Vad skulle hända om man blandade Nioh och Final Fantasy? Svaret på den frågan kommer i Stranger of Paradise Final Fantasy Origin som ska släppas nästa år. När det utannonserades släpptes även en Trial Version till PS5. Det här är mina tidiga intryck av spelet.
När jag startar upp spelet får jag välja om jag vill prioritera framerate eller grafik och vilken svårighetsgrad jag ska spela på – easy, normal eller hard. Sedan förs jag in i en introduktion där jag får lära mig spelets grundmekaniker.
Grunderna är standard. Du kan använda attacker, blocka och dodgea. En mekanik som är unik för det här spelet är Soul Shield. Använder du förmågan samtidigt som en fiende attackerar dig absorberar du dess förmåga och kan använda den mot dem. Fiender har en gul mätare och den töms genom att du attackerat fienden tillräckligt mycket. När den är tömd kan du använda en slags “finisher” som kallas för Soul Burst för att ta död på dem med stil. När du dödat en fiende med Soul Burst får du MP som du kan använda för att aktivera en jobbspecifik superattack.
Det är värt att nämna att även du har en gul mätare och när den når noll blir du orörlig i några sekunder. Du hamnar i ett så kallat break. Om du har en eller flera fulla MP-mätare kan du aktivera Lightbringer. När Lightbringer är aktiv tar du ner fiendens gula mätare snabbare och du kan inte hamna i break. Överlag tycker jag att kontrollerna fungerar bra. För mig känns det som en blandning av Souls och Final Fantasy VII Remake i hur attackerna är och förmågorna du har, vilket hittills fungerar bra.
När du är klar med tutorialen förs du in i själva uppdraget. Du spelar som The Warrior of Light, även kallad för Jack, och med dig har du dina vänner Ash och Jed. Ert uppdrag är att infiltrera ett slott och besegra “kaos”. Det finns egentligen ingen introduktion till dessa karaktärer i demot utan vi förs direkt in i gameplay. Ordet kaos förekommer en hel del under karaktärernas dialog. Till och med bossen man möter på slutet har “Chaos?” som sin titel. Jag är osäker på om berättelsen kommer vara särskilt märkvärdig i det här spelet, då fokuset i soulslikes (genren som spelet tillhör) oftast ligger på utmanande strider. Om jag utgår från den här demon kommer fallet vara sådant även i detta spel, men jag hoppas att berättelsen i alla fall har ett djup, det är ju trots allt Final Fantasy vi pratar om.
Något jag ser potential i är jobbsystemet. Under demots gång kan du plocka upp olika vapen som låser upp nya jobb (eller klasser om du vill). Varje jobb har en egen level och när du ökar den får du jobbpoäng du kan använda i ett så kallat “Job Tree”, där du kan låsa upp nya förmågor, både passiva och aktiva. Varje jobb har även en egen inventarie att rusta din karaktär med, vilket är passande då viss rustning är ämnad för ett visst jobb. De vapen jag hittade under min spelomgång var ett långsvärd, en magisk stav och ett spjut, alla med unika förmågor och spelstil.
Långsvärdet och spjutet är till för närstrid medan den magiska staven är till för att kasta magi mot dina fiender på avstånd. Det är även lätt att byta vapen när som helst, det enda som krävs är ett enkelt knapptryck, triangel. Om du klickar på triangel direkt efter att du använt en förmåga kan du aktivera Chain Cancel, vilket att du kan byta vapen mitt i en kombo. Det finns alltså ett djup att experimentera med och jag är nyfiken på vilka olika vapen som finns i fulla spelet och hur man kan utnyttja dem på bästa sätt.
Nu kommer vi till något mindre positivt, nämligen den tekniska aspekten. Spelet lider av konstanta framedrops, även i Performance mode. Det är märkligt då spelet ärligt talat ser ut att vara något som kunde ha släppts under PS3-eran. Det ser suddigt ut och miljöerna är inte så värst detaljerade. Det här är en fråga om optimering och jag hoppas att de fixar det tills nästa år när spelet släpps. Detta blir extra viktigt då det även ska släppas till förra generationens konsoler. Dessvärre gäller detsamma för karaktärsmodellerna. Deras design passar inte in i världen i min mening, vilket tar mig ur upplevelsen.
Något jag dock gillar är musiken. Den är bombastisk och har ett högt tempo som passar de actionfyllda striderna väl. Den om något känns tydligt Final Fantasy, vilket jag uppskattar. När det kommer till röstskådesperiet kan man välja mellan att lyssna på engelska eller japanska röster. Jag valde de japanska, eftersom trailern som innehöll de engelska rösterna gav mig dåliga vibbar. De japanska rösterna känns dock, åtminstone för en icke-japansktalande som jag, relativt naturliga och passar in.
Sammanfattningsvis tror jag att Stranger of Paradise Final Fantasy kan bli ett underhållande spel när det släpps nästa år. Dock krävs det en hel del polering och optimering, särskilt då det även ska släppas till den tidigare generationens konsoler.
Denna recension baseras på PS5 versionen (demo).
Spelet kommer även att släppas till PS4, PC, Xbox One och Xbox Series X/S
Spel går ej att förboka i skrivande stund.