The Devil in Me är det fjärde spelet i The Dark Pictures Anthology från Supermassive Games. Denna gång får vi följa fem medlemmar av en liten filmstudio som ska göra en del om USA:s första seriemördare, men kommer de alla komma ut med livet i behåll? Häng med så ska jag gå igenom vad vi fick presenterat i denna förhandstitt av spelet.
The Dark Pictures Anthology’s fjärde spel utspelar sig i ett hotell som är baserat på historierna efter H.H. Holmes beryktade mördarhotell från slutet av 1800-talet. H.H. Holmes är även känd som USA:s första seriemördare, till och med långt innan uttrycket seriemördare användes.
Hotellet i vår historia är byggt som en turistattraktion för folk att komma och besöka och upptäcka de makabra saker och händelser som ryktesvis skall ha hänt där. Men allt eftersom man rör sig runt i hotellet och hittar lappar och annan information så verkar det turistmålet vara mer än bara en intressant sak att åka och turista på.
Vi får fem protagonister som vi kommer följa från det lilla filmteamet från Lonnit Entertainment som verkar vara på sista stråt när det gäller pengar och tur. Det verkar som att de är desperata att hitta och spela in något som gör att de kan vända en nedåtgående trend och faktiskt skapa en intressant inspelning så att de kan fortsätta med sitt yrke. Problemet är att det objekt som de har valt att spela in sin kanske sista dokumentär kan vara det sista de gör med livet i behåll.
De vi får träffa på är Charles Lonnit som är grundaren av studion och regissör för deras Architects of Murder-serie. Han är även väldigt ego, sur och tror att allt centreras runtomkring honom.
Kate Wilder är journalist och värd för showen. Kate är driven och vill inte längre vara kvar, detta då Charles vägrar lyssna på hennes förslag för att göra serien bättre. Har även haft ett förhållande med Mark.
Mark Nestor är studions kameraman. Han är lite velig när det kommer till beslut och verkar vilja vara alla till lags. Har haft ett förhållande med Kate sen tidigare och verkar inte kunna släppa henne riktigt ordentligt.
Jamie Teirgan är teamets chief grip och ansvarar för ljussättning. Hon är den som verkar få saker att gå runt och säger inte nej till att fixa saker, händig och kunnig på vad hon gör. Verkar vara den som i gänget försöker hålla ihop dem.
Sist så har vi Erin Keenan som verkar vara det nyaste tillskottet för gruppen, hon är ljuddesigner och enligt Charels hans personliga assistent som ska fixa allt så att han slipper. Hon lider av astma och väldigt dåligt självförtroende.
Dessa fem är det som vi får träffa på under förhandstitten och vi får även spela med några av dem. Något som är nytt för serien är att de olika karaktärerna har olika saker på sig som de kan använda till deras fördelar. Charles har en tändare på sig som gör att han kan lysa upp mörkare partier, Mark har sin kamera och förlängningsstativ som gör att han kan ta bilder och komma åt saker som ligger en bit bort. Erin har ljudförstärkare och hörlurar, med dessas kan hon gå och lyssna runtomkring sig och snappa upp samtal och höra saker som de andra inte kan.
Utöver det har vi nere till vänster i bilden som ett styrkors där man kan se vad de olika karaktärerna har plockat på sig, om man hittat en nyckel ser man den där vilket är nytt för serien. Det kommer vara mer klättra och utforska i spelet, man kan klättra på smala kanter och putta runt på objekt för att kunna ta sig vidare.
Tillbaka är också valen man måste göra ibland, det kan vara val som kan göra att man står bättre till med en eller flera karaktärer och de kommer såklart som tidigare spel i serien spela roll någon gång under historien. Valen kan t.ex. vara att säga en snäll eller en lite bitter kommentar till sitt ex, vilket troligtvis kommer bita en i baken senare. Eller så kan man ställa upp och finnas där vilket förhoppningsvis kommer ge ett positivt utslag längre fram. Alla val spelar roll och det finns egentligen inget rätt eller fel då man snabbt måste iklädda sig rollen som olika personligheter, men det är lite av nöjet med spelen att man kan leka rövare och vara en sur gubbe och vara elak eller så kan man försöka att vara så inställsam och snäll mot allt och alla. Alla valen man gör kommer märkas av och de få jag gjorde här i förhandstitten hoppas jag kommer vara bra i det långa loppet.
Vi kan även hitta tavlor som kommer ge oss föraningar om vad som eventuellt komma skall, det vill säga om man inte gör rätt val och ser att man kommit till ett ställe där man tack vara föraningen kan ändra den till ett mindre blodigt slut. Dessa tavlor hittar man som vanligt genom att vara uppmärksam och leta runt och kolla på allt man kan hitta på sin väg genom mördarhotellet.
Alla ledtrådar, lappar och annan information man hittar kan man kolla upp senare i menyn. I menyn kan man även titta på föraningarna igen om man glömt av någon av dem, bra att hålla koll på dem så man ej glömmer av dem.
I menyn kan man även se på hur bra relation man har med de andra karaktärerna, allt beroende på hur man har gjort val eller behandlat dem när tillfällen gives. Man kan även se personlighetsdragen som är starkas för den karaktären man styr, dessa kan ändras beroende på valen man gör.
Man kan även hitta mynt utsprida i hotellet, med dessa kan man låsa upp diorama modeller på saker man har stött på under spelets gång, jag låste upp ett diorama för slutet på förhandstitten.
Spelmässigt är det precis som de föregående spelen i The Dark Pictures Anthology, du får en karaktär som du får styra runtomkring i hotellet. Sen är det bara att gå lös att utforska så mycket du kan eller röra dig mot målet som man har för stunden, om det så är att hitta en bra inspelningsplats eller följa mystiska ljud i vägarna. Man rör sig runt och öppnar dörrar, lådor och försöker hitta ledtrådar eller saker som gör att man kan komma vidare i spelet, helst utan att dö.
Val kommer man stöta på under dialoger, det finns även val som kommer vara mellan att stå kvar eller fly och någon annan kommer att bli skadad eller till och med dö. Svåra val är knepiga, men det gör att spelet har en bra tyngd i sig att det inte bara är ett axelrycknings val, valen har konsekvenser och det är upp till dig att göra det bästa valet du kan för din och de andras överlevnad.
Platsen man har satt spelet i, en version av H.H. Holmes mördarhotell är väldigt intressant då vi har en plats som har funnits i verkligheten där hemska saker har hänt. Sen att någon valt att inte bara göra en turistattraktion, utan en riktigt mördarattraktion av det hel lockar lite mer att finna ut varför de har gjort det och varför de har valt just det här gänget som sina offer.
Förhandstitten börjar med att man kommer till hotellet och slutar med att man är instängda och ett mord har precis bevittnats av två av medlemmarna, hur det kommer att fortgå… Ja det får vi se när spelet släpps den 18 november.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4/5 och Xbox One/Series X|S.
The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me. Lägsta pris 440 kronor enligt Steam 2022-10-24.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.