I juli släpps det femte spelet i musou-serien Samurai Warriors. Jag har fått möjlighet att testa det en bit i förväg och det visar sig vara ett smakprov som väcker intresse.
Samurai Warriors 5 utspelar sig under Sengoku-perioden i Japan, som varade 1467 till 1615. Vi får följa Nobunaga Oda, ledaren över Oda-klanen, i hans kamp att förena Japan. Berättelsen är rätt svår att hålla koll på, eftersom det hela tiden tillkommer nya personer från olika klaner. Ändå tycker jag att spelets story är intressant. I de två första kapitlen får vi bland annat vittna ett försök till lönnmord och förräderi inom klanen. Spänningen fångar mig. Vem kan man egentligen att lita på? Att berättelsen är baserad på verkliga händelser och karaktärer gör händelseförloppet ännu mer intressant. Hur sanningsenligt det porträtteras får dock den mer inbitne historienörden kommentera.
Under min tid med spelet fick jag möjlighet att spela de två första kapitlen i Musou Mode, vilket är spelets huvudsakliga kampanj. Uppdragen i detta läge är precis vad de låter som, traditionell musou. Mosou är en slags Hack n’ Slash där du tar dig an gigantiska horder av fiender genom olika knappkombinationer. Precis som i andra spel i genren får du olika objektiv, till exempel att ta ner starka fiender, kallade för Officers. När du dödat en Officer kan du låsa upp portar och ta dig vidare. Ett annat objektiv kan vara att skydda en person från att dö under en viss tid innan förstärkning kommer. Ibland kan du få flera objektiv samtidigt samt bonusobjektiv, som är valfria att göra. Bitvis klart förvirrande. Vad ska prioriteras och vad kan du hoppa över? Som tur är kan du ha flera karaktärer ute på slagfältet samtidigt, vilket gör det möjligt att multitaska.
Kontrollerna i spelet är i stort sett identiska med de flesta andra spel i genren jag provat. På Xbox-kontroll gör du standardattacker med X och starka attacker med Y och genom att klicka på dessa i olika kombinationer kan du göra särskilda combos. Du kan parera fiendeattacker genom att klicka på LB i rätt tid, vilket är särskilt användbart när du slåss mot starka officers. Utöver detta har du även tillgång till två typer av specialattacker, Ultimate Skills och Musou Attacks. Ultimate Skills använder du genom att klicka på RB i kombination med A, B, X eller Y och de kan ha olika innebörd. Vissa ger dig buffar som att du till exempel blir snabbare eller tåligare, medan andra är specialattacker, som gör mer skada än en vanlig attack. Du kan välja vilka ultimate attacks dina karaktärer ska ha innan du går ut i strid. Musou Attacks är en slags superattack du kan använda för att göra massiv skada. Den är i princip densamma för alla karaktärer och kan aktiveras genom att klicka på B när du har full musou-mätare. Mosou-mätaren fylls upp genom att attackera fiender. Sist men inte minst har vi hästarna. Genom att klicka på LT kan du kalla på en häst som du kan rida på. När du rider rör du dig snabbare, vilket underlättar när transportsträckorna mellan objektiven är långa. Dessutom kan du attackera samtidigt som du rider, vilket fungerar extra bra om karaktären du kontrollerar exempelvis bär på ett spjut. Som sagt är detta ett traditionellt musou hela vägen igenom. Hittills tycker jag det är bra, men om den inte inför nya element senare i spelet tror jag att det kan börja kännas lite långtråkigt, eftersom uppdragens variation kan stagnera.
När du inte är ute på uppdrag spenderar du tid i slottet. Här kan du uppgradera vapen och hästar, köpa föremål och uppgradera dina karaktärer genom skill trees. Varje karaktär har ett eget skill tree som du kan använda skill points som du får från uppdrag i. Till exempel kan du ge din karaktär mer hälsa eller utökade combos. Jag uppskattar denna del av spelet, eftersom du kan välja hur starka du vill göra dina karaktärer. Du som vet att du vill ha mer utmaning kan nästan skippa denna del helt och hållet.
Grafiken i spelet är riktigt snygg. Det tar, till skillnad från tidigare spel, sig an en mer animerad stil med traditionell japansk teckning. Detsamma gäller även musiken. Den är hektisk och catchig med japansk folkmusik som grund, vilket passar väl till de actionfyllda striderna. Jag tycker även att ljudbilden är bra. Man hör att det är krig när samurajer skriker och svärd slår i varann.
Sammanfattningsvis tyckte jag om den lilla bit av spelet jag fick testa, men om det inte införs nya element senare i kampanjen tror jag att det kommer bli repetetivt, eftersom det är ett musou i traditionellt stuk, till skillnad från till exempel Hyrule Warriors: Age of Calamity och Persona 5 Strikers, som inför nya och fräscha gameplayelement från respektive serie.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet kommer även till PS4, Xbox One och Nintendo Switch.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.