Att flytta spel från ett fysiskt medium till ett digitalt är inget nytt. Vi har bland annat sett såväl schack som patiens spelas på datorn under många år. Även rollspel samt andra brädspel har kommit till den digitala marknaden men jag har känt att något har saknats. Med Moonbreaker fick jag veta vad det var jag saknade, miniatyrfigurspel som man dessutom får måla! Men är det något bra?
När man pratar om miniatyrfigurspel kan tankarna ofta gå till Warhammer eller The Lord of the Rings där man bygger upp gigantiska arméer som man sedan använder i strid mot andra spelare. Nu är det här spelet betydligt mindre i skala i jämförelse med de exempel jag precis nämnde, men det finns ändå en del att hålla koll på. Först får man välja mellan om man vill spela mot människor, mot AI eller göra en Cargo Run som fram till för några dagar sedan kostade pengar att spela men som de sedan har valt att ta bort. Målet med de olika spellägena är detsamma men svårighetsgraden på motståndet kan variera en del. I en match spelar man en mot en och målet med en match är att ta ut motståndarens kapten. Denne har 20 hit points som man då behöver få ner till 0 men det är ofta lättare sagt än gjort. För dels har man fler figurer man kan sätta ut för att assistera sin kapten och dels har alla figurer specialförmågor som kan vända på matchen till sin fördel. Det finns alltså en del grejer att hålla koll på när man spelar, som att inte sätta en figur som är bättre i närstrid alldeles för långt borta från all action. Risken är då att denne hinner dö innan den hinner fram till striden.
Det är dock inte bara att slänga ut sina figurer hur som helst för de kostar nämligen något som heter amber. Denna amber används som valuta för att både kunna lägga till nya figurer samt för att figurerna ska kunna använda sina förmågor. Dessa förmågor kan vara att att ge en figur en sköld eller att dra en fiende närmare sig bara för att nämna några. När man har summonat en figur kan den inte göra något under sin första runda, vilket är en vanlig grej i bland annat Hearthstone eller Magic: the Gathering där man betalar resurser för att spela figurer eller monster. Detta gäller dock inte kaptenen utan denne kan röra sig samt anfalla direkt när den är åkallad. Det finns inget rutsystem för att se och räkna ut hur långt figurerna kan röra sig utan när man klickar på en figur får man se hur långt den kan gå under sin runda. Man får även se hur långt förmågorna når för att enklare kunna planera sina drag. Arenorna är inte särskilt stora men de är tillräckligt stora och har tillräckligt med hinder för att göra matcherna mer taktiska.
Battle report:
Matchen börjar med att båda spelare får ut sina kaptener på varsin sida av arenan, min kapten är robotgladiatorn Extilior och motståndaren använder sig utav jättegrodryttaren Astra. Jag tar under min tur och aktiverar en av Extiliors specialförmågor, Shield of Hope, som gör att han tar mindre skada. Sedan flyttar jag på honom åt höger för att hamna i ett bättre läge. Min motståndare flyttar Astra för att hålla kvar avståndet mellan sig själv och Extilior då Astra hellre anfaller på avstånd. Sen aktiverar Astra sin specialförmåga, Boost Morale, som permanent sänker kostnaden för en av figurerna som väntar på att spelas ut, helt slumpmässigt vilken figur det påverkar, men kommer till nytta i framtida rundor. Hen passar sedan på att piska Extilior med en lång grodtunga för sin attack, men eftersom Shield of Hope aktiverades under förra rundan tar han ingen skada. Jag flyttar Extilior mot Astra samt kastar in Aria, en gevärsskytt som specialiserar i att attackera på avstånd. Denne måste dock vänta en runda innan den kan göra något och det finns en risk att den hinner dö innan den hinner göra något alls. Jag aktiverar återigen Shield of Hope för att ge Extilior en skyddande barriär som fungerade bra i förra rundan, hoppas det fungerar bra igen. Astra tar återigen och ökar moralen för sina