Ett samhälle bygger på det som vi vanliga dödliga vet finns men som vi inte vill bemöda oss med att tänka på. Likt vener och artärer i kroppen genomsyrar infrastrukturen varje stad, land och kontinent. Tusentals människor krävs för att våra behov ska tillfredsställas, men nu får du sköta allt själv. Lycka till.
Industry Giant är en spelserie med anor som går hela vägen tillbaks till 1997. Det första spelet i serien möttes med medelmåttiga till negativa betyg, men trots det släpptes en uppföljare fem år senare med Industry Giant 2, de hade lärt sig av sina misstag då de betyg de fick sträckte sig från medelmåttig till ganska bra.
Nu 22 år senare dyker namnet upp igen, denna gång har de gjort som Microsoft och hoppat över en siffra och tagit sig an Industry Giant 4.0. Med en ny utvecklare vid namn Don VS Dodo lanserades Industry Giant 4.0 i early access och frågan om huruvida de kommer lyckas där de tidigare utvecklarna, gjorde sitt bästa.
Don VS Dodo är en liten studio baserad i Tyskland skapad av Matthias Lutz och Dominik Lossie. De hade tidigare jobbat på Aesir studios med bland annat Police simulator, Teamet på Don VS Dodo består av tolv personer och de har än så länge inte släppt något ur sin studio annat än Industry Giant 4.0.
Ett spel i manegement-genren kan se ut på många olika sätt, det kan vara att det ska byggas och förvalta städer i ett så kallat city builder, där passar spel som Frostpunk eller Simcity in. Men det kan också vara på större skala, att det går ut på att expandera och upptäcka såsom Anno serien, här faller även Industry Giant in då du behöver expandera över hela kartan för att kunna producera det du behöver samt sätta upp transporter.
Hur det utspelar sig är relativt simpelt, du har en eller flera städer som behöver produkter för att växa och må bra, ju mer de får desto mer växer de och desto mer behöver de och de kan även börja be om nya varor.
Det börjar oftast med tre produkter som krävs av en stad, grönsaker, kläder och hyvelspån. Grönsakerna är lätta, du bygger en bondgård, säger åt dem att producera tillräcklig mängd, bygger en lastbilsdepå som du ändå behöver för allt annat också, köper lastbilar och säger åt dem att frakta rätt mängd till den affären som ska ha det. Sedan är det dags att göra kläder, det är då det börjar behövas flera olika fabriker för att göra dem. Det börjas med en bondgård som gör bomull som du ställer in till rätt mängd, sen ställs rätt mängd till transporten in till textilfabriken. Där behövs det räknas ut hur mycket tyg som behövs då varje enhet bomull blir till en enhet tyg, men det krävs två enheter tyg för att göra en enhet kläder. Detta gör att du behöver mer bomull som du behöver ställa in produktion på manuellt och ställa in transportmängd. Sen kan du ställa in hur mycket kläder som ska transporteras till affären.
Och vid den här punkten börjar jag förstå varför det är många som krävs för att få produktion i samhället att rulla och varför de får bra betalt för det. Mängden manuella justeringar är påtagliga och hade kanske mått bra av någon slags automatisering, alternativt att vi kunde gruppera en produktionskedja med allt den innehåller och kontrollera från ett korresponderande fönster. Detta hade också kunnat visa att det finns en respekt för spelarens tid.
När allt är uppfyllt växer staden, då behöver allt ändras. Du måste öka produktionen av grönsaker och hur mycket som ska transporteras. Du behöver öka produktionen av bomull och hur mycket som ska transporteras till textilfabriken. Du behöver öka hur mycket tråd som produceras eller till och med bygga en ny fabrik bara för tråd då du behöver så pass mycket, sen kan du sätta upp transport till den andra textilfabriken som gör kläderna samt ändra transporten av kläder till affären. Om detta är enformigt att läsa måste jag tyvärr säga att det replikerar känslan att spela detta spel väldigt väl. Vi är nu i början av spelet och har hanterat fyra material, produkter och slutprodukter, av fyrtiotvå.
