Innehållsförteckning
Inom genren RTS så finns det många varianter av metoder för att bygga ditt samhälle. Vad Manor Lords erbjuder är en trogen simulator om hur dom medeltida städerna växte och frodades.
Jag vet inte särskilt mycket om hur medeltida tillväxt såg ut, men jag kan nog göra en bättre gissning nu när jag spelat Manor Lords av dess soloutvecklare Greg Styczeń. Det finns en oerhörd nostalgi för mig när jag ser mina små medborgare självmant krylla omkring i ett nätverk av utbud och efterfrågan, som i The Settlers 2 eller Stronghold. Vi går in på detaljerna om hur detta spel på något sätt lyckats bli så populärt med över 3 miljoner önskelistningar på Steam, någonting som förbryllar Greg själv. Men någonting rätt har han ju gjort.
Välj din herre och tilldelas ditt land.
Spelet tar plats i Franconia, en del av vad som nu är centralsödra Tyskland under 1300-talet. Som start så erbjuds tre olika scenarion där det ena är storydrivet och dom andra två är mer typiska arkadlägen med storyfria mål. Du har ”Rise to prosperity” som erbjuder en mer lugnare variant där du slipper strida och bara behöver bygga din stad till nivån ”Large town”, medan ”On the edge” har samma mål men där invasioner förekommer och miljön är mer straffande. Jag valde scenariot ’’Restoring the peace’’ där du är en herre ute på uppdrag att besegra en illegitim baron. Du får en bit land av kungen och sedan är det bara att dra igång. Du börjar med ett tält, lite resurser och en oxe som kommer mycket väl till pass. Fortsättningsvis så konstruerar du dina byggnader som förvaltar nya resurser, utökar din stad och får in fler medborgare. Någonting som inte sköter sig självt eftersom din stad bygger på sitt rykte. Om du inte tar väl hand om din befolkning med god stadsplanering så sjunker ryktet och folk börjar söka efter grönare betesmarker. Det ligger därför i ditt intresse att hela tiden se till att det finns tillräckligt med mat gott förvar och bränsle i form av vedklabbar för dina bönders eld.
Om det vore så enkelt! Nej, för individers nöje och lycka så krävs lite mer än en fisljummen eld och halvkokt gröt. Variation är mycket eftertraktat vilket senare blir krav när dina bönder gör klassresan till borgare. Kläder, kött, kol och öl på den lokala krogen är alla ett måste om du vill locka till dig eftertraktad migration. Även säsonger kommer med sina behov, där vintern är kall, kräver mer resurser medan somrarna är sköna och till för grödor att växa. När du väl börjar att plugga igen hålen i efterfrågan så börjar tillväxten komma, tillsammans med nya krav och behov. Ditt rykte lockar även till sig ohederligt folk som banditer och andra herrar som vill etablera på ditt land, någonting som du måste åtgärda. Det ligger i ditt intresse att börja bilda en milis som kan försvara mot eventuella invasioner och sätta efter banditer som stjäl dina förnödenheter.
En sömlös statsbyggare.
Där spelet framförallt lyckas enligt min mening är inom stadsbyggandet. När vi talar om känsla för hur system funkar så är Manor Lords en god kandidat där vägbyggandet obesvärat dras kring och hus utökas på intressanta sätt. Varje gång du placerar någonting så slås det ned med ett tillfredställande duns som verkligen markerar att du faktiskt placerat din byggplan. Strax efter så börjar dina bönder att interagera med grunden som ett gäng myror på en intressant matbit. Rätt som det är så kommer det upp en liten byggnad och beroende på vad det är så kan det ge jobb åt en eller ett flertal familjer. Familjer är enheten som medborgarna består av, men dessa kan bli större om det tillkommer fler individer in i familjen. Detta utökar effektiviteten av produktionen och är därför mycket eftertraktat, då du kan tillsätta olika industrier en eller fler familjer beroende på behovet av en resurs. Ju större familjer, desto bättre produktion. Säsongerna kräver olika mängd arbetskraft där våren och hösten ökar prioriteten av skötseln av åkrar och på samma sätt som i verkligheten så är växtföljden viktig, vilket gör att du inte kan plantera samma säd varje år utom måste variera dina grödor för att näringen ska fortsätta vara god. Så att se till att ha familjer redo när detta blir aktuellt.
Husen i Manor Lords kan jag erkänna är nog det minst intressanta ämne som görs på det mest intressanta sätt. Vanligtvis i RTS-spel så är alla boningshus enhetliga och lika varandra, medan i Manor Lords så är dom storleksorienterade. Du placerar ut fyra punkter med hjälp av musen och beroende på hur stor yta du väljer så får du ett antal hus. Dessa kan ha bakgårdar som också varierar sig i storlek beroende på hur du sätter punkterna och inom dessa så kan du driva industrier, både inom matproduktion och förnödenhetstillverkning. En bakgård kan bli en smedja medan den andre växer morötter, marknadsbehoven och nöden kommer att styra din planering. Även placeringen av åkrar fungerar på samma sätt där punkterna formar storleken.