trupper för att sänka kostnaden för en slumpmässig allierad. Sedan tar jättegrodan sats och hoppar över en stor sten för att återigen öka avståndet mellan Astra och Extilior, bra att utnyttja sina avståndsattacker. Dock missbedömer Astra sitt nästa drag och upptäcker att hon inte kan attackera någon av mina figurer. Istället tar spelare 2 och lägger till Aegys Defense Dome som visserligen inte kan attackera eller röra på sig, men alla allierade inom dess område tar en mindre i skada, vilket inte är helt fel. Extilior ger sig inte utan fortsätter att följa efter Astra och lyckas precis få henne inom sin räckvidd för att kunna använda sin andra specialförmåga, Sword of Justice, som gör tre skada på alla fiender runtom honom när han svingar sitt svärd. Dock tar Astra en skada mindre eftersom hon står inom Aegys Defense Dome’s räckvidd. Men Aria flyttar på sig för att få in ett bra sikte utan att förlora för mycket på sin precision, men för säkerhets skull aktiverar hon sin förmåga Stillness som ökar träffsäkerheten med 75% tills hon flyttar på sig eller tar skada. Hon skjuter Astra och skulle ha gjort två skada men det reduceras ner till en skada tack vare Aegys Defense Dome. Min motståndare aktiverar en specialförmåga som healar Astra och hon har återigen fullt med liv. Sedan hoppar Astra iväg från Extilior till andra sidan av Aegys Defense Dome för att komma undan hans svärd som uppenbarligen gör rätt ont. Fortsättning följer…
För att få tag på nya figurer behöver man köpa boosterpaket för in-game valuta. Det finns tre figurer i varje paket och om man får dubbletter kommer dessa att brytas ner till en annan form av valuta. Denna valutan använder man sedan för att uppgradera figurerna man har till högre nivåer. I dagsläget gör inte uppgraderingen mer än att ändra på animationen som sker när figuren anländer till arenan, men det kan komma att uppdateras längre fram. En annan kul grej man kan göra med sina figurer är att man kan faktiskt måla dem i det här spelet. Nu är de redan färdigmålade men om man vill ha sitt egna mönster kan man göra ett eget färgschema där man sitter och målar figuren i sina egna färger. Det är lite pilligare att måla de här figurerna i jämförelse med när jag målar mina egna figurer med pensel. Det kan dock vara ovanan som visar sig och det var rätt kul att sitta och testa sig fram med olika sätt att måla på. Sen att få spela med figurerna man har målat är ju en extra bonus tycker jag.
Jag gillar spelets rymdtema då man slåss på olika planeter med figurer som är flera olika raser och ser ibland rätt knasiga ut. Miljöerna är olika planeter med olika klimat som ser väldetaljerade ut och figurerna passar väl in under matcherna. Det är som om jag hade spelat med figurerna på mitt köksbord. Ljudbilden är också bra med figurernas röster samt hur de olika effekterna låter. Om en attack genomförs låter det som att den händer och ibland låter det väldigt tungt.
Det här kan bli ett kul spel för de som gillar minifigurer och vad det innebär att spela med dem. Jag skulle dock vilja se lite bättre verktyg för att måla figurerna och inte bara en sprej, utan gärna en pensel också för att få de mer skarpa detaljerna som ögon. Sen hade det varit intressant att se lite olika effekter som sker på banorna när man spelar. Om man till exempel spelar på en bana med snö och is hade det kanske varit intressant med en snöstorm som påverkar rörelse. Inte säkert att det hade fungerat bra men hade kunnat vara intressant. Utöver det vill jag se än mer figurer som jag kan måla, men det är ju en självklarhet. Till sist hoppas jag att de inte tänker ta betalt för det här spelet när det släpps på riktigt om de ska ha kvar sina mikrotransaktioner. Det är inte många spel, om ens något, som kan ursäkta sånt vid release men jag kan ha lite överseende med det när spelet fortfarande är under utveckling för att ge utvecklarna lite mer pengar för att kunna göra spelet bättre. Men sen ska det bort!