Fyrtiotvå material, produkter samt slutprodukter finns i spelet just nu och jag har inte ens gått in på hur det blir när det är dags att göra skor som behöver fem olika fabriker, fyra olika transportlinjer med både lastbil och tåg för att göras. Mängden jobb för att ändra allt du behöver när staden växer för skor samtidigt som allt annat du producerar samtidigt såsom grönsaker och kläder, innebär att du behöver gå in och ändra på sexton separata ställen. Ställen som du sedan behöver ändra på igen nästa gång ditt samhälle växer. Då har du även annan industri som bidrar till en kaskadeffekt och som till slut begraver dig i omständligt arbete. Detta får mig återigen att inse varför logistiken i vårt samhälle är ett jobb för hundratals människor och inte en enda.
Med allt detta sagt finns det absolut bitar som funkar, byggnaderna och fabrikerna är väldesignade, fordonen är tillräckligt bra gjorda för sitt syfte, musiken är på precis rätt nivå med sin lugna närvaro och klingande gitarr. Grafiken är också bra och kan stundvis vara ganska vacker.
Don VS Dodo verkar ha framtidsplaner som innehåller slumpmässiga skeenden och händelser baserade på ett historiskt narrativ vilket bägge är bra steg framåt då det just nu inte händer speciellt mycket. De kommer också öppna upp för att kunna modda spelet vilket absolut kan vara en styrka då fans kan ha egna visioner på vad som saknas i spelet.
Det står klart för mig att det finns mycket att slipa på för att få fram en njutbar och avslappnade upplevelse i Industry Giant 4.0. Det största problemet är också det som jag spenderade mest tid att beskriva, nämligen den överväldigande bördan som blir av att hålla allt flytande. Som det är nu finns det säkerligen folk som finner ett nöje i den detaljstyrning som erbjuds, men det skulle behövas arbetas över för att bli en något mer hanterlig upplevelse för oss andra. Vissa ikoner och symboler skulle behöva arbetas om då de är ganska lika varandra vilket gör att det är lätt att ta fel på dem. Det är inte att symbolerna är identiska, men för att citera Steve Krug gällande digital design,”don´t make me think”. Tvinga mig inte att tänka på vad det är jag ser, då är det ineffektiv design vilket kan leda till att det väljs fel, som i sin tur skapar irritation och kanske förstör. Ikoner måste vara lätta att känna igen och särskilja, ett bra exempel är trafikens restaurangskylt som har en sked och gaffel istället för gaffel och kniv då det är lättare att känna igen en sked på håll än en kniv.
Det finns även mycket utrymme för att utveckla hur levande världen känns, just nu är världen nästan bara bebodd av dina lastbilar och tåg, ibland syns en vanlig bil men i övrigt känns spelet öde utan djur eller människor som bebor denna industriella värld.
I en genre som av sin natur har ganska mycket dödtid är det viktigt att världen har en själ. Med det menar jag att världen måste kännas som att den lever, frodas och ter sig bebodd. Tyvärr känns världen stundtals lika tom som min plånbok, och när det har zoomats ut tillräckligt långt för att hålla koll på allt, består världen bara av brickor som symboliserar dina fordon, tomma själlösa brickor.
Om Don VS Dodo lyckas få det spelet att bli hanterligt finns det god potential för en upplevelse som kan fånga både de som letar efter ett spel som går att luta sig tillbaka till, folk som gillar organisatoriska sysslor och de som tar samhällssimulatorer på största allvar.
Det är Don Vs Dodos första spel som studio vilket jag tycker berättigar dem till god tid och tålamod för att få spelet på rätt bana. Det är trots allt en rejäl utmaning som de tagit sig an när de tog en redan existerande spelserie som legat på is i nästan 20 år. Men med det kommer vissa förväntningar och ett krav på passion för det de vill skapa. Idén är tydlig även om den inte är särskilt utmejslad ännu. Som spelet är nu finns det gott om plats för utveckling och effektivisering. Men jag beivrar er att ge Don VS Dodo tid då många spel i samma genre också kommer ut i early acess och med hjälp av spelarna gör enorma framsteg. Med Industry Giant 4.0 precis som med andra liknande spel är klokt att invänta slutresultatet.
Denna recension baseras på PC (Steam) versionen.
Industry Giant 4.0. Lägsta pris 24.99€ enligt Steam 2024-12-06.
Recensionsex tillhandahållet av Toplitz Produktions.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.