Har du någonsin drömt om att spela ett Diablo liknande spel, men vill också ha lite Mount and Blade inblandat för att göra spelet intressantare? Jag kan inte säga att jag har gjort det, men det är dock något som finns för de som är intresserade. Sands of Salzaar är spelet som gör detta och enligt mig fungerar det förvånansvärt bra.
Sands of Salzaar är ett spel som ser ganska generiskt ut när man tittar på det. När man slänger en snabb blick ser man en lite oraffinerad version av Diablo och Heroes spelen som blandats ihop med en träslev. Detta är det jag tänkte i alla fall, men Sands of Salzaar visade sig vara mycket intressantare än så. I början av spelet får du skapa din karaktär. Du får välja vilken sorts klass du är samt förmågor din karaktär har från sin familj. Efter detta slängs du snabbt in i spelet och vilket äventyr det är. Du får en snabb beskrivning hur spelet fungerar och sedan släpps du lös på världen. Spelet har inte någon gigantisk story utan är mer baserat på att du ska hitta på mål själv, men en viss story finns det. Du får i början reda på att en sort av ”fire elementals” har börjat komma fram i världen och att dessa blir ett större och större hot. Igenom spelet ska du stoppa dem och se till att de inte kan förstöra hela världen som nu människor kontrollerar.
Världen är uppbyggd väldigt likt Mount and Blade; du tar dig runt de olika områdena och kan stöta på fiender som banditer, vilda djur och magiska monster. När du utforskar denna värld kommer du i kontakt med olika städer. I städerna kan du göra uppdrag, rekrytera soldater och lära dig nya förmågor och magi. Det är ju detta som gör spelet intressant! Ofta börjar din karaktär inte med någon magi alls, utan du måste hitta personer som kan lära dig magi för att få nya förmågor; som att kasta eldbollar eller blixtar. Bland dessa tränare är de också olika duktiga och för att du ska kunna lära dig så starka magier som möjligt måste du hitta rätt person och kunna betala priset de kräver för att träna dig.
Utöver all magi nämnde jag också att man kan rekrytera soldater. Precis som i Mount and Blade spelen kan du ha en armé med dig. Denna armé slåss med dig om du hamnar i strider och de kan uppgraderas när de blir nog erfarna. Du kan också välja att spela med en inställning som heter realism mode så kan du inte rekrytera några mytologiska varelser till din arme. Personligen tycker jag att det är roligt att kunna rekrytera drakar och änglar så jag valde att spela utan den. Det är dock här du får göra ännu ett val. Alla i din grupp delar erfarenheten som man får från en strid. Ju mer soldater du har desto längre tid tar det för soldater att gå upp i level och uppgraderas till sina nya ”klasser”. Du kan också springa runt själv och levla upp din egen karaktär otroligt mycket för att bli den starkaste krigaren i världen. Till slut känns det dock oftast som att du måste skaffa dig soldater, då fienderna du möter blir starkare snabbt. Utöver soldater kan du också rekrytera hjältar. Dessa personer är svårare att rekrytera då du behöver betala mer eller ha en bra relation med dem innan du kan rekrytera dem. Dessa karaktärer är dock mycket starka och kan följa med på speciella uppdrag, uppdrag som du inte kan ta med hela din armé på.
Detta är dock bara en del av spelet. När du anfaller eller blir anfallen blir du placerad i en stridskarta i still med Diablo. Här finns dina fiender och alla soldater du har med dig. För att vinna måste du döda alla fiender, så simpelt är det. Dock är detta där du faktiskt får spela din karaktär. I stil med Mount and Blade kontrollerar du din karaktär på slagfältet och alla dina soldater styrs av datorn. Här kan du också använda alla magier, förmågor och attacker du fått av att levla upp. Personligen tycker jag att detta är den minst intressanta delen av spelet, men det är också väldigt roligt att krossa dina fiender med eldbollar.
Sands of Salzaar är mycket underhållande, men jag tror att det som jag tänker på mest när jag kommer ihåg mitt spelande är hur deras grafiska stil är. Alla scener där story faktiskt händer ser ut att vara målade och det är väldigt fint. Mycket av grafiken ser ut att vara handgjord och inte skapad i en dator på något sätt. Det påminner mig om några videos som Blizzard har gjort om deras nya WoW expansion Shadowlands. Jag tycker dock inte att ljudet är något att hänga i granen. Jag kan inte komma på någon musik från spelet och ljudeffekterna gör sitt jobb, men inte mer. Jag tror att lite mer jobb skulle kunna läggas i effekterna för att ge mer känsla till ens förmågor och magier.
Allt som allt är Sands of Salzaar ett intressant spel. Man kan säga att det är lite långtråkigt med allt resande man ofta behöver göra och stridssystemet känns uråldrigt då attacker ofta inte träffar fiender som rör sig. Dock är just den delen av spelet som är ute i världen det som är intressantast för mig och detta är varför jag fastnade till viss del för spelet.
Denna recension baseras på PC versionen.
Sands of Salzaar. Lägsta pris ca 130 kronor enligt Steam 2020-10-12.
Recensionsex tillhandahållet av X.D. Network Inc.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.