Ibland kan man behöva något lättsamt att sysselsätta sig med, kanske samtidigt som man lyssnar på en podd eller liknande. Ett exempel på ett sådant spel är Kādomon: Hyper Auto Battlers som nu kommit i Early Access, som är en blandning av auto battler, roguelike och Pokémon. Dags att fånga alla!
Slåss och fånga monster på automatik!
När vi öppnar spelet kastas vi direkt in i en tutorial där vi får lära oss om spelets upplägg. Spelet är ett roguelike, det vill säga att om du dör får du starta om från början. När spelomgången börjar får vi välja en av tre Kādomon som spelet börjar med och dessa har olika element (vatten, gräs och eld) precis som i Pokémon har elementen olika styrkor. Eld vinner mot gräs, gräs vinner mot vatten och vatten mot eld. Det finns mer element än så i spelet, men ni fattar konceptet. När vi valt vår starter kommer vi till ett vägskäl. Det finns fyra olika typer av rutor vi kan hamna på: strid, event, läger eller miniboss. I striderna får vi välja vilka Kādomon vi vill använda oss av från vårt party som ska strida automatiskt åt oss. Striderna är på ett sätt turordningsbaserade. Dina monster agerar, sedan agerar fienden och vice versa, även om du själv inte kan kontrollera dem.
Utöver element har Kādomon även olika skydds- och livspoäng, vilket avgör hur tåliga de är mot stryk. De har även olika styrka, vilket avgör hur mycket stryk de kan ge ut. Strategin kommer dock i störst grad från vilka element dina monster har och om dessa element är starka mot motståndaren eller ej. När du vunnit en strid får våra monster erfarenhetspoäng och när de nått en viss nivå kan de, precis som i Pokémon, utvecklas till nya, starkare former. Vi får även valet att rekrytera monster vi besegrat. Vi kan ha upp till fyra monster i vårt lag och åtta stycken i reserv, så det gäller att strategiskt välja ut de monster vi vill rekrytera.
Mer än bara strider?
Att hamna på en event-ruta innebär du får ett val utifrån en händelse. Dessa är mest till för att addera berättelse till spelet, men överlag känner jag att de i sitt nuvarande skede är ganska obetydliga. Jag hade gärna sett lite mer konsekvenser av dem som påverkar ditt party. Vissa har val där du får offra något för en förmån, till exempel en buff för ditt lag, medan vissa andra inte har några konsekvenser alls utan är bara där för att vara “coola”. Jag hade gärna sett att valen i eventen påverkar framtida event-rutor och vad som sker i dem för att skapa någon form av dramaturgi.
Läger-rutorna fyller dock sin funktion mycket bättre. Här får du valet att antingen ge ett monster mer erfarenhet eller byta dess element. Dessa kan vara bra för att lägga upp en strategi för vad som komma skall. Något jag uppskattade då de oftast kunde vara väsentliga för striderna som framför mig.
Spelets karta består av tre världar och i slutet av varje värld finns det en boss. Om du förlorar någon runda är du inte helt ute ur spelet, eftersom du har flaggpoäng som tillåter att du går ner några gånger i strid. Man kan säga att flaggpoängen är dina livspoäng, snarare än monstrens egna liv. Du börjar med hundra flagpoäng och när dessa poäng är slut är spelomgången slut. Om du förlorar mot en boss förlorar du mer flaggpoäng än om du förlorar mot en vanlig grupp fiender. Nu har jag egentligen täckt allt som finns i spelet. Det är just nu torftigt på innehåll och när du kört någon timme eller två har du sett allt vad spelet har att erbjuda. Något spelet har gott om är stilren grafik där alla monster ser unika ut, och pampig musik som påminner mycket om ett Pokémon-äventyr.
Ouppnådd potential
Eftersom detta är en förhandstitt kommer spelet fortsätta att utvecklas utifrån feedback. Något jag personligen skulle vilja se är att något element förs över mellan spelomgångar, till exempel någon form av uppgradering. Just nu känns det hela tiden som att man hamnar på ruta noll när man förlorar och att all progression vi gjort i tidigare spelomgång varit förgäves. En annan aspekt jag också gärna skulle vilja se är någon form av narrativ förklaring till världen. Vem är du i denna värld och varför samlar du på monster?
Sammanfattningsvis är Kādomon: Hyper Auto Battlers ett spel med mycket potential att kunna bli ett bra ”podcast”-spel, men just nu känner jag innehållet är lite torftigt. Jag skulle personligen avvakta några uppdateringar innan jag ger mig på det.
Denna recension baseras på PC-versionen (Early Access).
Kādomon: Hyper Auto Battlers. Lägsta pris ca 115 kronor enligt Steam 2024-04-15.
Recensionsex tillhandahållet av Fireshine Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.