Det är en konst i sig att designa städer och bygga dem så effektiva som möjligt. Simcity och Cities: Skylines har roat åtskilliga med sina moderna städer i alla möjliga miljöer. Men har du någonsin fått bygga din stad längs bergstopparna? Inte det? Då har du hittat rätt, nu kollar vi in Laysara: Summit Kingdom.
Jag har spelat en hel del stadsbyggarspel, men jag har aldrig spelat något där jag ska planera en stad längs med bergväggar för att nå bergstoppen. Det är vad Laysara: Summit Kingdom går ut på, att bygga en stad uppför ett berg. Låter kanske enkelt, men det finns mycket att tänka på för att staden ska överleva. Invånare trivs olika bra på olika nivåer av berget, lågländare gillar till exempel att bo längre ner på berget men munkar gillar istället de högre altituderna. För att få ut de bästa resultaten, samt de nöjdaste invånarna, är det bra att se till att dessas behov är tillfredsställda. Deras grundläggande behov är mat, vilket är lätt att fixa med lite ägg samt grödor som odlas, dessa transporteras sedan till ett sorts matcenter. De behöver också platser där de kan be, samt lite lyxigare grejer som köksredskap tillverkade av koppar. Som du kanske ser börjar behoven rätt simpelt, men för att de ska bli nöjdare, och än mer effektiva, behöver de också mer grejer. Det är också här dina problem som stadsplanerare börjar.
Första problemet är ytor, du måste planera noggrant och effektivt för att få ut det mesta av bergets begränsade utrymmen. Det är inte mycket som får plats på de olika ytorna och det är väldigt lätt att planera fel. Som tur är går det att flytta på byggnader utan att ha sönder dem, något jag uppskattar och gör att jag enkelt kan fixa till misstag jag har gjort tidigare under spelomgången. Det andra problemet är pengar, och det här är ett större problem. För att kunna producera saker som till exempel mat, måste man ha rätt sorts invånare som kan arbeta med det. Om du inte har tillräckligt med arbetskraft kommer spelet att hyra in arbetskraft åt dig som kostar mycket pengar.
Det var inte bara en gång jag såg pengarna springa iväg utan att riktigt fatta varför. Jag kan erkänna att jag inte alltid är den skarpaste kniven i lådan, men jag tycker spelet kunde vara lite tydligare med att förklara att de automatiskt kommer ta in arbetskraft som jag får betala för. Varför kunde inte produktionen bara stoppas? Visst, det lägger in ett extra stressmoment som kan vara intressant, men det kan också leda till en känsla av orättvisa för spelaren. Sen kan jag irritera mig på att jag har mål som visas uppe i det vänstra hörnet av skärmen som jag ska klara av, men som jag inte alltid visste hur jag skulle lyckas nå. Det stod vad jag skulle göra, men jag känner inte att spelet berättar hur jag når alla mål. Hur lyckas jag måla cederträd för att göra munkarna gladare och höja deras bostäder till nästa nivå? Det tog mig ett tag att lista ut, och det kändes halvt dolt i de få byggmenyerna spelet har. Men när jag stötte på de här hindren var det bara att fortsätta spela och titta runt bland alla byggnader samt kartan för att sedan få en snilleblixt och lista ut vad jag skulle göra. Men det skulle vara uppskattat om spelets tutorial täckte lite mer än bara basen för byggandet, men det kanske kommer i kampanjen.
Laysara är inte ett komplicerat spel sett till kontroller, utan du flyttar runt kameran med antingen WASD eller med musen. Du använder även musen för att välja vad du ska bygga och vart du bygger den. Inga konstigheter alls egentligen. När vi ändå är inne på lite positiva grejer vill jag säga att jag tycker att spelet ser väldigt mysigt ut, plus att det är kul att se hur invånare promenerar runt i staden under tiden jag bygger den. En annan mysig grej med spelet är den avslappnande musiken. Med den i lurarna kan jag sitta i lugn och ro och bygga vidare på staden.
Det finns lite olika sätt att spela på, kampanjen är inte tillgänglig än, men du kan fortfarande spela ett normalt läge, i ett scenario eller helt fritt. Du kan dessutom bestämma svårighetsgrad för din spelomgång. Det finns flera berg att välja mellan och de har alla olika för- och nackdelar. Vissa har lite mer faror, andra är dåliga för att odla mat och någon är väldigt trång att bygga på. Jag hoppas de kommer med fler berg längre fram, samt helt slumpade utseenden på bergen för de som vill ha mer variation i sina spelomgångar.
Att bygga städer bland bergen är inte helt säkert. Jag har redan pratat lite om olika problem du som stadsplanerare kan stöta på, men sen finns problemet med laviner som kan dyka upp lite hux flux. Om du råkar ut för en lavin kommer byggnader att täckas med snö och de kommer inte att fungera. För att undvika det kan du behöva bygga en barrikad av levande träd, som du dessutom kan använda för att få kol, för att stoppa lavinens framfart. Om du har missat att bygga en sån kan du skaffa några som skyfflar bort snön, men de kommer kosta pengar även om det inte finns någon snö att skotta undan.
I dagsläget tycker jag om Laysara: Summit Kingdom. Det är en kul variation att bygga mer på höjden och planera staden efter raviner och resurser som finns på bergsväggarna. Jag hoppas de gör sin tutorial lite tydligare, då tänker jag främst på att spelaren automatiskt förlorar pengar om inte förutsättningarna är rätt. Men också hur jag ökar nivåer på speciella byggnader som akademin, det känns som att de bara skummar över den biten i dagsläget. Men jag ser fram emot vad de hittar på i spelet härnäst.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Laysara: Summit Kingdom. Lägsta pris 19,50€ vilket motsvarar ca 225 kronor enligt Steam.com 2024-04-24.
Recensionsex tillhandahållet av Future Friends Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.