Emil gottar ner sig i ett Early Access FPS med filmtema i retrostil. Vad tycker han?
Maximum Action gör mig så förvirrad. Det bjuder på fantastisk, om än otroligt ofärdig gunplay och spelmekanik och ”set pieces” som är tydliga referenser till forna tiders actionrullar á la John Woo. Men ingenting är redo att ta del av än egentligen – ingenting. Jag och min käre vän och chefredaktör Fredrik har diskuterat och debatterat sinsemellan om Postal 4: No Regerts släpptes på Early Access i ett alldeles för tidigt stadie. Till och med det, en “janky alpha build”, erbjuder en mer “komplett” upplevelse än vad MAXIMUM Action gör som även det ligger på Early Access och har legat där nästan ett år längre än vad Postal 4 gjort.
Jag har en teori. Som många spel nu för tiden så började MAXIMUM Action som ett enmansprojekt av George Mandell. Det fann en distributör i New Blood Interactive, som har gett ut många av mina favoriter de senaste åren och de flesta spelen har inte bara flörtat med retrostilen, utan satt ett ring på dess finger och skaffat hus i förorten. I och med att New Blood plockade upp det så kanske de ställde lite krav, satte lite deadlines och detta blev ett problem. För nu är nämligen David Szymanski (och vad som verkar vara hans bror, John Szymanski) inblandad i utvecklingen som “Creative Director”. David är känd för sin retroshooter DUSK, som vi tidigare recenserat, så han är någorlunda bekant med att utveckla ett tight throwback FPS.
Jag tror Szymanski togs in för att Mandell helt enkelt inte klarade av att gå vidare på egen hand. Det är inget fel i det eller att få hjälp, i slutändan handlar det om att leverera en grym slutprodukt. Det vi har nu är som sagt ytterst ofärdigt (version 0.6) och jag kan inte föreställa mig hur det såg ut för bara några månader sedan, om det här är vad som finns nu. Visst kan man spela igenom de korta banor som finns från början till slut, men inte utan buggar och glitchar som ständigt gör sig påminda. Ärligt talat vet jag ibland inte om det är fienderna som rullar runt på golvet i smärta eller en väldigt instabil ragdoll-fysik. Det får mig i alla fall att le stort när fiendemodellerna flaxar runt som de satt fast i en takfläkt.
Som tur är så håller banorna, eller “Scenerna” som de kallas, ihop och ingen har kraschat för mig – än. Ibland faller man genom golvet och man kan se ett par banors layout ur vissa perspektiv, som om man hade fuskat sig genom väggen med en klassisk “no clip”-kod. Men på det stora hela kan man i alla fall ta sig från punkt A till B utan större problematik. Visst fastnar man på vissa saker här och där, men det kan oftast lösas med en ordentlig spark som man delar ut när vi trycker på “V”; vilket kan leda till ännu fler leenden då saker och ting plötsligt far åt fanders av en enkel spark. Man kan självklart även göra den arketypiska dykningen medan man skjuter hål i vilken köttsäck som nu än råkar stå framför de vinande kulorna. En nyckelaspekt är dessutom “bullet time”, härlig slowmotion som låter dig ta sikte på vad du nu vill och skjuta sönder det i godan ro medan du kan undvika att själv bli en schweizerost. Det kan vara lite svårt att veta varifrån man blir skjuten, särskilt med tanke på att man ofta är någorlunda omringad av fiendeeld. Men använder man den tidsbegränsade slowmo-funktionen så överlever man det mesta.
Utöver de Scener/banor som för tillfället erbjuds finns ett par andra lägen att utforska. De flesta av dem är alldeles för trasiga för att egentligen ens låta finnas kvar, de går inte att avsluta vilket utvecklarna själva skriver i menyn, men varför ens låta det finnas kvar då? Jag erkänner att några av dessa lägen och banor hade varit fruktansvärt roliga att spela igenom om de hade funkat, för just nu blir de mest besvärliga då man måste “tvångsavsluta” spelet för att överhuvudtaget ta sig ur vissa lägen. En bana heter DUSK och ska väl påminna om det titulära spelet, men lyckas inte riktigt utöver att man får använda en kul armborst som inte verkar finnas i “kampanjen” för närvarande. Jag antar att dessa antagligen är för någon form av framtida flerspelarläge, vilket vore intressant med tanke på MAXIMUM Actions relativt unika mekaniker.
Det finns ingen story att ta del av utan det hela känns mycket mer fokuserat på att bemästra de Scener som finns på snyggast vis och kortast tid. Det är ett koncept vi sett innan, men inte riktigt i det här utförandet och det är något jag är mycket förtjust i. Vi namnger dessutom vår profil med ett namn och ett produktionsbolag eftersom banorna “spelas in”, vilket man endast märker av via en liten röd REC-ikon i toppen av vänstra hörnet. Man kan sedan titta på dessa “inspelningar” som en ”färdig scen”. Att vi spelar sekvenser inspirerade av klassiska actionfilmer är en riktigt cool idé, jag definitivt hyllar utvecklarna för det och håller upp det som ett av det stora plusen här.
Tyvärr vill jag säga att det känns som att utvecklarna lutar sig hårt mot att communityn ska hålla spelet vid liv under utvecklingen. Det är inte en illa grej i sig, men när produkten i sig knappt känns halvfärdig känns det som ett billigt sätt att involvera sin publik. Inget fel i de som vill vara en del av det, inte alls, men det känns billigt och som att de bara vill hålla sig relativa medan de försöker lösa de problem som jag tror sker/skett bakom scenerna.
Dessvärre tycker jag inte heller att de moddar som finns är särskilt intressanta. De flesta är bara fler vapen, många som refererar till andra spel- eller filmserier, vilket känns lite väl fantasilöst. Men det är trots allt ett spel som låter en bokstavligt talat djupdyka i scener hämtade ur filmer så jag kan knappast klaga på att moddarna saknar fantasi; med tanke på det så kan jag tänka mig att många spelare verkligen finner nöje i att leka runt med allt som andra spelare utvecklat.
Med en rätt schysst ljuddesign, en än så länge helt okej vapen variation och bitvis skojiga buggar jag hoppas reds ut i slutändan så tror jag det definitivt finns en hel del kul att hämta här för den som är nyfiken.
Denna recension baseras på PC versionen.
MAXIMUM Action. Lägsta pris 12,49 € enligt Steam 2019-11-13.
Recensionsex tillhandahållet av New Blood Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.