniken är förhållandevis färdig, blir det ändå tydligt att det är en bit kvar.
Sett till det visuella däremot upplevs spelet ha nått sitt ämnade utseende, då det med härligt serietidningsgrafik, där söta innevånare sakta men säkert lunkar fram över gata såväl som tuff terräng skänker det ett attraktivt skimmer. Dess gulliga speldesign passar som handen i handsken med spelupplägget, och tillsammans med en tillbakalutad ljuddesign där dess oförargliga musik kanske inte fastnar i minnet – får det ändå att kännas relativt unikt i dagens stadsbyggargenre, och märkligt nog ganska komplett. I alla fall utifrån dess presentation, som är svår att värja sig mot.
Ja, spelet är begränsat idag, och jag vet inte om dess annorlunda upplägg med säsonger och romantisk uppvaktning är något för alla – men jag ser ändå fram emot att se hur slutresultatet faktiskt blir. Bara det faktum att du kan ha en slaktare som snällt hjälper redan flygande grisar att nå himlen (så att säga) gör att gullighetsfaktorn i sig gör det värt att redan nu kolla in spelet.
Fabledom. Lägsta pris 15,99€ (ca 175 kr) enligt Steam 2023-04-26.
Recensionsex tillhandahållet av Dear Villagers.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.