Strid är inte ett krav.
Men klart att det är coolt. I alla fall tills du faktiskt lyckas bygga din milis. Här finns det ett antal punkter att påpeka, vilket är bland annat att spelet i sig är en långsam variant. Jag tror jag spelade ungefär 6 timmar och därmed haft 5 år på mig innan jag stötte på min första påtvingade strid. Markera påtvingade, eftersom jag blev oförberett invaderad. Jag behövde därefter snabbt samordna mina män för motattack, någonting som både gick bra och helt åt skogen. Alla mina skyttar blev tagna i ett bakhåll medan mina spjutmän fick ta hand om en annan mindre trupp banditer. Skyttarna dog, alla 32, medan mina spjutmän återsamlades efter sin vinst och slog tillbaka inkräktarna. Synd bara att jag inte fick ett rungande hurra från mina män som besegrat vandalerna.
Vad jag kunde konstatera inom striderna är att dom verkar trogna till hur det faktiskt ser ut. Det finns sannerligen en stor mängd media där ute som skildrar medeltida strid både actionpackat och romantiskt, medan i verkligheten så ser det mer ut som ett gäng uppklädda apor med pikar som skriker på varandra från varsitt håll. Här och där så flyger det fram en spets som petar dig någonstans där det gör ont och sen var det slut på ditt liv. Det är i alla fall så som min strid såg ut som, vilket framförallt bestod utav bönder, hantverkarmän och ett gäng desperata banditer som bara ville ha en bit mat. Så, ja, det var en fantastisk strid! Jag var oerhört övertygad! Vad detta sedan innebar för mitt samhälle var att det blev en oerhörd brist på arbetskraft och jag hamnade i en besvärlig spiral av att försöka forsla bort ruttnande kroppar och ersätta dom som gått förlorade. Det slutade med att jag gav upp på denna kampanj för att försöka mig på en ny. Om jag hade haft ett gäng välutrustade krigare så kanske sett lite annorlunda ut, men även detta är någonting som tar mycket tid och skickligt statsbildande.
Lite rå i kanterna, men åh! Sådan magi!
Manor Lords kan jag i slutändan konstatera är en mycket bra början på ett spel som har god potential att bli en fullständig klassiker. Det drar in dig med en välutvecklad och oerhört tillfredställande statsbyggarmekanik tillsammans med ett ljuvligt soundtrack av medeltida instrument. Musiken både hoppar och skuttar omkring med livliga flöjtar tillsammans med flinka strängar, men varierar sig även ned till lugna kör och solosånger. Det är en variation av musik som skulle kunna passa både i den medeltida kyrkan och puben. Inlevelsekänslan är därför stark, men kan bitvis bli störd av vissa kommunikationsbristningar i mekanikerna. Det brås på att nämna att utvecklaren jobbar flitigt med att jämna ut jobbiga knutar, men nykomlingar bör vara beredda på vad som brister.
Eftersom spelet har många simulatorlika aspekter så finns det därför en mängd komplicerade system med funktioner som fungerar som ett nätverk. Dessa kan du reglera på olika sätt, allt från handel, produktion och diplomati. Vad som däremot visade sig svårt var att hålla koll på allt som händer och varför, framförallt varför någonting dåligt händer och hur du kan åtgärda det. Många gånger så försökte jag få system att fungera, så som skatt eller handel, men det kändes som val jag tidigare gjort hade alldeles för lång eftereffekt. Exempelvis var folk var arga över mängden skatt jag krävde av dem långt efter att jag sänkt den. Vissa handlingar eller mål blev heller inte uppfyllda när jag slutförde dem, som att bygga fem hus i början av sessionen för att lösa hemlöshetsproblemet. Utvecklingsträdet för ditt samhälles framgång hade också en alldeles för långsam utvecklingsprocess, eftersom delmålen du har att uppfylla tar för lång tid. Jag hade hellre velat se ett större träd med fler uppgraderingar, men att uppgraderingspoängen kom oftare och var lättare att skaffa.
Oavsett dessa mindre problem som förmodligen kommer att hanteras, så tåls det att upprepa att Manor Lords är ett spel med oerhört stor potential. Jag ser mycket fram emot när spelet släpps i sin slutliga form, vilket då kan få en fullständig recension här på Nördliv.
Denna recension baseras på PC – Xbox Game Pass versionen.
Manor Lords. Lägsta pris 236 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-05-16.
Spelet finns även tillgängligt för dom som prenumererar på Game Pass.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.