Helvetets armé ses på håll! Kommer murarna hålla, eller kommer land och rike falla under den hord av monster som hastigt kravlar emot oss? Age of Darkness: Final Stand vill tangera balansen mellan infernaliskt påfrestande svårighetsgrad och beroendeframkallande basbyggeri – allt på ett sätt som känns igen från andra spel, medan det siktar på att leverera en alldeles egen krydda. Tja, en bit på vägen har det kommit i alla fall…
Du vet att spelet menar allvar när det första man nås av är ett meddelande som varnar för att det kommer bli svårt. Nog sätter det tonen en hel del kan jag säga – tack och lov för alla timmar i det närbesläktade (rent genremässigt) They Are Billions då. Precis som det spelet är även detta ett realtidsstrategi som fokuserar på en mix mellan basbygge, överlevnadstänk, ’horde-mode’ och Tower Defense. Skillnaden i detta spel är att dessa monster (kallade ’Nightmares’) redan från start är riktigt aggressiva – och då och då kommer de i enorma horder. Horder som ökar i mängd och rovlystnad för varje gång.
Tack och lov har du ett par ytterligare skillnader som utmärker just detta spel. Först och främst är det den hjälteenhet som du får med dig. Spelet bjuder i nuläget på tre olika fraktioner, alla med en unik hjälte; en hjälte som ökar i nivå ju mer monster han förintar och ett spel som för varje klarad våg, skänker en ny fördel till dig som spelare.
På pappret är därför liknelserna många med They Are Billions, men med en dag och natt rytm som påverkar fiendesvårighet ytterligare (tyckte du dagen var tuff, vänta in nattvarelserna så ska du se på andra bullar), hjälteenheter som för in roguelite-aspekter och ett mer dynamiskt varierat utseende – så blir ändå Age of Darkness en tydlig avvikelse från sin konkurrent.
Spelet är dock inte så värst färdigställt ännu (varav förhandstitten, duh!), då det saknar både scenarios (tänk storylägen) eller multiplayer. Det enda som finns är ett ’Survival’-läge i nuläget och ett gameplay som skulle behöva balanseras. Det är egentligen inte spelets svårighetsgrad som är en vagel i ögat, utan mer balanseringen mellan olika resurser och själva spelupplägget i sig. De svärmar av ’Nightmares’ som kommer då och då lämnar efter sig reliker och liknande som är bra för dig att leta upp och ta. Men då spelet (efter man lyckats överleva en attack) fortfarande har mängder av fiender strösslade över kartan blir det en svår balansgång. För att överleva och vinna behöver du lika mycket utveckla dina befintliga byggnader, avancera över kartan och framförallt bygga ut din stad ju fort du kan. Detta parat med ett väldigt långsamt insamlande av resurser gör att spelet känns haltande och gör att du antagligen kommer komma igång med basbyggandet redigt bra, men att du sedan finner dig själv rullandes tummarna i väntan på resurser.
Jämförelserna med They Are Billions återkommer här, då det spelets grundläggande upplägg är betydligt mer följsamt och balanserat. Fiendevågorna eskalerar där mer och mer, medan de här inte lämnar så värst mycket felmarginal alls. Mycket riktigt säger utvecklarna att spelet ska vara svårt, men det måste ändå lämna någon form av ingång för nya såväl som gamla rävar inom genren. Som det är nu uppdaterar utvecklarna kontinuerligt spelets balans, så det kan mycket väl fixas till, men det är något som ändå bör tänkas på innan ett eventuellt köp – för att inte tala om det faktum att det mycket riktigt ännu är i early access. Så vissa saker får man stå ut med när och om man skaffar det redan nu.
Ser vi till spelets potential är jag ändå övervägande positiv. Dess coola svärmsystem (ska kunna hålla 70 000 enheter på skärmen samtidigt), intressanta tagning på RTS möter Roguelite och atmosfäriska utseende – gör att detta definitivt är något att hålla ett öga på. För även om ni kanske inte köper grisen i säcken redan nu, kan detta utan tvekan blomstra och bli en riktigt bra titel inom RTS-genren på sikt. Just därför kommer jag spänna bågen extra hårt, där uppe i jägartornet. För när den slutgiltiga vågen av mardrömsmonster ses på horisonten, då får vi se om detta spel faktiskt levererar det brutalt underhållande action-RTS spektakel som det siktar på att bli!